• MagicBride

Överreagerar jag?

På lördag smäller det. Då gifter jag mig äntligen med min stora kärlek I början av december hjälpte vi ett annat par på deras bröllopsdag med framdukning av buffé, disk... ja det mesta praktiska på själva festen. Vi hade fått kontakt här på BT och gjort upp en deal om att hjälpa varandra för att spara pengar genom att inte behöva hyra in personal. I Slutet av mars (allså för ca en månad sedan) hade vi mailkontakt där jag påminde om vilken dag det var och vilken tid vigseln var satt. Jag skrev då att vi mest troligt skulle sätta oss ner i veckan och gå igenom vad exakt vi ville ha hjälp med och sedan höra av oss igen. Den andra bruden svarade att hon hoppades att hon kunde hjälpa oss lika mycket som vi hjälpt dem. (Vi slet från 15-23).
    Jag studerar och har de senaste veckorna haft praktik vilket innebär att jag "jobbar" heltid + läser på kvällarna till tentorna som kommer efter praktikperioden och min blivande arbetar heltid. Detta pressade schema gjorde att vår planering drog ut på tiden och vi glömde bort att höra av oss igen då vi inte ansåg att det var högsta prioritet. De visste ju vilken dag, de skulle bara få veta vad.
    När jag hörde av mig till bruden idag säger hon att hon ska jobba på lördag fram till kl 18 (vi behöver hjälp från 17 och det tar nästan en timme för dem att ta sig till lokalen). Hon påstår att eftersom vi inte hört av oss så trodde hon att vi inte längre behövde hjälpen. Så här står vi alltså två dagar innan och vet inte om "personalen" kommer.
    Min spontana reaktion är hur kan man ta för givet att vi inte vill ha hjälpen då vi hörts en månad innan om vilken dag? Trodde de på allvar att vi skulle hjälpa dem gratis och sedan strunta i att be dem göra sin del av avtalet? Kunde hon inte hört av sig när hon fick sitt jobbschema om hon nu var osäker på om de skulle hjälpa oss eller inte istället för att ta för givet?
    Vad säger alla ni kloka brudar här om det hela? Får jag skylla mig själv? 

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • EllaBella

Riktigt dålig stil, om ni kom överens om att hjälpa varandra så är det klart att man vill få sin del av kontraktet uppfyllt. Jag menar inte sliter man en hel dag på någon främmande persons bröllop gratis utan att vilja få samma hjälp? 

• Tittij

Hon har absolut gjort fel!! Hon ska självklart hjälpa er på er stora dag, annars skickar du en faktura på era timmar till henne. Det förstår ju hon oxå att ni inte sliter en heldag för nån ni inte känner gratis!

8 timmar x 250 kr timmen x 2 personer = 4 000 kr plus milersättning om ni hade en bit att köra!

Visa henne den här tråden så kan hon välja att antingen betala eller att flexa ut från sitt jobb tidigare, alternativt ta ledigt/byta dag, för att uppfylla sin del av kontraktet.

• MagicBride

Vad skönt att höra att ni inte tycker att jag överreagerar. Jag vet att festen inte blir en katastrof bara för att de inte dyker upp, det går alltid att lösa. Men jag går inte med på att ha slavat gratis utan att få någonting tillbaka, då tänker jag kräva ersättning precis som ni skriver.

• Aniara4

Eller så får väl hon hyra in någon som kan ta hennes plats på er fest tills hon hinner dit själv?

• MagicBride
    Aniara4 skrev 2011-05-05 16:24:29 följande:
    Eller så får väl hon hyra in någon som kan ta hennes plats på er fest tills hon hinner dit själv?
    Det sa jag också. Jag skrev till henne att det inte tvunget behöver vara hon och hennes man som kommer, hennes kille kan ju faktiskt ta med sig en kompis - så kan hon jobba hur mycket hon vill. Huvudsaken är att det kommer två stycken, som gör ett bra jobb, och som gör det gratis
  • GeneralElectric

Självklart måste hon lösa detta! Kan inte se att hon hade någon anledning att ta för givet att hon kunde ta ledigt bara för att hon inte fått något mail till er om sina arbetsuppgifter...
    Det är heller inte seriöst att hon jobbar den dagen, även om hon lyckas sluta några timmar tidigare så att hon hinner i tid. Hon bör ju vara utvilad så att hon orkar!
    Så synd om sådant här inte fungerar, det är ju utmärkt ifall BT kan vara en plats där man hittar folk som kan hjälpa en på detta vis.

• shakynose

Nä fy så trist!

Dock så kan jag tycka att du borde ha prioriterat att höra av dig till dem med er planering lite tidigare, så jag kan inte helhjärtat ställa mig på "din sida". Det borde dock finnas något sätt ni kan lösa det på så att båda kan vara nöjda, kanske de kan lösa jobbtiderna? Jag hade själv hört av mig till dig om jag varit hon, men det kan så lätt bli missförstånd, så ta det lugnt!

