• Pinkgrape

Hur mycket dricker man till maten?

Vi kommer ha middagen på ett hotell och det kommer serveras

Förrätt
    Varmrätt
    Efterrätt
    Tårta

Hur många glas vin eller hur många flaskor (50cl) öl per person ska man räkna?

När serverar man kaffet, till efterrätten eller till tårtan?
    Vad serverar man isåfall till det andra?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Hur mycket dricker man till maten?
  • Happy72

Vi fick tipset av vår cateringfirma ca 1 glas vin (17cl) till förrätten och ca 2-2 1/2 till huvudrätten,vi kommer på hennes inrådan hoppa efterrätten och köra på brölloptårta istället! Ett annat tips ang ölen...satsa på 33cl flaskor/burkar så är det ingen risk att folk inte orkar dricka upp och lämnar halvdruckna burkar. Lycka till!

• Moemoe

Vi har också hyrt ett ställe som står för maten och drycken. Så här räknar dem:

Förrätt - Ett glas vin + påfyllning 
    Varmrätt - Två glas vin + påfyllning
    Efterrätt - Ett glas desertvin
    Tårta - Kaffe/ Te samt avec 4 cl.

Sedan får folk förfriska sig själva i baren Flört

• S2011

1-2-1 (kaffe och ev avec till tårtan).

"standard procedure" vid trerätters är ett glas vin till förrätt, två glas (1 glas m. påfyllning) till varmrätt och ett glas dessertvin till efterrätt. därpå följer kaffe och avec (och i bröllopsvärlden tårtan, förstås).

om man väljer öl skulle jag säga att en 50 cl motsvarar vinet till varmrätten.

kolla också systembolagets sida - de har en rätt så schysst guide kring just detta. 

• Pinkgrape

Jag tycker inte att jag fick ut något alls av att läsa på systemets hemsida. Där stod det hur många flaskor/10 personer till maten. Det hjälper ju inte mig, som inte vet hur många glas det är per flaska :P

Jag tänkte nog att man skulle räkna 1-2-1, kaffe och avec till tårta. Hur gör man med de som inte dricker alkohol då? Det känns ju lite onödigt att betala vin/öl för dom ifall dom ändå inte kommer dricka det.

Hur "håller man koll" på hur mycket var och en dricker? Ska det serveras vid bordet? Jag vet ju inte alls hur det brukar gå till.

• S2011
    Pinkgrape skrev 2011-05-03 20:07:16 följande:
    Jag tycker inte att jag fick ut något alls av att läsa på systemets hemsida. Där stod det hur många flaskor/10 personer till maten. Det hjälper ju inte mig, som inte vet hur många glas det är per flaska :P

Jag tänkte nog att man skulle räkna 1-2-1, kaffe och avec till tårta. Hur gör man med de som inte dricker alkohol då? Det känns ju lite onödigt att betala vin/öl för dom ifall dom ändå inte kommer dricka det.

Hur "håller man koll" på hur mycket var och en dricker? Ska det serveras vid bordet? Jag vet ju inte alls hur det brukar gå till.
    om ni håller middagen på en lokal m. serveringstillstånd så brukar personalen kunna se till att checka av antal alkohol/alkoholfria. om inte annat så är det ju något ni kan ta en diskussion med dem om och påtala att ni vill att de gör. man betalar inte alkoholkuvert för alla, oavsett om de dricker alkohol eller alkoholfritt - isåfall är det något väldigt underligt avtalat.

vi betalar vår bröllopsmiddag när vi checkar ut från hotellet morgonen efter - kolla om det gäller på ert ställe också (annars kommer de få uppenbara svårigheter med alkoholkuvert eller ej...). rekommenderar också att låta serveringspersonal servera drycken, dels ser bordet lite trevligare ut utan en massa halvtomma buteljer och flaskor och dels så är det lättare att hålla ordning på alkoholkuverten.

hmm... såg nu att informationen inte var lika utförlig på bolagets hemsida.
    nåväl, "normalt" är 15 cl vitt vin/glas och 18 cl rött vin/glas. 1 flaska = 75 cl.
  • Pinkgrape
    S2011 skrev 2011-05-03 20:13:39 följande:
    om ni håller middagen på en lokal m. serveringstillstånd så brukar personalen kunna se till att checka av antal alkohol/alkoholfria. om inte annat så är det ju något ni kan ta en diskussion med dem om och påtala att ni vill att de gör. man betalar inte alkoholkuvert för alla, oavsett om de dricker alkohol eller alkoholfritt - isåfall är det något väldigt underligt avtalat.

vi betalar vår bröllopsmiddag när vi checkar ut från hotellet morgonen efter - kolla om det gäller på ert ställe också (annars kommer de få uppenbara svårigheter med alkoholkuvert eller ej...). rekommenderar också att låta serveringspersonal servera drycken, dels ser bordet lite trevligare ut utan en massa halvtomma buteljer och flaskor och dels så är det lättare att hålla ordning på alkoholkuverten.

hmm... såg nu att informationen inte var lika utförlig på bolagets hemsida.
    nåväl, "normalt" är 15 cl vitt vin/glas och 18 cl rött vin/glas. 1 flaska = 75 cl.
    Ja, alltså betala får vi jättegärna göra dagen efter eller veckan efter. Bara vi betalar inom 2 veckor efter själva bröllopet :P Ville vi betala före, så gick ju det också att lösa. Ja, det var väldigt flexibelt efter hur vi ville göra.

