• BlomAn­na
    Äldre 6 May 08:01
    15357 visningar
    78 svar
    78
    15357

    Hur finansierar ni ert bröllop?

    Hur finansierar ni ert bröllop?

    Sparar ni? Lånar ni? Får ni bröllopet betalt av någon annan?

    Om ni håller på och sparar ihop pengar till er stora dag vilka är era bästa spartips?

  • Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 May 08:08
    #1

    Vi sparar ihop och betalar allt själva förutom fotografen som vi får som present. Vi har inte särskilt mycket utgifter och så så det är inga problem att lägga undan. Dessutom kommer vi sälja denna lägenheten (har redan hittat en köpare) så då kommer vi få rätt mycket pengar över som åker in på sparkontot :) Låna till bröllop skulle vi aldrig göra, man vill ju inte börja äktenskapet med ännu fler skulder... :) 

  • Freaki­e
    Äldre 6 May 08:18
    #2

    Vi betalar bröllopet med sparade pengar. Hade bägge en hel del utlandsresor förra året vilket innebär att vi fick in en hel del traktamentepengar som extra tillskott Sen har vi bägge ganska välbetalad jobb så vi har haft möjlighet att spara undan en hel del. Hade ingen egentlig idé vad pengarna skulle gå till, men nu blir en del av det till bröllopet

    Har en målsättning att bröllopet exkl. fickpengar till resan ska gå på 100 000 och det verkar som om det kommer att hamna runt den summan. Då har vi ca 55 gäster, bjuder på 3 rätters och fri bar. Flyg och hotell för bröllopsresan är inkluderade i den summan.

    Hade också haft VÄLDIGT svårt att låna till bröllop, då hade vi nog skurit ner på omfattningen av bröllopet i stället.

  • Emblas Mamma
    Äldre 6 May 08:20
    #3

    Vi sparar ihop själva delvis, och får pengar av föräldrar delvis.
    Vi har sparat ihop 60.000 kr sen nu i september, men då sålde vi ena bilen som vi fick 25.000kr i handen för. Det gjorde en del. Vi hoppas att det ska bli lite över till annat sen efter bröllopet eftersom det mesta nu är betalt och vi inte har tagit alls mycket från bröllopskontot..
    Jag har även lagt alla mina skattepengar från slutet av förra sommaren i sparkontot, ca 10.000, och kommer göra samma sak detta året med samma belopp.

    Svärföräldrarna ger oss ca 25.000 om inte mer,
    Mina föräldrar betalar nästan all maten (buffé) och hjälper dessutom till med nästan allt.
    Vi har haft tur som har så snälla föräldrar, och dom både vill och kan betala pengarna, inget som rör deras ekonomi något särskilt annars skulle dom aldrig få sponsra oss.

    Vi betalar kläder, småsaker, musik, fotograf, hår och allt annat själva. Vi betalar även ena bröllopsresan själva som kommer landa på nästan 50.000 för oss och vår dotter.

    Om ni ska spara så gör det så ni verkligen hinner spara ihop till det ni vill ha,
    börja i tid, budgeten kommer säkert att förändras som för många andra så det är alltid bra att ha lite extra på lager!
    Om jag säger att vår budget skulle vara 15.000 från början så behöver jag ju inte säga så mycket mer...

    Veckohandla, gör matlistor för exakt vad ni ska äta och vad ni behöver och köp inte mer.
    Strunta i att handla massa nya kläder, gardiner, möbler etc. Man klarar sig bra utan nya saker ett bra tag oftast.
    Önska er pengar i bröllopspresent till ex. bröllopsresa om ni känner att ni inte har råd med den, och beställ resan isåfall efter bröllopet.
    Vi önskar oss pengar till resan och hoppas få ihop en del :)


  • Sebast­iána
    Äldre 6 May 08:28
    #4

    Vi har budgeterat för att betala allt själva men så fick vi en rejäl slant av min mamma som täcker drygt en fjärdedel av kostnaderna. Hon hade visst gett min syster samma summa när hon gifte sig och ville ge mig också.

  • queene­lin
    Äldre 6 May 08:43
    #5

    Jag hade från början budgeterat ett bröllp som vi skulle ha råd med helt själva, gratis lokal, syster och svåger som lagar maten (båda kockar), alkohol köpt i Tallin etc.

    Sedan erbjöd sig mina föräldrar att betala maten och då bestämde vi oss för att köra på catering, för att även släktingarna skulle kunna slappna av och bara få vara gäster de också. I erbjudandet ingick tydligen, visade det sig sen, lokal, personal och mat. Så då bestämde vi oss för att vara i en lokal (inte särskilt dyr dock, 6000 kr).

