Vad ska jag tänka på inför tal?
Jag funderar på att hålla ett tal på min kusins bröllop i sommar och behöver lite hjälp.
Hur långt ska det va? Vad ska det innehålla? ge mig lite tips är ni gulliga
Jag funderar på att hålla ett tal på min kusins bröllop i sommar och behöver lite hjälp.
Hur långt ska det va? Vad ska det innehålla? ge mig lite tips är ni gulliga
Jag har gjort så att jag skritit ner hela talet, ord för ord. och sedan försökt att lära mig det utantill och då bara haft några stolpar så jag inte bara står där och inte vet vad man ska säga. Öva mycket, gärna inför någon. Talet ska inte var för långt, minuter är OK, max 5 minuter. Om du har en liten anekdot sedan ni var barn kan man berätta den, men den ska vara snäll även om den kan vara lite retsam, undvik alltid tidigare förhållande. Om du inte har något personligt att säga så kan man läa en dikt. Även om du ska hålla ett tal till den ena så nämn i alla fall den andra också, det är ju till brudparet talet hålls.
Det finns en massa tips på nätet.
Jag håller tal på alla bröllop men jag förbereder mig typ aldrig..
Jag brukar dra nån historia om bruden/brudgummen som jag känt sen innan, om när vi var barn eller så. Sen kanske nåt ord om första gången jag träffade partnern. Jag försöker alltid få med lite humor och man får läsa av lite hur stämningen är på folket om vad man kan säga, men som ClaraH säger: aldrig nåt om ex!
Sen avslutar jag alltid med ett gott råd som jag vill skicka med brudparet, kanske något som jag själv har erfarenhet av som gift.
Kännr du dig osäker på att hålla tal så skriv ner allting ordagrant vad du vill säga, sen tränar du in det - gärna framför spegeln - med betoingar och pauser. Sen när du väl ska hålla talet så ta bara med stödord!!! Har du tränat bra så minns du ganska bra i alla fall. Risken om du tar med det exakta skrivna talet är att du läser allt innantill och det är ju inte lika trevligt!
Lycka till!!!
Riktigt bra råd ovan! Här finns fler:
www.brollopsmagasinet.se/Artiklar/Gast-pa-brollop/Att-halla-brollopstal
Lycka till!
Börja inte talet med: Jag är ingen talare... :)
Något som jag tycker är kul är att visa roliga bilder, det brukar uppskattas av gästerna.
haha näe ska inte börja med jag är ingen talare eller något liknande.
kan man ha små kort med sitt tal i punkter på? om man köper lite fina kort på nån pysselaffär.
bra tips alla...tackar ska kolla in sidan där med och se vad man kan få för tips
Jag hade en massa sköna bilder från vår barndom som jag visade på en duk när min kusin gifte sig. Men jag gjorde ett vanligt misstag: Jag pratade för mycket om mig själv. Typ "här är du och jag på semester i portugal, minns du att min pappa lyckades bli solbränd i skuggan?". Man ska akta sig för att flytta fokus från bruden/brudgummen i fråga och fokusera på sig själv och sin familj.
Annar tycker jag alla tips du fått låter bra!
jättebra tips verkligen. självklart ska talet inte handla om mig utan vara fokuserat på dem.
vad innehåller ett bra tal? minnen? framtiden? vad?
jättebra tips verkligen. självklart ska talet inte handla om mig utan vara fokuserat på dem.
vad innehåller ett bra tal? minnen? framtiden? vad?
Ja ett par minuter är nog mer än nog. En minut är lång tid om man ska stå framför folk och prata