Dilemmat vi har är ifall vi ska bjuda gästerna på drycken, om de ska få betala den själva och isåfall hur man löser det på bästa sätt. Att lägga in det på kuvertavgiften eller låte de köpa vad de vill och hur mycket de vill på plats. Om vi ska bjuda, hur mycket pengar ska vi då räkna på. Vår budget är extremt tight och vi har inte råd med några "onödiga" extrautgifter, eller vad man nu ska säga.

Jag har panik över detta, då inbjudningarna egentligen skulle skickas ut i veckan, men det går inte förrän vi bestämt kuvertavgiften och sådant.
  • S2011

alltså - hur många gäster har ni?

om budgeten är tight tycker jag ni ska skippa avec för det första (avecen går ofta lös på 60-70 kr för 4 cl).

vi har 39 gäster, med oss blir vi alltså 41 stycken och dryck till maten (bubbel till välkomstskål, 2 glas vin, 2 kaffe - vi har både efterrätt och tårta och vill inte ha dessertvin..) kommer kosta oss  nånstans mellan 9200 och 11900, beroende på hur vi väljer att göra med just avecen.

överslagsräkna lite; ett glas vin (förrätt, varmrätt) brukar kosta 65-95 kr (medel 80 kr). dessertvin brukar kosta ca 45-50 kr/glas. bubbel brukar skilja sig ganska ordentligt, jag har sett allt från 35-90 kr/glas (vårt t.ex. kostar 75 kr/glas). en öl går väl i regel loss på 50 spänn. kaffe brukar kosta 15-25 kr/kopp.

• Pinkgrape
    S2011 skrev 2011-05-03 20:56:22 följande:
    alltså - hur många gäster har ni?

om budgeten är tight tycker jag ni ska skippa avec för det första (avecen går ofta lös på 60-70 kr för 4 cl).

vi har 39 gäster, med oss blir vi alltså 41 stycken och dryck till maten (bubbel till välkomstskål, 2 glas vin, 2 kaffe - vi har både efterrätt och tårta och vill inte ha dessertvin..) kommer kosta oss  nånstans mellan 9200 och 11900, beroende på hur vi väljer att göra med just avecen.

överslagsräkna lite; ett glas vin (förrätt, varmrätt) brukar kosta 65-95 kr (medel 80 kr). dessertvin brukar kosta ca 45-50 kr/glas. bubbel brukar skilja sig ganska ordentligt, jag har sett allt från 35-90 kr/glas (vårt t.ex. kostar 75 kr/glas). en öl går väl i regel loss på 50 spänn. kaffe brukar kosta 15-25 kr/kopp.
    Vi har 70 gäster, alla lär ju dock inte komma, men vi måste ju som räkna med det :P

Avec har vi redan bestämt att det är något gästerna får köpa själv i baren ifall de vill ha det, eftersom det är så pass många som inte dricker sådant.

Öl finns för 50kr/50cl, vin vet jag inte kostnad på utan måste ringa och fråga, tror dock det är 80kr/glas, bubbel 50kr/glas och kaffe 25kr/kopp. Alkoholfritt kostar 25kr.

Jag tycker det är jättesvårt och vi hade först tänkt göra så att alla själva får köpa det de önskar dricka till maten i baren, för vissa vill ju kanske dricka 2 glas till förrätten och kanske 4 glas till varmrätten, medan andra bara vill ha ett glas till vardera. Då kan de också välja att tex dricka alkoholfritt till förrätten och vin till varmrätten eller kanske både öl och vin. Ja, det blir alltså helt enkelt större valfrihet för gästerna att själva bestämma.

Kruxet då är ju att det tar ju ganska mycket tid om typ 60 personer ska stå samtidigt i baren och beställa.
  • S2011

hmm..... men om ni har lite välkomstmingel innan själva middagssittningen, kan inte gästerna få fylla i en lista med önskemål om dryck då? så kan personalen komma ut med det till middagen sen.

listan kan ju vara uppbyggd per bord, så kan personalen lätt se hur många öl/vin/alkoholfria det är per bord.
    förstår du hur jag menar? typ att man gör en lista som längst upp kanske har en bild av bordsplaceringen där borden döpts till 1-2-3.. eller A-B-C.... och under "A" står namnen på alla som sitter vid det bordet och så kan de kryssa i öl/vin osv.

jag vet inte om det är en praktiskt fungerande lösning, försöker bara spåna lite.... 

