• GeneralElectric

    Sponsrad av en dollarmiljonär..?!

    Jag fick just gelé i benen och måste be om synpunkter från någon utomstående.

    Min svärmor ringde nyss och frågade om jag trodde att det var ett så kallat Nigeria-mail hon hade fått, ni vet sådana där bedragare försöker lura i en att man ska få tre miljarder euro om man bara först gör en liten transaktion.

    Hon började läsa, och först tänkte jag att det snarast lät som att någon kontaktat henne eftersom hon ansvarar för presentinsamlingen till vårt bröllop.
    Visst skulle det kunna vara en bedragare, men det verkade inte så sannolikt (även om det antagligen är enkelt att knäcka lösenordet på vår sajt). Vi ber om pengar till olika insamlingar där (resa, ett visst välgörande ändamål m m) och mailet lät som att det bara handlade om något sådant -- brevskrivaren efterlyste ett kontonummer.

    Men så visade det sig att hon inte bara ville skicka pengar till en liten gåva -- utan hjälpa till att delsponsra bröllopet! Det lät ju jättekonstigt, men när blivande svärmor berättade _vem_ det kom ifrån klarnade allt.

    Det är en amerikanska jag känner som fick en liten förmögenhet häromåret när hon sålde sitt lilla företag. Exakt hur mycket pengar det handlar om vet jag inte, men hon kunde plötsligt säga upp sig från sitt jobb, köpa ett enormt loft på Manhattan, resa runt i världen etc. Ett antal miljoner dollar, enligt de amerikanska tidningar som då skrev om det.

    Hon vill nu alltså skänka pengar till vårt bröllop! Vi har inte ens bjudit henne, vi är inte riktigt så nära vänner.
    Men hon var med på ett cocktailparty vi hade i min/hennes hemstad häromveckan (och som andra amerikanska vänner bjöd på...) och då antydde hon att hon mycket gärna skulle vilja komma till Stockholm. Först senare förstod jag att hon menade till bröllopet...
    Hon hälsade på mig i Stockholm för många år sedan, då som halvfattig och desperat singel vilket vi nu när hon gift sig skojade om -- hon vill visa Sverige för sin man som också var med!

    Eftersom hon har gott om pengar och ett fritt liv skulle hon kunna bjudas nu, d v s med kort varsel och ändå komma. Så jag har lekt med tanken den senaste veckan -- det var kul att se henne efter många år, och hon frågade efter flera gemensamma bekanta som jag hade glömt bort att hon kände. En av dessa bekanta uppmuntrade mig häromdagen att bjuda in henne, om det finns platser. Och det gör det eventuellt!

    Så vi har alltså funderat på att skicka ett inbjudningskort. Men nu kommer denna förfrågan om delsponsring... Jag blir alldeles svag! Kan man tacka ja till en sådan? Kan man tacka NEJ? Knappast, va?

    Vi försöker genomföra ett riktigt ståtligt bröllop på en relativt liten budget, och det var kanske det hon fattade. Den yrkessituation jag befinner mig i – usel ekonomi p g a frilansande -- var denna miljonärska själv i, innan hennes företag tog fart. Så jag tror att hon genuint vill hjälpa till ekonomiskt, och att hon är romantiskt lagd (och är glad att jag träffat M2B!).
    Men det känns ändå så märkligt, att få en massa pengar från en bekant..!

    Nu vet jag ju inte alls hur mycket det isåfall handlar om, men varje bidrag är onekligen välkommet -- och vill hon inte att de plöjs ner i den allmänna budgeten så hittar vi gärna på specifika saker hon kan få bekosta.
    Jag snurrar så lätt iväg och tänker på att vi nu får kanske råd med en bra fotograf, eller en extra god bröllopstårta, eller kanske en cellist på cocktailpartyt, eller champagne istället för bubbel... Men, som svärmor2B sade så vore det kanske ännu bättre att istället minska våra egna utgifter. Som sagt vet jag inte vilket belopp det handlar om.

