• Kickan85

Kallskuret?

Tänkte ha kallskuret på bröllopet med potatissallad..
    men nu undrar ja om de e någon som kan rekomendera något ställe där man kan köpa stora mängder typ rostbiff? skinka?..
    potatissallad har ja hittat jättebra! 10kg för 139 kr, testade den i helgen hemma... piffa till den me lite purjolök och den blev toppen..
    tacksam för all hjälp..

• Svar på tråden Kallskuret?
  • sanna0521

var hittade du den potatissalladen?
    Letar själv efter kallskuret till bra pris.

• sanna0521

Vänersborg,

vart bor ni?

• Humlan66

Men det är ju skit enkelt att göra rostbiff själva.. Köp fransyska och krydda med vit/svart peppar och salt . bryn den i pannan så den får färg och sen in i ugnen i 125 grader . tror det va till 60 grader ca. då blir den rosa
     ni ska INTE ha 175 grader för då blir den lätt torr.. bättre att låta den stekas i lågtemp

Lycka till

• sanna0521

Grejen är bara den att man skall kunna skära det tunt och fint :(

• Humlan66
    sanna0521 skrev 2011-05-10 18:08:58 följande:
    Grejen är bara den att man skall kunna skära det tunt och fint :(
    Kanske någon har en skärmaskin att låna ut . eller så kanske ni ska investera i en sån. Så dyra är dom inte och det har man ju nytta av i framtiden med. Jag skär Tex julskinkan i min
  • Kickan85

sanna, ja hittade potatissalladen på willys av alla ställen, deras egna, har dom bestälnning 10 kg på...för 139 spänn.... du kan ju iaf testa att köpa en liten 1 kg, som finns där jämt och testa :)

jag bor i kungsbacka...
    å letar som en dåre..

har verkligen ingen tid att göra rostbiff och liknande själv då det är nästan 100 personer bjudna och ja har fullt upp...minst sagt :(

• Linn89

På tal om kallskuret, vad räknar ni på priset per person och vad har ni då räknat med? Vi ska också ha kallskuret men jag vet inte hur man ska räkna. Vi tänkte ha hemmagjord (av allting förövrigt) potatissallad, pastasallad, grönsallad,rostbiff, kassler och kanske någon skinka. Något jag missat? Lite kalla såser.

• SnuttisSessan

vanliga mataffärer brukar ju ha. Vi har två här i landskrona och det är ingen stor stad :)

• sanna0521

Hur mycket potatissallad ränkar ni med att få köpa till era gäster?
    vi har ca 80 st så ganska lika.

Hur mycket rostbiff behöver man till 80pers, Tänkte ha kyckling och nån skinka med men hur mycket??

• Zelmah
    sanna0521 skrev 2011-05-11 12:02:38 följande:
    Hur mycket potatissallad ränkar ni med att få köpa till era gäster?
    vi har ca 80 st så ganska lika.

Hur mycket rostbiff behöver man till 80pers, Tänkte ha kyckling och nån skinka med men hur mycket??
    enligt nån tabell över hur man beräknar matåtgång till buffé som jag sett så ska man räkna 100-150g kallskuret per pers. Potatissallad också 150g. När man serverar mer än tre rätter räknar man 50g rostbiff/kallskuret per pers. Vill man vara säker på att det ska finnas gott om mat kan man ju lägga på lite mer. Beror ju på om man har andra rätter oxå eller om man enbart har kallskuret o potatissallad, då är det nog bra att beräkna lite mer. Dubbla kanske? Detta är ju en beräkning till buffé.
Svar på tråden Kallskuret?