• Pinkgr­ape
    Äldre 2 May 22:20
    29392 visningar
    11 svar
    11
    29392

    Byta till gammalt släktnamn, folkbokföringsregister?

    Jag vill byta till ett gammalt släkt namn, närmare bestämt min mormors mormors mors efternamn.

    På blanketten man ska skicka in till PRV så står det föjande

    "Ange hur du är släkt med den eller de som bär eller burit det namn som du söker eller varför du vill byta till namnet. Du ska genom utdrag ur folkbokföringsregistret styrka det släktskap som du åberopar."

    Hur får man utdrag ur folkbokföringsregistret?
    Utdrag på mig, eller alla inblandade personerna?

    (Jag undanber mig svar som "Ring och fråga", utan vill ha mer konkreta svar. Tack.)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 07:32
    Nu blir jag fundersam också.. är det så att jag ens kan ta det namnet?

    Det står ju "Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar."

    Räknar man såhär?:

    Jag
    1.Mamma
    2.Mormor
    3.Mormors mor
    4.Mormors mormor

    Eller såhär?:

    Jag
    Mamma
    1.Mormor
    2.Mormors mor
    3.Mormors mormor
    4.Mormors mormors mor
  • Svar på tråden Byta till gammalt släktnamn, folkbokföringsregister?
  • Äldre 2 May 23:41
    #1

    Det som inte finns hos Skatteverket nu utan är äldre material som inte förts över i databaserna finns hos församlingarna eller hos landsarkiven i det aktuella länet. Vet du var de bodde och fanns folkbokförda, prata med kyrkan i den aktuella församlingen. Där vet de om de har materialet eller om du behöver gå vidare till landsarkivet. Har familjen flyttat runt kan du behöva kolla på flera orter för att få ihop all relevant dokumentation.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 3 May 07:23
    #2
    anne på grönkulla skrev 2011-05-02 23:41:39 följande:
    Det som inte finns hos Skatteverket nu utan är äldre material som inte förts över i databaserna finns hos församlingarna eller hos landsarkiven i det aktuella länet. Vet du var de bodde och fanns folkbokförda, prata med kyrkan i den aktuella församlingen. Där vet de om de har materialet eller om du behöver gå vidare till landsarkivet. Har familjen flyttat runt kan du behöva kolla på flera orter för att få ihop all relevant dokumentation.
    Jag har förstått att alla landsarkiv nu har blivit ett riksarkiv och endast finns på ett fåtal ställen i landet. Det kostar 125kr/påbörjad kvart för dom att leta fram något, samt 90kr/kopia. Det kan ju bli hur dyrt som helst ju. Att åka dit är inte ett alternativ heller, då det är alldeles för långt borta. Hm. Men man kan alltså kanske få fram sådant från församlingar också?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • linnis­83
    Äldre 3 May 08:23
    #3

    När jag höll på med mitt namnbyte kollade jag in på den aktuella församlingen och där hänvisade dom bara till Riksarkivet... Överlät letandet till sambon, som laddade ner Dödsboken och Sveriges Befolkning, båda nån typ av databas över befolkningen, och kunde där hitta korrekt födelsedata och så, men det var visst lite knöligt...

    Reagerade också över kostnaden hos Riksarkivet, men våra utdrag (min mormor och hennes pappa tror jag det blev) kostade bara nån hundring.

    Försök ta reda på så mycket uppgifter som möjligt innan du skickar förfrågan till Riksarkivet, dom är nog duktiga på att leta. Du kanske kan googla? Fråga din mamma, hon kanske vet nåt om födelsedatum och vilken församling de har bott i osv.

    Jag tror man räknar på det senare sättet som du skrev i tilläggskommentaren, så det borde funka.

    Lycka till!

  • Mirjam­i
    Äldre 3 May 11:59
    #4

    Landsarkivet är det du måste kontakta. Men börja med skatteverket och uppge ditt personnummer så ser de din mamma, tar hennes persnr och får fram hennes mamma. Be dem sedan skicka personbevis för er alla så långt bak de har registrerat. Ta reda på var din mormor är född (döpt också om de har de uppgifterna) och ring landsarkivet där. Personnummer behövs, men söker de bakåt på de namn de får fram så som jag beskrev ovan. Beroende på om de flyttat runt eller ej kan du behöva kontakta landsarkivet på mer än en ort, eller har du möjlighet att ta reda på så mycket onformation som möjligt om din mormors mormors mor så kan riksarkivet vara bäst att kontakta. Du måste kunna visa att namnet burits i minst två generationer. Jag tog min mormors flicknamn och behövde bara visa att hon hetat så som ogift och att hennes föräldrar bar namnet. Jag gick precis igenom processed och har burit namnet i endast en vecka nu!!! Idag är det exakt en vecka :)

    Hör av dig privat om du har frågor, jag hjälper gärna till.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 3 May 12:49
    #5
    Mirjami skrev 2011-05-03 11:59:27 följande:
    Landsarkivet är det du måste kontakta. Men börja med skatteverket och uppge ditt personnummer så ser de din mamma, tar hennes persnr och får fram hennes mamma. Be dem sedan skicka personbevis för er alla så långt bak de har registrerat. Ta reda på var din mormor är född (döpt också om de har de uppgifterna) och ring landsarkivet där. Personnummer behövs, men söker de bakåt på de namn de får fram så som jag beskrev ovan. Beroende på om de flyttat runt eller ej kan du behöva kontakta landsarkivet på mer än en ort, eller har du möjlighet att ta reda på så mycket onformation som möjligt om din mormors mormors mor så kan riksarkivet vara bäst att kontakta. Du måste kunna visa att namnet burits i minst två generationer. Jag tog min mormors flicknamn och behövde bara visa att hon hetat så som ogift och att hennes föräldrar bar namnet. Jag gick precis igenom processed och har burit namnet i endast en vecka nu!!! Idag är det exakt en vecka :)

