• Pinkgr­ape
    Äldre 1 May 09:34
    3771 visningar
    9 svar
    9
    3771

    Att byta efternamn, HJÄLP!

    Vi funderar på att ta ett gammalt släktnamn som efternamn när vi gifter oss.

    Min mormor är adopterad, men av sin farbror. Hennes biologiska mamma är alltså syster till hennes adoptivpappa. Deras mamma, alltså min mormors farmor (egentligen mormor) bar namnet vi vill ta.
    Det borde väl vara inom reglerna för att det inte bars av någon som är längre tillbaka än fyra generationer från min mamma? Har jag förstått det rätt då?

    Hur är det enklast (och billigast!) att gå tillväga nu?

    Ska jag ansöka om namnet ensam före vigseln?
    Hur byter då min blivande till namnet efter vi gift oss?
    Kostar det bytet något?
    Hur gör vi med vår dotter, kan hon byta samtidigt som jag?
    Eller ska hon också byta efter vigseln?

    Väldigt tacksam för svar!


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Att byta efternamn, HJÄLP!
  • Humlan­66
    Äldre 1 May 09:40
    #1

    jaa du pinkgrape det va många frågor det där , men för att du ska få ett så bra svar som möjligt om hur det EGENTLIGEN är o ligger till så tror jag det är bäst att du tar upp detta med skattemyndigheten

    Men du borde ju ansöka om namnet först så att  m2b slipper betala nu, då får ju han det med automatik efter ni gift er.Så TROR jag det är iaf.
    kan du inte googla ?


  • Pinkgr­ape
    Äldre 1 May 09:45
    #2
    Humlan66 skrev 2011-05-01 09:40:22 följande:
    jaa du pinkgrape det va många frågor det där , men för att du ska få ett så bra svar som möjligt om hur det EGENTLIGEN är o ligger till så tror jag det är bäst att du tar upp detta med skattemyndigheten

    Men du borde ju ansöka om namnet först så att  m2b slipper betala nu, då får ju han det med automatik efter ni gift er.Så TROR jag det är iaf.
    kan du inte googla ?
    Jag har mejlat PRV och frågat, men dom ger ju inga svar idag :P

    Ja, alltså.. det kostar ju 1800kr för mig att byta namn nu, före vi är gifta, men det kostar 1800kr för hela familjen att byta om vi byter efter vi gift oss. Jag vet därför inte vad som blir smidigast...
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Humlan­66
    Äldre 1 May 09:48
    #3

    Men om det kostar lika mycket så spelar det ju ingen roll. eller ?
    och svaret kan du kan hålla dig tills imorgon då


  • Pinkgr­ape
    Äldre 1 May 09:51
    #4
    Humlan66 skrev 2011-05-01 09:48:52 följande:
    Men om det kostar lika mycket så spelar det ju ingen roll. eller ?
    och svaret kan du kan hålla dig tills imorgon då
    Nej, egentigen inte, jag tänker mer vad som var smidigast, går fortfast och är enklast.
    Samt hur man gör med barnen? Vi vill ju att dottern ska heta samma som vi. Om man väljer att min blivande byter till mitt nya efternamn i samband med vigseln, anmäler man dotterns nya efternamn då också?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 1 May 11:14
    #5

    Jag tror du måste byta först, för att sen ge maken namnet vid vigseln. Det är du som kan ha rätt till det i familjen.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 1 May 11:27
    #6
    anne på grönkulla skrev 2011-05-01 11:14:40 följande:
    Jag tror du måste byta först, för att sen ge maken namnet vid vigseln. Det är du som kan ha rätt till det i familjen.
    Jo, men hela familjen kan byta samtidigt till det efter vigseln tror jag. Då har han rätt att få det samtidigt som mig, eftersom vi är gifta då. Jag kan ha jättefel, då jag inte riktigt vet hur jag tolka en del av det som står på PRV :P

    Byter nog före vigseln iallafall, det verkar smidigast.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • fru201­1kansk­e
    Äldre 1 May 21:03
    #7

    Vi håller precis på med den processen. MB har nu sin mormors flicknamn, och jag byter namn efter vigseln och då byter även barnen, så efter bröllopet får hela familjen samma namn


    Jag har fattat det precis som du, antingen byter du nu och din MB när ni är gifta (än har han ju inte rätt till namnet) eller så byter hela familjen efter vigseln. Du måste byta i tid bara om du byter innan, för nya namnet måste stå på hindersprövningen.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 1 May 21:06
    #8
    fru2011kanske skrev 2011-05-01 21:03:34 följande:

    Vi håller precis på med den processen. MB har nu sin mormors flicknamn, och jag byter namn efter vigseln och då byter även barnen, så efter bröllopet får hela familjen samma namn


    Jag har fattat det precis som du, antingen byter du nu och din MB när ni är gifta (än har han ju inte rätt till namnet) eller så byter hela familjen efter vigseln. Du måste byta i tid bara om du byter innan, för nya namnet måste stå på hindersprövningen.


    Jamen dåså, tack för ditt svar, nu känns det lite bättre :)

    Hur lång tid tog det för honom att få det godkänt? Vad behövde han skicka med för intyg typ?
    Jag vill ju ta min mormors mormors mors efternamn, ja det vill ju båda två, men jag funderar på att byta till det nu före vigseln alltså. Funderar på hur mycket papper jag måste ordna med innan jag skickar in ansökan bara.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • fru201­1kansk­e
    Äldre 1 May 21:22
    #9

    Det står på PRVs hemsida, vi skickade efter utdrag ur dop och födelseboken från landsarkivet på det stället MBs mormor är född, sedan personbevis för hans mamma för att visa på släktskapet.
    Vi fick först lite problem då MBs mormors efternamn (det vi ska ha) inte stod i dopboken, men sambon ringde och sa att mormorns pappas namn stod där och på den tiden fick man ju inte ta kvinnans namn.
    En vecka senare var det klart
    Jag tror att det tog typ mindre än en vecka att få papper från landsarkivet, och att det kanske tog en månad hos PRV (kan ta upp till 9 v tror jag)

Svar på tråden Att byta efternamn, HJÄLP!