• kandersson174

    Sy tärnklänning själv- mönster

    Någon mer som syr tärnklänning själv? Jag vill gärna att tärnklänningen ska ha "det lilla extra" och inte vara helt vanlig utan elegant och med någon häftig detalj. Tärnan vill inte ha tubtoppsklänning utan något med axelband/ärm.  Tänkte att det nog är snyggast med längd till knäet?
    Nu till problemet- jag hittar inget kul mönster att sy ifrån! Någon som har inspiration eller förslag?

  • Svar på tråden Sy tärnklänning själv- mönster
  • Chicita

    Jag använder mönstret från Sofias Atelje (det som är på min avatarbild) till det mesta.
    Har haft det som grund när jag syr kavajer till och med Tungan ute

    Är det du som syr eller är det tärnan?
    Hur duktig är den som syr, måste mönstret vara exakt som det ska se ut eller kan ni anpassa mönstret?

    Det här är väldigt smickrande, då man syr hela klänningen i remsor, inga insnitt vid bysten eller så.
    Det är lätt att anpassa längd och storlekar och man kan välja dragkedja, knappar eller snörning som man vill...

    Sen är det ju bara att ändra ringningen, ta bort ärmen eller göra den kort/ snäv/ vid efter smak...
    Lägga till en volang, klä med spets eller vad man nu vill.
    Men jag älskar mönstret som grund.
    Det förutsätter dock att det ska vara axelband på den, då det inte finns någon instruktion för hur du ska fästa in skenor (något man ändå kan göra om man är duktig på att sy och anpassa mönster)

  • kandersson174

    Vad kul Chicita! Jag har inte ens tänkt på att man skulle kunna ta ett lajvmönster och göra om :) Fast göra om ärmar verkar svårt... Det är jag som ska sy och det största problemet är väl att vi har dåligt med tillfällen att prova (typ inga alls...)
    Tackar för tipset (jag tror tom att jag har ditt mönster som är i avataren)

  • Chicita
    kandersson174 skrev 2011-05-01 13:20:49 följande:
    Vad kul Chicita! Jag har inte ens tänkt på att man skulle kunna ta ett lajvmönster och göra om :) Fast göra om ärmar verkar svårt... Det är jag som ska sy och det största problemet är väl att vi har dåligt med tillfällen att prova (typ inga alls...)
    Tackar för tipset (jag tror tom att jag har ditt mönster som är i avataren)
    Det finns ju två ärmmönster till denna...
    En vanlig snäv ärm (eller tja jag tycker inte den är så snäv egentligen, jag gör den alltid snävare)
    den går ju att korta av utan några större problem om man vill ha en kort ärm.
    Samma med klockärmen om man bara vill ha en kort sån... Det viktigaste med en ärm är ju att man följer den övre delen på ärmmönstret och sen kan man göra i stort sett som man vill med nederdelen Flört

    Eller så låter man bli ärmen helt...
    Jag håller just på att sy en surcot efter detta mönster, inga "djävulsfönster" till ärmhål, men lite större, så då har jag helt enkelt låtit bli sömsmånen när jag klippte till vid den sidan och tagit bort lite mer i nedre delen av ärmhålet. Och så valde jag båtringningen som utgångspunkt och klippte ner den så det blev lite lägre och mer fyrkantig ringning...

    Sånt här är ju jättekul Skrattande
    Pyssla, trixa och ändra för att få det som man vill ha det... Men tidsaspekten är ju viktig dock som sagt...
  • kandersson174
    A loves A skrev 2011-05-01 13:43:22 följande:
    Jag syr både min och tärnans klänning. Jag utgår från ett mönster från Svenskamönster.
    www.svenskamonster.nu/shop/default.php?cPath=...

    Här är en utan axelband och knälång, vill man göra den lite mer speciell kan man ju ha tyllunderkjol och band i midjan tex.
    www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?c...

    Hoppas at du hittar något du gillar!
    Vilken syr du? Den i länk nummer två? Det verkar svårt att sätta i fjädrar...
  • A loves A
    kandersson174 skrev 2011-05-01 22:28:20 följande:
    Vilken syr du? Den i länk nummer två? Det verkar svårt att sätta i fjädrar...
    Nej jag ska sy ärmar på min, så jag utgår från det här mönstret, men ska ha en kort rak ärm, mer urringat och inga rosetter.

    http://www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?cPath=21_22&products_id=254

    Vet inte hur svårt det är att sy i fjädrar har inte gjort det någon gång.
    Men ska man sy en klänning utan axelband så måste man nog ha fjädrar i för att den ska sitta uppe, eller ett elastiskt tyg som sitter åt ordentligt.
  • husmodern1

    Butterick 5322 är fint mönster till tärnan tycker jag, finns lite olika varianter man kan sy. 


Svar på tråden Sy tärnklänning själv- mönster