    Hör av dig privat om du har frågor, jag hjälper gärna till.
    Ja. alltså... det är lite invecklat, men ändå inte, för min mormor är adopterad. Men av sin morbror, så hennes biologiska mormor är alltså hennes adoptiv farmor kan man ju säga. Det handlar alltså om samma släkt. Jag har så jag kan bevisa att min mamma är min mamma, mormor och mormors mor.. även utdrag på mormors mormor. Det är just den sista där, som jag inte har på. Jag vet dock vilket år hon föddes, namn såklart och på vilken ort. Jag vet också att hon var ogift, så rent logiskt sett hade ju även hennes mamma eller pappa samma efternamn. Jag måste bara få det på papper. Hennes personnummer är ju omöjligt att få tag på, hon är ju född 1838, så det är ju ingen nu levande som vet det.

    Ska jag ringa landsarkivet då och be om uppgifter på henne och hennes föräldrar?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 3 May 12:51
    #6
    linnis83 skrev 2011-05-03 08:23:24 följande:
    När jag höll på med mitt namnbyte kollade jag in på den aktuella församlingen och där hänvisade dom bara till Riksarkivet... Överlät letandet till sambon, som laddade ner Dödsboken och Sveriges Befolkning, båda nån typ av databas över befolkningen, och kunde där hitta korrekt födelsedata och så, men det var visst lite knöligt...

    Reagerade också över kostnaden hos Riksarkivet, men våra utdrag (min mormor och hennes pappa tror jag det blev) kostade bara nån hundring.

    Försök ta reda på så mycket uppgifter som möjligt innan du skickar förfrågan till Riksarkivet, dom är nog duktiga på att leta. Du kanske kan googla? Fråga din mamma, hon kanske vet nåt om födelsedatum och vilken församling de har bott i osv.

    Jag tror man räknar på det senare sättet som du skrev i tilläggskommentaren, så det borde funka.

    Lycka till!
    Okej, men då kan ni inte ha betalat någon sökavgift då? Jag tror ju inte att jag skulle behöva betala det heller, då jag vet namnet såklart, men även födselår och ort på henne. Det borde ju vara ganska enkelt att plocka fram då.

    Jag har också fått för mig att det är på det sättet man räknar, jag får väl chansa på det :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • fru201­1kansk­e
    Äldre 3 May 22:14
    #7

    Vi behövde bara betala 90 kr till landsarkivet, jag hade namn på sambons mormor och visste vart hon var född. Det vart lite trassel då hennes efternamn inte stod i dopboken, men eftersom hennes pappas efternamn (det vi ska ta) gjorde det så gick det bra.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 3 May 22:46
    #8
    fru2011kanske skrev 2011-05-03 22:14:02 följande:
    Vi behövde bara betala 90 kr till landsarkivet, jag hade namn på sambons mormor och visste vart hon var född. Det vart lite trassel då hennes efternamn inte stod i dopboken, men eftersom hennes pappas efternamn (det vi ska ta) gjorde det så gick det bra.
    Okej, jag hoppas att det är lika för oss då. Hur gör man med landsarkivet då, ringer man, kan man mejla eller måste man dit personligen?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Smuppr­a
    Äldre 4 May 00:45
    #9

    Va? Är det så dyrt på landsarkivet/statsarkivet?
    Jag och MB ville bara veta hur hans morfars (och morfars fars) efternamn stavats i kyrkoböckerna och traskade till statsarkivet. Förklarade vårt ärende för en man vid en disk, han hjälpte oss. Sedan fanns inte vissa böcker offentliga så han gick iväg och kollade på egen hand. Sedan ville massa folk ha hjälp så han undrade om vi kunde roa oss själva och söka på egen hand medan han hjälpte dem och så skulle han hjälpa oss sedan. När han var klar med dem gick han in i den icke-offentliga delen och skrev ut kopia från kyrkoboken. Hjälpte oss vidare med sökningen, skrev ut två sidor till med kopior från kyrkoboken och sa sedan att vi skulle fråga om vi ville ha mer hjälp sedan. Vi betalade inte en krona :-S

    Men vi fick inga stämplar eller så, kan det vara något sådant? Att papperna inte är verifierade? Vi behöver ändå inte använda dem.

    Lycka till med sökandet och hoppas du får ta namnet!

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 4 May 09:28
    #10
    Pinkgrape skrev 2011-05-03 22:46:23 följande:
    Okej, jag hoppas att det är lika för oss då. Hur gör man med landsarkivet då, ringer man, kan man mejla eller måste man dit personligen?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Jag mailade, de svarade med att berätta vad de hittat och om det var det jag ville ha. Några dagar senare hade jag utdrag ur dop och födelseboken hemma, stämplat och en faktura på 90 kr.
  • Äldre 30 Mar 11:28
    #11

    Hej ! Jag och min blivande man vill byta till Törne som kommer från Gagnef Moje. Min Lasse Granath  hans farfar bodde där. Och bor en kvar där tror vi en kvinna Törne Hur går man vidare med det så att det blir godkänt ?. Mvh Ann-Ci & Lasse

Svar på tråden Byta till gammalt släktnamn, folkbokföringsregister?