• Emblas Mamma

Kunde man förmörka tyger i "te" eller har jag fått fel för mig?

Jag står i valet och kvalet om jag ska använda mina hanskar eller inte efter vigseln eller under den.
    JAg älskar dom och tycker dom är jättefina :)
    Men tyvärr är dom FÖR vita för min klänning. Min klänning är ivory men en mycket vit sådan.
    Men handskarna är ganska krivtiva. Det skiljer kanske inte jättemycket, men påtagligt iallafall.

Jag är inte säk, men jag tyckte jag läste någonstans att man kunde förmörka tyger/slöjor i Te?
    Är jag helt ute och cyklar eller har jag hört helt fel nu?

Någon annan som vet om man kan förmörka tyget på handskarna lite? Eller i alla fall försöka. Dom betyder ju inte hela världen ifall det går fel heller.
    Dom är i tygspets.
    Här:

• Svar på tråden Kunde man förmörka tyger i "te" eller har jag fått fel för mig?
  • TheJohanna

Åh, här hoppar jag in. Jag är i precis samma situation som dig fast det handlar om en spetsbolero som är för vit. Klänningen är ivory och således gulare i nyansen än boleron. Så fort min bh som jag har beställt kommer så ska jag bege mig till en sömmerska för att få klänningen insydd och sådär, och då tänkte jag fråga henne om hon har någon koll på det där med att färga kläder.

• Moster Stina

Jomen det är ju flera som berättat att de fått t ex slöjor att mörkna med te. Tror inte det är någon far för er att testa. om inte annat så använd SVAGT te först.

• Moster Stina

Jomen det är ju flera som berättat att de fått t ex slöjor att mörkna med te. Tror inte det är någon far för er att testa. om inte annat så använd SVAGT te först, och testa i omgångar!

• Liina86

Det funkar men kan vara lite svårt att få till exakt rätt nyans. Testa som sagt med svagt te och inte så lång tid och gör sedan tyget gradvis mörkare.

• TheJohanna

Men hur går man tillväga rent praktiskt? Ska man lägga handskarna (eller boleron i mitt fall) i en skål med färdigt te? Hur länge? Ska det vara någon speciell sorts te? Kommer det att lukta te efteråt?

• Liina86
    TheJohanna skrev 2011-05-09 16:14:56 följande:
    Men hur går man tillväga rent praktiskt? Ska man lägga handskarna (eller boleron i mitt fall) i en skål med färdigt te? Hur länge? Ska det vara någon speciell sorts te? Kommer det att lukta te efteråt?
    Du kokar upp te och lägger i tepåsar men inte för länge så det blir för starkt(om du kör med löste är det viktigt att inga blad är kvar för då kan det bli fläckar). Sedan låter du det svalna, lägger ditt plagg i blöt i tet en stund och sköljer sedan med vatten. Har det väl blivit för mörkt så måste du använda blekmedel för att göra det ljusare igen så ta svagt te och ganska kort tid först och lägg sedan längre om du tycker det behövs.
  • Liina86
    TheJohanna skrev 2011-05-09 16:14:56 följande:
    Vilken sorts te spelar nog mindre roll så länge det är svart te men jag skulle nog ta nåfgot vanligt som earl grey eller nåt och inte fruktte eftersom man inte vet om några av frukterna kanske färgar
  • Kattpoet

Går endast med naturfibrer, eftersom syntet  inte suger upp färgen.   

• TheJohanna

Hmm.. min bolero är gjord av både bomull och polyester.. Det kanske blir konstigt med polyestern då...

• Kattpoet

Polyester  kommer att vara vit, ibland kan man få en missfärgning av polyester men problemt är att de kommer torrfälla, så man kan bli smutsig av  sina kläder.

Skaffa istället  tygfärg för  syntet fibrer och bryt det vita  med lite gult,  typ en tsk färg . 

• Emblas Mamma

Tack för tipsen!
    Har ingen aning om vad det är för slags tyg,
    men jag ska testa iallafall, har ju inte direkt något att förlora :)

• Kattpoet

Emblas mamma, de är med stor sannorlikhet  syntet,  bomullsspets är för dyr och drar sig för mycket.

• Loche
    Kattpoet skrev 2011-05-10 10:56:00 följande:
    Emblas mamma, de är med stor sannorlikhet  syntet,  bomullsspets är för dyr och drar sig för mycket.
    Håller med,,, har aldrig sett såna i ren bomull.
  • TheJohanna
    Emblas Mamma skrev 2011-05-10 06:24:30 följande:
    Tack för tipsen!
    Har ingen aning om vad det är för slags tyg,
    men jag ska testa iallafall, har ju inte direkt något att förlora :)
    Har du testat än? Hur gick det i så fall? Vet inte om jag vågar försöka med min bolero...

Är det värt att försöka med te eller är det bättre att gå direkt på textilfärg?  
Svar på tråden Kunde man förmörka tyger i "te" eller har jag fått fel för mig?