    Sedan kom ytterligare ett bidrag från svärföräldrarna och det täcker nu drycken till maten.

    Kvar för oss blir då fotograf och lite småutgifter. M2B vill bara ha sin förlovningsring med ny inskription, jag har vunnit min vigselring och köpt mina kläder billigt.

    Summa sumarum, bröllopet blir för oss SKITBILLIGT, vi kommer att lägga max 15 000 kr (och då räknar jag högt). Jag är otroligt tacksam till min kära familj.

    Mitt bästa tips är att mätta magen efter munnen. Absolut inte ta några lån! Jag tror inte att budgeten avgör huruvida bröllopet blir en fantastisk dag eller inte. I höstas var jag på min kompis bröllop, vigsel i trädgården, hemmalagad buffé i deras vardagsrum och bröllopsnatt på lokala värdshuset. Jag tror inte de la många kronor på festen, ändå hade vi så himla trevligt, kärleken spirade och tårarna rann när de sa ja till varandra.

    Vad gäller dekoration, blommor, dukning och sådana saker så gör jag, med hjälp av min syster, mycket själva, men det är för att vi tycker att det är kul.

    Lycka till med bröllopet och hoppas att det blir precis så fantastiskt som ni önskar!

  • Silver­glitte­r
    Äldre 6 May 08:45
    #6

    Vår tanke var att betala allt själva med sparpengar. Men det verkar bli så att vi betalar ungefär 1/3, mina föräldrar 1/3, och hans föräldrar 1/3. Glad överraskning för oss!

    Vi hade en del sparpengar redan innan. Men för att spara lite extra just till bröllopet så har jag gjort ett speciellt bröllopskonto där vi sätter av pengar varje månad. Dessa pengar får inte röras annat än till att betala bröllopsrelaterade saker med.

  • 120530
    Äldre 6 May 08:51
    #7

    Vi sparar! Har studieskulder och huslån men skulle aldrig låna till något annat.

    Vår bröllopsbudget är ca 110´ inkl. en resa för 35´, och det tycker vi var rimligt för vår ekonomi. Jag skulle inte vilja spara i flera år till bröllopet utan då hade vi dragit ned på budgeten. Vi har bra jobb och får en bra slant över varje månad så detta känns inte som en enorm summa att spara ihop.

  • Jossis­81
    Äldre 6 May 08:54
    #8

    Vi har sparat ihop. Började spara något år innan det blev tal på bröllop, så det har blivit lite pengar :) Å så hade jag turen för 1 år sen att skrapa fram 10000 kr på Triss så det fick gå direkt till sparkontot! Sen hjälper mamma å pappa till med at betala musikunderhållningen i kyrkan och på festen!

    Bröllopet bestämdes i maj förra året, eftersom vi inte gifter oss förrän 6 augusti i år så har vi haft gott om tid, så jag har köpt grejer varje månad. Allt är fixat å betalt förutom maten och alkoholen. Köper man lite varje månad så känns inte slutsumman så stor. Sen har vi kunnat göra klipp och sparat massa penagar på att vi är ute i god tid och har hunnit kolla in olika alternativ.
    Å givetvis EBAY, gud va pengar vi har kunnat spara på att vi har köpt saker där ;)

    Vi har inte sätt en budget på varje enskild sak utan budgeten på hela bröllopet är ca 70.000.

  • Ciccci
    Äldre 6 May 09:05
    #9

    Vi betalar allt själva egentligen.
    En sak som vi sparade in pengar på var att jag fick ärva min mammas gamla vigsel ring, en ring jag velat ha sen jag var lite.. Så där spara vi en hel del pengar..

    Annars betalar vi allt själva..
    Men som det ser ut nu ligger budgeten på unger 50 000 kr... INKLUSIVE bröllopsresa..
    Men vågar inte svära att det är exakt 50 000 kan vara mer, men på ett ungefär som det ser ut nu...

    Vi har turen att ha någolunda bra betalda jobb så vi sätter in 7500 kr var på vårt "lånekonto" där huslånety dras ifrån o när allt är draget där ifrån så finns det runt 8000- 10 000 kr kvar varje månad, dom sparas o komemr användas till bröllopet.. :)

  • EllaBe­lla
    Äldre 6 May 09:30
    #10

    Vi använder sparpengar. Vill inte få hjälp av våra föräldrar, känns liksom onödigt när man är strax över 30 och har välbetalda jobb.

Svar på tråden Hur finansierar ni ert bröllop?