    Sådant här händer ju egentligen inte, och jag kan fortfarande inte tro att det är sant!
    Hur skulle ni göra – ta emot pengar från en bekant som råkar ha gott om dem? Jag tycker det känns jobbigt att stå i tacksamhetsskuld till andra vad det än handlar om, men det är väl typiskt ”svenskt” att känna så... Att hon liksom köper sig en plats på bröllopet har jag inte problem med, jag funderade ju ändå på att bjuda henne och hennes man.

    Tack för att ni orkat läsa ända hit. Jag ska älta detta med en gemensam väninna till mig och ”miljonärskan”, men har inte fått tag på henne och behövde skriva av mig -- det här var så omtumlande! Eller så är alltsammans bara en del av möhippelurendrejerierna...

  • Svar på tråden Sponsrad av en dollarmiljonär..?!
  • Joffan

    Njaaa, svår fråga...
    Jag skulle ha svårt att ta imot pengarna, men när man tänker efter, om ni önskar er pengar i gåva, vad är det för skilnad om hon vill sponsra er resa eller själva bröllopet. Om jag tänker på det så så tycker jag det är okej.

    Fast, vill du nu bjuda henne för att du vill ha henne på bröllopet eller för att hon har pengar?

    Jag tror att hon ser sig själv i dej och vill därför hjälpa dej.

    Hoppas att mitt svar hjälper dej att bestemma, vad tycker din M2B??

  • GeneralElectric
    Joffan skrev 2011-04-30 00:35:43 följande:
    Njaaa, svår fråga...
    Jag skulle ha svårt att ta imot pengarna, men när man tänker efter, om ni önskar er pengar i gåva, vad är det för skilnad om hon vill sponsra er resa eller själva bröllopet. Om jag tänker på det så så tycker jag det är okej.

    Fast, vill du nu bjuda henne för att du vill ha henne på bröllopet eller för att hon har pengar?

    Jag tror att hon ser sig själv i dej och vill därför hjälpa dej.

    Hoppas att mitt svar hjälper dej att bestemma, vad tycker din M2B??
    Joffan, jag svarar dig och andra i den andra tråden - råkade posta dubbelt!
  • Moster Stina

    Talade med min mycket vetande och datorkunnige bankarbetande fästman om saken.

    Han sa att det nog borde gå att ta emot pengar utan problem.

    MEN om man nu skall vara uppmärksam så skall man inte använda utlandsinsatta pengar för fort.
    De kan nämligen dras tillbaka från kontot. I typ en eller två veckor efter insättning.

    När folk blir lurade så går det tydligen  till så att man t ex säljer en sak över internet. Säg att varan kostar 1000 kr.Den andra sätter in 10 000 kr.
    -Oj säger han/hon blev visst en nolla för mycket. Kan du skicka tillbaka det jag råkade sätta in för mycket?
    Och så gör man det från sitt konto där det ju mycket riktigt finns för mycket pengar just nu.
    MEN efter ett tag så dras alla de där 10 000 kr tillbaka till utlandet i alla fall. Plus att man betalat den andra 9000 kr.
    REJÄLT blåst kan man alltså råka bli om man har otur.
    Så skicka ej tillbaka pengar! Och använd dem inte förren du verkligen vet att de stannar kvar. (för att det finns täckning antar jag)

    Lycka till!

  • GeneralElectric

    Ja, en kompis till mig annonserade ut några konstverk hon ville sälja, på en amerikansk sajt. Efter ett tag fick hon kontakt av en snubbe som ville köpa dem och som skickade några checkar -- till mig, för att jag skulle hjälpa henne lösa in pengarna. De såg klart skumma ut, och så snart vi gjorde lite research insåg vi att han var bedragare. (Hon var misstänksam, eftersom han inte ens velat se konstverken, så hon hade inte skickat honom något.) Här står lite om hur sådana personer går till väga:
    www.consumerfraudreporting.org/checkcashingscams.php
    Både hon och jag mailväxlade lite med bedragaren, för att leka lite med honom och se vad han skulle svara, och låtsades att jag ville träffa honom för att överlämna konstverken – men han låtsades ha rest till London och gav till sist upp...

    Nu tror jag inte att det handlar om en bedragare i detta fall, men jag får återkomma med en liten uppdatering!

Svar på tråden Sponsrad av en dollarmiljonär..?!