Hoppas att det inte gör något att jag som tillhör dj-parten kommer med ett litet inlägg.
Under många år så har jag sett ett och annat och dragit en del slutsatser som kanske kan komma Er som står i valet och kvalet om man skall anlita en discjockey eller inte till godo. Andra dj:s kan säkert komma med fler kompletteringar.
Man skall vara medveten om att det finns många typer av dj:s. Bara för en discjockey klarar av ett dansgolv på hippaste innestället i en storstad så betyder det inte att denne fungerar klockrent på ett bröllop. På ett bröllop är det ofta ett stor ålderspann mellan den yngsta och älsta gästen vilket gör att man måste tänka på ett annat sätt vid val av musik än på t.ex innestället. En club-dj bestämmer ofta på sitt ställe vad publiken skall dansa till (och då att man kanske inte får önska låtar!), på ett bröllop är det helt tvärtom. Tyvärr finns det en hel del club-djs som inte förstått det riktigt utan kör på samma stil när de är ute på bröllopsfetser och därför skapat uttrycket "pretto-dj" hos Er som som drabbats. Tråkigt för oss som inte kör på det viset, men jag hoppas att detta inlägg kanske kan klargöra en del missförstånd.
Om man inte har kontakter redan så börjar säkert sökandet efter dj på nätet: Google eller någon annan sökmotor funkar ofta bra. Sök på t.ex. "discjockey östergötland bröllop" (med annat passande landskap då förstås...) så brukar det komma upp en hel del förslag i din region.
Hittar du någon som verkar intressant, leta efter referenser eller någon form av gästbok på hemsidan som kan ge en bild på vad andra bröllopspar tycker om vad discjockeyn presterat innan du hittade denne. Annars ring och kräv och få namn på tidigare kunder (riktiga brudpar) - det är det värt! En bra discjockey är inte gratis så det lönar verkligen att anstränga sig för att göra en grundlig undersökning innan man slår till.
Bobbys checklista:
1. Se till att Ni får skicka med en önskelista med låtar innan - och se till att dj:n tillåter önskelåtar under festen.
2. Betala inget överpris! För Er i storstadsregionerna så kan det faktiskt bli billigare att ta en utanför stan, landsorts-djs är ofta billigare än storstads-dito trots längre resväg! Normalpriset på landsorten (östergötland där jag är ifrån) ligger idag på mellan 4000-5000:-, lite beroende på resväg.
3. Erfarenhet är en dygd! Jag rekommenderar hellre än som är lite dyrare som gjort 300 bröllop än en billigare med 14 i bagaget. Jo, jag vet att det finns en ekonomisk aspekt i det hela men om det skulle tryta i plånboken så skulle jag nog satsa min slantar på ett Spotify-abonnemang istället.
4. Se till att dj:n snackar! Många dj:s idag har inte ens mikrofon med sig - hur funkar det egentligen? På club funkar det att vara tyst då det skulle störa alla fina taktmixningar. På ett bröllop skall det vara "party party" och då behövs en som kan peppa publiken och vågar snacka.
Slutsats:
Jag säger inte att jag har rätt eller fel i mina åsikter kring discjockeyn. Det är förhoppningsvis en lite hjälp på väg vare sig Ni håller med mig eller inte. MEN - det viktigaste är dock i slutänden att det känns bra för Er som brudpar när Ni bokar!
Lycka till!