• Anonym (Grodan)

förstår mig inte på pojkvännen.

denna månad(äter p-piller) så fick både jag och pojkvännen en liten rädsla över att jag kanske kunde vara gravid, och han sa då ”men då gör jag slut, för jag tänker inte bli pappa nu det är för tidigt” när han fick veta att jag ”kanske” var gravid, eftersom han mycket väl vet att jag inte skulle göra en abort, och han trodde väl att jag skulle välja en abort istället för att förlora honom, men som tur var kom mensen några dagar senare så jag var inte gravid ändå och vi behövde inte tänka mer på det.
    Sen några dagar senare efter att han sagt sådär började vi prata om framtiden, och helt plötsligt sitter vi och diskuterar gästlistan till vårt framtida bröllop – och då säger jag efter ett tag ”vi kanske ska vänta med att börja diskutera gästlistan, tills vi faktiskt är förlovade” och han skrattade och höll med mig.

Ett par dagar efter den diskussionen säger han: ”jag skulle kunna se oss förlovade 2012-2013 och gifta 2014”. Jag blev så klart överlycklig när han sa sådär och sa att det skulle jag också kunna se. 

Men nu har jag börjat fundera på hur killen tänker(och det ska jag fråga honom om idag, men skulle även vilja ha era synpunkter på detta). 
    För jag tänker såhär: 1) Flytta ihop, 2) förlovning, 3) giftermål - bröllop, och sen 4) skaffa barn. Men han sa ju för ca 1 vecka sen att han absolut inte ville ha barn nu – att det var på tok för tidigt, att han är för ung för att bli pappa nu och allt möjligt. Men ändå pratar han om att vi ska gifta oss inom 3år och leva resten av vårt liv med varandra. 
    Och jag är verkligen förvirrad. Vadå, vill han gifta sig med mig men aldrig skaffa barn eller vadå? 
    och det här med att han vill förlova sig och gifta sig med mig såhär tidigt, det förstår jag inte heller, han har hela tiden sagt att "det kommer ske låååångt fram i framtiden" och liknande(alltså typ som tidigast om typ 6år eller nått sånt), och nu helt plötsligt vill han förlova sig inom 2år och gifta sig inom 3år... Alltså jag är jätteglad över att han har ändrat åsikt och vill förlova sig och gifta sig med mig tidigare, men förstår inte hur han tänker bara.
    Så jag är en aning förvirrad.
    Vad tror ni hans totalomvändning kan bero på? 

• Svar på tråden förstår mig inte på pojkvännen.
  • Anonym

Vad är det som säger att det är en totalomvändning? Tycker det verkar som att era tankar om det hela faktiskt går ihop rätt bra. Om ni gifter er om tre år har det ju gått en del tid och han har hunnit få lite extra tid att att fundera på hela den där äktenskaps- och familjegrejjen. Min blivande har varit väldigt seg och också sagt att han ville vänta med att skaffa barn och att det inte var någon brådska med giftermål och bara skjutit på allt så mycket han har kunnat. Han behövde längre tid på sig än jag att känna att han var redo för det och nu sitter vi här med en liten son och letar hus!

Var glad åt att han är sugen på att gifta sig med dig tidigare än du trodde och försök se det från hans synvinkel när det gäller barn och acceptera att han behöver lite mer tid på sig än du. Han har ju faktiskt inte sagt "aldrig"... :)

• Anonym (fundersam)

Hej  3 år är ändå ganska  stor skillnad på nu !!   det jag undrar är hur gammla är ni  ???????? Jag tycker ålder oso har stor betydelse
      O ni måste ju definitivt prata om er framtid o om han vill ha barn för om han inte vill ha barn men du vill så  är det liksom ingen ide att gifta   !!!!    

• 120530

Jag tycker du ska göra precis som du säger och fråga honom!

Jag har alltid vetat jag jag vill ha barn, jag har inte kännt någon stress och jag har velat ha utbildning, jobb och hus först. Om vi skaffar barn eller gifter oss först har inte spelat någon roll, men jag har alltid velat ha både och Glad

Min pojkvänn har väll "trott" att han vill ha barn i framtiden men har inte direkt velat prata/tänka om det. Så redan innan vi flyttade ihop pratade vi igenom det och jag gjorde klar för honom att jag VILL har barn. Inte nödvändigtvis i de närmsta åren men absolut innan jag är 35.

Jag har försökt att inte tjata men det har hela tiden varit på bordet. Nu har han "vant sig vid tanken" och vill också ha barn efter bröllopet Glad

Så prata med den pojkvänn. Försök att inte tjata eller stressa men var tydlig med vad du vill!