• Blivande fru Swärdh

Det är klart du ska ha ersättning om inte dem kommer. Men har du sagt att du ska höra av dig som för att spika allt och sen går det en månad innan du hör av dig igen så jag förstår även hennes sida att ho kan ha tänkt "ok...då kanske hon får hjälp av nån annan?". Lite luddigt det där du har både rätt och fel. Det är inte hennes uppgift att jaga dig om du inte hört av dig med detaljer. Bröllopet är ditt ansvar. Vi t.ex kollade med några personer om dem kunde hjälpa oss under festen, dem skulle kolla sina scheman. Vi återkom till dem, fick svar. Sen var det ytterligare detaljer vi undrade om dem kunde göra så vi kontaktade dem igen och nu är allt bokat. Men det har hela tiden varit vårt ansvar att få tag på dem, inte tvärtom.

• awarwen

Riktigt dålig stil! Shit, vad besviken jag hade blivit.
    Snacka om snopet att efter att ha slitit i flera timmar för ett främmande par som ska ge samma tillbaka, så står ni där med rumpan bar. Att hon inte skäms!
    Ta betalt för sjutton gubbar. Riktigt oförskämt är det!!!

• MagicBride
    shakynose skrev 2011-05-05 16:31:42 följande:
    Nä fy så trist!

Dock så kan jag tycka att du borde ha prioriterat att höra av dig till dem med er planering lite tidigare, så jag kan inte helhjärtat ställa mig på "din sida". Det borde dock finnas något sätt ni kan lösa det på så att båda kan vara nöjda, kanske de kan lösa jobbtiderna? Jag hade själv hört av mig till dig om jag varit hon, men det kan så lätt bli missförstånd, så ta det lugnt!
    Kan inte annat än hålla med om att det var dumt att vi inte fick iväg planering till dem tidigare, men med tanke på att vi ställde upp för dem och var på plats 1 timme innan vigseln ens började så förstår jag inte hur de tror att de kan arbeta till kl 18 när jag berättat att vigseln är kockan 16? Tyckte dessutom att vi var schyssta som fixar så mycket att de inte behöver vara där tidigare, men tji fick jag
  • GeneralElectric
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-05 16:34:50 följande:
    Det är klart du ska ha ersättning om inte dem kommer. Men har du sagt att du ska höra av dig som för att spika allt och sen går det en månad innan du hör av dig igen så jag förstår även hennes sida att ho kan ha tänkt "ok...då kanske hon får hjälp av nån annan?". Lite luddigt det där du har både rätt och fel. Det är inte hennes uppgift att jaga dig om du inte hört av dig med detaljer. Bröllopet är ditt ansvar. Vi t.ex kollade med några personer om dem kunde hjälpa oss under festen, dem skulle kolla sina scheman. Vi återkom till dem, fick svar. Sen var det ytterligare detaljer vi undrade om dem kunde göra så vi kontaktade dem igen och nu är allt bokat. Men det har hela tiden varit vårt ansvar att få tag på dem, inte tvärtom.
    Det är klart att det inte är tjejens uppgift att jaga TS – men det minsta man hade kunnat begära är ändå att hon skulle ha kollat upp om det var OK att hon ens bokade in att jobba den dagen. Att skicka ett mail och se vad som hänt är inte att ”jaga”. De hade ju kommit överens både om arrangemanget/arbetsbytet och om datumet/tiderna.
  • MagicBride

Vill bara skriva och berätta att jag precis fick ett mail från paret i fråga där de meddelar att de fixat så att de slutar jobba kl 16 istället och då kommer så fort de kan. Har förberett så pass att det bara är för dem att bära ut fat till buffé-bordet när de kommer och det borde de hinna om de så kommer en kvart innan vi ska äta Skönt att det ordnade sig!!

Härligt att allt klaffar nu.. Lokalen är färdigställd, all mat och dryck på plats... Nu sitter jag här med ett glas vin i handen och andas för första gången på två veckor. Imorgon kan vi bara njuta Hjärta 

• moonlightgirl
    MagicBride skrev 2011-05-06 20:42:54 följande:
    Vill bara skriva och berätta att jag precis fick ett mail från paret i fråga där de meddelar att de fixat så att de slutar jobba kl 16 istället och då kommer så fort de kan. Har förberett så pass att det bara är för dem att bära ut fat till buffé-bordet när de kommer och det borde de hinna om de så kommer en kvart innan vi ska äta Skönt att det ordnade sig!!

Härligt att allt klaffar nu.. Lokalen är färdigställd, all mat och dryck på plats... Nu sitter jag här med ett glas vin i handen och andas för första gången på två veckor. Imorgon kan vi bara njuta Hjärta 
    Vad skönt att det ordnade upp sig. Hoppas att ni får en underbar dag imorgon.  =)
Svar på tråden Överreagerar jag?