• EllaBella

Jag hade låtit ett glas vin alt öl/cider till varje rätt ingå i kuvertavgiften samt kaffe/te till tårtan. De som vill ha mer får sedan köpa det i baren. För som du säger kommer det annars bli jätteköer vid baren då varje rätt serveras.

• Farmall

Vi ska ha 1+2+1 och kaffe till tårtan.

Lånar tråden lite med en följdfråga: Hur vet man hur många som dricker öl och hur många som dricker vin?
    Ska man köpa både vin och öl till alla? eller hälften av varje? men tänk om fler vill ha ex. vin? Svårt, man vill ju att det ska räcka till alla, men man vill inte köpa för mycket i onödan.

• S2011
    Farmall skrev 2011-05-03 21:14:27 följande:
    Vi ska ha 1+2+1 och kaffe till tårtan.

Lånar tråden lite med en följdfråga: Hur vet man hur många som dricker öl och hur många som dricker vin?
    Ska man köpa både vin och öl till alla? eller hälften av varje? men tänk om fler vill ha ex. vin? Svårt, man vill ju att det ska räcka till alla, men man vill inte köpa för mycket i onödan.
    det vet man inte om man inte i samband med ex osa tar in önskemål om dryck.

om man har sin middag och fest på ett "allt-i-ett-ställe" så brukar detta dock inte vålla några större problem (när personalen serverar vin - för det brukar gå mest till en trerätters... - så säger man helt enkelt bara till att man vill ha öl/alkoholfritt). om man däremot är nånstans där man köper in allt själv så är det ju svårare att räkna på.
    då kan man iofs "kvitta" lite mot resten av kvällen - öl som inte går åt under middagen har en tendens att gå åt under den efterföljande festen. vin brukar inte vara lika populärt efter middag och därför går det lite mindre av det senare (i regel). så om man köper öl och vin så det räcker till alla till middagen (plus kanske lite till av vinet), så tror jag inte det vållar några större bekymmer Glad 
  • Moemoe

När jag jobbat på catring så har vi gått runt vid alla bord och frågat om de vill ha rött eller vitt (då alltså med en flaska rött resp. vitt med oss) och servera varje person, och då brukar gästerna själva påtala om de vill ha något annat (öl, alkoholfritt osv). Så om ni vill bjuda på ett glas dryck till varje rätt så kan det ju vare ett alternativ att diskutera med personalen, då har de ju koll eftersom de går går ett varv, och sedan kan de gäster som vill gå till baren och beställa mer under tiden om de vill ha mer. Då går det att räkna ut i förväg också eftersom det blir ett fixt antal glas som det bjuds på.

Hoppas ni kommer på hur ni ska göra så nu får skicka iväg inbjudningarna!Skål

• Beautiful Disaster

Vi har:

Skål - 1 glas bubbel
    Förrätt - 1glas vin/öl
    Varmrätt -  1 glas vin/öl

Resterande får gästerna betala själva då även vi har en väldigt begränsad budget  

• Pinkgrape

Nej, vi får helt enkelt göra så att alla får köpa själva det de önskar dricka till maten. Jag orkar inte hålla på med att 1 glas ingår osv. Det blir ju isåfall glaset till förrätten och då ska ju alla ändå till baren för att köpa dryck till varmrätten.

Brudskålen, kaffe, tårta och snacks eller liknande senare under kvällen kommer vi bjuda på.
    Gästerna får helt enkelt kosta på sig drycken under kvällen. Alla vet ju mkt väl att vi inte har den ekonomin att bjuda alla på allt och vi vet ju vilka summor de ofta spenderar då de är ute en kväll i vanliga fall, så det borde ju inte bli något problem. Kostanden blir ju ändå lite utspridd för gästerna, eftersom kuvertavgiften för maten betalas i samband med OSA, alltså ca 1 månad före bröllopet och sedan kostnaden för vad de önskar dricka betalas under själva kvällen. Det kommer finnas ramlösa som ingår som måltidsdryck, så vill de snåla, så kan de alltid dricka det till maten och efter maten handla i baren.

Vi kanske är extremt snåla nu, men vi kommer ändå betala långt mkt mer än vad vi hade tänkt från början för detta bröllopet. Vi vill gärna kunna göra lite andra saker i sommar också.

• Moemoe

Jag tycker inte alls ni är snåla, alla har olika ekonomi och gör saker på olika sätt. Har varit på bröllop som bjuder på allt och bröllop där vi själva betalade drycken till maten, och jag tycker bägge var super fina! Skönt att ni  bestämt er! Lycka till med inbjudningsskicket!  Solig

Svar på tråden Hur mycket dricker man till maten?