• Anonym

Men vänta lite nu, om du skulle bli/vara gravid "då gör jag slut" Vad faan är det för en kille, skulle aldrig falla mig in att ha en sån omogen nörd till "blivande" eller vad det nu ska bli!!! Då kan han ju inte älska dig på riktigt?!

• Moster Stina

Hur länge har ni varit ihop ?, är min spontana tanke och fråga.

Jag har själv varit med om killar som i början av förhållandet gjort väldigt klart att de verkligen INTE vill ha barn. Inte, inte inte än! 
    Och kompisar som varit med om samma sak med pojkvänner. Trots att ingen av oss direkt har tagit upp ämnet barn med killarna.

Nåväl...jag tror att det går en myt bland killar som går ut på att om man inte talar om för en tjej att man inte vill ha barn nu, då kan hon tolka det som motsatsen, sluta ta p-piller och tvinga honom bli pappa.
    Verkar som många killar går runt och är livrädda för det. Att inte själva få vara med och bestämma den saken.
    Att bli tvingad in i något superseriöst för tidigt.
    I mitt fall så tog det ju slut med de killarna, och den jag nu har, är inte rädd för någonting. Inte ens för att gifta sig med MIG!

Men gällande kompisarna så har ju deras killar gjort tväromvändningar efter ett par år. Då vill de plötsligt  skaffa hus, barn och allting jättesnabbt.
    Kan ju mycket väl vara så att de velat de hela tiden ...så småningom. Men att som jag skrev tidigare....är de rädda att bli TVINGADE till det genom oplanerad graviditet.
    Killar kan bestämma om mycket i sina liv, men faktiskt inte helt och hållet när det gäller barnbiten...eller hur. Det är alltid VÅRT val om vi behålla ett barn eller inte.

Om det mot förmodan finns någon karl här på forumet så får ni gärna berätta om jag har gissat rätt!

Kontentan av det hela...
    Han är säkert seriöst intresserad av att bilda familj och allt med dig. men så småningom. Du vill ju säkert också gifta dig före barn. Fråga honom rent ut om han tycker att barn skall ingå i ett äktenskap, eller om han helst av allt vill slippa. Alltid. Det finns ju faktiskt människor som gifter sig med varann, och där båda är ointresserade av att någonsin skaffa barn.
    Lite ojust är det ju då att gifta sig med någon som vill ha barn, men man själv vägrar.
    Lycka till!

• XenaK
    Anonym skrev 2011-05-06 13:18:42 följande:
    Men vänta lite nu, om du skulle bli/vara gravid "då gör jag slut" Vad faan är det för en kille, skulle aldrig falla mig in att ha en sån omogen nörd till "blivande" eller vad det nu ska bli!!! Då kan han ju inte älska dig på riktigt?!
    Nörd

Använd inte nörd som ett skällsord...

Jag är en nörd
    3 September 2011
  • Anonym (Grodan)

vi är 19 resp 18år. och varit tillsammans i 9månader(haha jag vet att vi är snabba!)
    och tro mig, jag blev både arg och ledsen när han sa det där om att göra slut, men sen pratade vi mer om det hela och ha sa till slut liksom att han bara var väldigt rädd, för han ville inte bli pappa nu - vilket jag förstod för vi är ju unga och barn vill jag ha, men inte NU liksom, jag vill att vi ska vara gifta först och jag vill att vi gemensamt planerar och har oss innan vi bestämmer oss för att skaffa barn.

men ska som sagt prata med honom om detta idag... senare ikväll när vi ses så tar jag det snacket Glad

• Anonym
    XenaK skrev 2011-05-06 13:33:04 följande:
    Nörd

Använd inte nörd som ett skällsord...

Jag är en nörd
    3 September 2011
    Förlåt det var inte meningen, jag får hitta på något annat
    Men jag blev så upprörd på den där omogna killen!

• Anonym (Skitarg!)
    Anonym skrev 2011-05-06 13:18:42 följande:
    Precis, gift dig inte med det svinet! Hatar män som resonerar så, tror han då att du är gammal nog att bli ensamstående mamma?! Dumpa honom, du kommer aldrig få ett lyckligt liv med någon som är så självisk!
  • BlackWIngedAngel

Jag tycker också att det lät jätteknäppt! Att han skulle göra slut för att han inte var redo att bli pappa är ju bara skitsnack. Är du gravid så blir han ju pappa oavsett om ni är tillsammans eller inte.

Borde ni inte ha ett samtal om det istället?

Svar på tråden förstår mig inte på pojkvännen.