• Elisab­eth85
    Äldre 3 May 21:07
    5060 visningar
    27 svar
    27
    5060

    Hjälp med fotograf!

    Hej! Här är mitt första inlägg här faktiskt Solig

    Har hela mitt bröllop plannerat, har eventuellt en fotograf,
    men problemet är att hon aldrig har fotat ett bröllop...(!)

    hon är duktig,  vi skulle komma överrens om ett pris...
    och jag har ingen aning om vad man ska föreslå...  :/

    Jag vill helst ha en heldag med fotografen, vad skulle ni föreslå
    för pris? (totalt då) man vill inte vara fräck, men hon är ändå en
    hobbyfotograf, men duktig...svårt

  • Svar på tråden Hjälp med fotograf!
  • maggiz
    Äldre 4 May 20:12
    #1

    En proffisionell fotograf skulle ta från ca. 9000:- och uppåt för en hel dag. Jag fick ett "kompispris" från en som är proffisionell på 5000:- för en hel dag och ca.150 redigerade bilder. Vi tycker ändå det är för mycket så vi kommer att använda oss av en amatör som är mycket duktig men en ung tjej. Har sett hennes bilder och de är så fina! Hon kommer ta  ca. 1000;- för det.

  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 5 May 08:12
    #2

    Tycker 1000:- låter som ett bra pris för en amatör. :)

  • blutti­s
    Äldre 5 May 08:33
    #3

    En väns kusin håller på att starta ett företag som fotograf men har heller aldrig fotat bröllop, så priset hon kom med till oss var följande: Hon är med från det att jag sminkas och under ceremonin i kyrkan, då får vi 15 bilder på cd och för det vill hon ha 2000 kr. Vill vi att hon ska vara med på efterfesten vill hon ha 1000 kr till... Och då antar jag litegrann att vi får några till bilder på cd:n? har inte pratat om detaljer med henne, vi vet inte hur vi ska göra.

  • 2011br­öllop
    Äldre 5 May 09:21
    #4

    Vi ska betala 3000 kr för vår  " hobby fotograf "

  • midsom­mardag­en 2011
    Äldre 5 May 12:16
    #5

    Vår fotograf tar 9000 för 8 h, bildbehandling och en miljard bilder (typ). Då ingick ett möte och provfotografering också (de är hon som tagit min profilbild) Det är ett bra pris tycker jag. Men hon har ju fotat bröllop förr, har inte er gjort det så tycker jag gott att priset kan vara lite lägre. Någon tusing iallafall. Sen tycker jag att du ska fråga henne om hon har någon fotograf-assistent som ska vara med också, eller om hon kör själv. 

  • Maalin­Johans­son
    Äldre 5 May 13:39
    #6

    Hur bra känner ni fotografen? Jag själv utbildar mig som fotograf och en klasskompis till mig ska fotografera oss hela kvällen och dagen och hon får 1500 kr av oss.

    Jag själv vet ju hur mycket jobb det här är även om man är duktig. Om ni känner personen och hon tycker det är okej med 1000 så ta det. Det hade jag själv gjort som ett kompis pris. Om ni bara är bekanta. Så hade nog jag själv iallafall velat ha 3000 :)

    Eller, så kommer ni överens om 1000. Tar hon så bra bilder som ni förväntat er eller kanske till och med bättre. Ge henne någon extra tusenlapp :) Det uppskattas alltid.

  • Äldre 5 May 17:24
    #7

    Ni är medvetna om va att om ni betalar ut en tusenlapp så är exakt 200 kronor av dessa moms. Efter det går c.a 50% av de resterande 800 kronor till egenavgifter och skatt.

    Så för varje tusenlapp får hon kvar 400 kronor. Tycker du ska betala en rimlig summa för nedlaggd tid oavsätt om hon fotat bröllop tidigare eller ej. Glöm inte bort det efterarbete som kvävs. Ofta kommer man hem med minneskorten fulla av bilder som ska sorteras ut och redigeras. Bara att välja ut bilder tar tid. Sen ska bilderna justeras i RAW-format och slutredigeras för tryck eller webb.

    Att få 2500 kvar tycker jag är det minsta man kan begära om hon ska vara med under dagen och sedan lägga ner tid på era bilder i efterredigering. Jag tycker alltså att du ska erbjuda 5000 + moms.

  • wahlst­rm
    Äldre 10 May 22:25
    #8
    Elisabeth85 skrev 2011-05-03 21:07:59 följande:
    Hej! Här är mitt första inlägg här faktiskt Solig

    Har hela mitt bröllop plannerat, har eventuellt en fotograf,
    men problemet är att hon aldrig har fotat ett bröllop...(!)

    hon är duktig,  vi skulle komma överrens om ett pris...
    och jag har ingen aning om vad man ska föreslå...  :/

    Jag vill helst ha en heldag med fotografen, vad skulle ni föreslå
    för pris? (totalt då) man vill inte vara fräck, men hon är ändå en
    hobbyfotograf, men duktig...svårt
    Det enda som egentligen är svårare med att fotografera ett bröllop än något annat är det ofta väldigt dåliga ljuset i kyrkan och det är något man köper sig ur med en kamera och ett objektiv som fungerar bra i dåligt ljus. Har man det, så är det i princip fotografering som vilken annan.

    Är hon en "duktig fotograf" annars och har rätt utrustning så är det ingen större skillnad.
    Speciella bilder, personer, vad som är extra viktigt för just er att få med osv. bestämmer ni ju gemensamt i förväg och det hade ni fått göra även om hon fotat många bröllop innan.

    Lycka till :)
  • Elisab­eth85
    Äldre 31 May 10:05
    #9

    Verkligen Tack för alla tipsen!! Tillslut vart de en annan fotograf, en fritidsfotograf som tog 3000 :- för
    en heldag, plus att jag fick 3 förstoringar,usb minne på alla bilder (250 st) och 1 provfotografering innan bröllopet!
    Riktigt fina bilder att visa för alla inför bröllopet, passa perfekt för hemsidan ;)

    Rekomenderar henne varmt!

  • Lumys
    Äldre 31 May 10:25
    #10
    Elisabeth85 skrev 2011-05-31 10:05:07 följande:
    Verkligen Tack för alla tipsen!! Tillslut vart de en annan fotograf, en fritidsfotograf som tog 3000 :- för
    en heldag, plus att jag fick 3 förstoringar,usb minne på alla bilder (250 st) och 1 provfotografering innan bröllopet!
    Riktigt fina bilder att visa för alla inför bröllopet, passa perfekt för hemsidan ;)

    Rekomenderar henne varmt!
    Vem var detta och var jobbar hon någonstans? :)
Svar på tråden Hjälp med fotograf!