• theresepivat

Mer än 3 rätter?

Funderade på att man skulle ha fler än 3-rätter.

Förrätt
    Huvudrätt
    Huvudrätt
    Ost/Choklad (vår efterrätt kommer vara ost/marmelad/chokladbit)

Tårta

Någon som ska ha fler än 3-rätter? Vad ska ni då bjuda på?

• Svar på tråden Mer än 3 rätter?
  • Aylas

Det låter spännande, god efterrätt! Har nog aldrig varit med om mer än en huvudrätt, vad har ni tänkt att det ska vara?

Vi kommer att ha fem rätter och tårta fördelat på följande sätt;

- apertif på sked. Ligger på plats på bordet när gästerna sätter sig.
    - Förrätt (soppa)
    - limoncello, för att få fräacha smaklökar
    - huvudrätt
    - efterrätt

- kaffe och tårta.

Till brudskåken kommer det också finnas snittar.

Det blir massa mat, men vi kommer inte att ha omtag så jag hoppas att alla får ner något av allt

• theresepivat
    Aylas skrev 2011-05-05 16:06:01 följande:
    Det låter spännande, god efterrätt! Har nog aldrig varit med om mer än en huvudrätt, vad har ni tänkt att det ska vara?

Vi kommer att ha fem rätter och tårta fördelat på följande sätt;

- apertif på sked. Ligger på plats på bordet när gästerna sätter sig.
    - Förrätt (soppa)
    - limoncello, för att få fräacha smaklökar
    - huvudrätt
    - efterrätt

- kaffe och tårta.

Till brudskåken kommer det också finnas snittar.

Det blir massa mat, men vi kommer inte att ha omtag så jag hoppas att alla får ner något av allt
    Vi kommer att börja med snittar vid välkomstdrinken i trädgården direkt efter vigslen.

Vi kommer inte heller att ha omtag om vi har fler är 3-rätters. Vet inte om det blir två huvudrätter eller om man kör två små typ förrätter och sedan huvudrätt och sedan ost.
    Ev. så bryter vi upp och bytar platser under middagen och då tänkte jag att det skulle passa att äta två rätter och sedan två rätter efter man har satt sig igen.

Vad är limoncello?
    Ska er soppa vara kalleller varm?
  • förlovadflicka

Man brukar väl inte ha två huvudrätter väl? Det låter som det skulle bli lite mycket, jag skulle aldrig kunna äta två och dessutom allt annat :P 

• förlovadflicka
    förlovadflicka skrev 2011-05-05 16:53:39 följande:
    Man brukar väl inte ha två huvudrätter väl? Det låter som det skulle bli lite mycket, jag skulle aldrig kunna äta två och dessutom allt annat :P 
    Man brukar nog inte heller ha två "väl" i samma mening :P 
  • theresepivat
    Jag menar 4 rätter inkl. ost på slutet sedan om det är två huvudrätter eller en mellan rätt eller vad man nu kallar det.
  • Aylas

Limoncello är en italensk citronlikör, serveras iskall och är underbart gott

Soppan ska vara varm, fisksoppa med gös och pilgrimsmusslor. Så den är ganska matig.

jag kan också tycka det känns mycket med två huvudrätter, men det är nog för att man tänker huvudrätt som typ potatisgratäng och kött. Men soppan skulle nog kunna räknas som huvudrätt, om man serverade den i större mängd. Men jag tror att det skulle kunna gå bra - bara den första huvudrätten inte är för matig...

• mandypants200

Har man 4 rätter innebär det oftast att man har två förrätter, dvs en kall och därefter en varm.

• På rosa moln

Vi tänkte slå på stort och bjuda på femrätters plus tårta =) Menyn är inte bestämd än, men i och med att jag är vegetarian och min pojkvän är fisktarian så kommer vi att servera en vegetarisk förrätt och en med fisk/skaldjur (plus ett vegetariskt alternativ till mig och andra likasinnade naturligtvis) och sedan samma tänk när det gäller varmrätt, därefter dessert plus tårta framåt nattkröken.

• På rosa moln

...plus någon form av snittar/tilltugg till brudskålen och en aptitretare och brödkorg i väntan på förrätten.

• På rosa moln
    Kanske inte två varmrätter som du äter till vardags, men då får man naturligtvis göra dem rätt små - jag har sett avsmakningsmenyer med elva rätter tror jag att det var och om någon lyckas få i sig det så ska nog folk lyckas få i sig två varmrätter i rätt storlek också :)
  • förlovadflicka
    På rosa moln skrev 2011-05-05 20:17:35 följande:
    Kanske inte två varmrätter som du äter till vardags, men då får man naturligtvis göra dem rätt små - jag har sett avsmakningsmenyer med elva rätter tror jag att det var och om någon lyckas få i sig det så ska nog folk lyckas få i sig två varmrätter i rätt storlek också :)
    Ojojoj, det låter coolt :) 
Svar på tråden Mer än 3 rätter?