• Genera­lElect­ric
    Äldre 29 Apr 21:06
    3479 visningar
    18 svar
    18
    3479

    Sponsrad av en dollarmiljonär..?!

    Jag fick just gelé i benen och måste be om synpunkter från någon utomstående.

    Min svärmor ringde nyss och frågade om jag trodde att det var ett så kallat Nigeria-mail hon hade fått, ni vet sådana där bedragare försöker lura i en att man ska få tre miljarder euro om man bara först gör en liten transaktion.

    Hon började läsa, och först tänkte jag att det snarast lät som att någon kontaktat henne eftersom hon ansvarar för presentinsamlingen till vårt bröllop.
    Visst skulle det kunna vara en bedragare, men det verkade inte så sannolikt (även om det antagligen är enkelt att knäcka lösenordet på vår sajt). Vi ber om pengar till olika insamlingar där (resa, ett visst välgörande ändamål m m) och mailet lät som att det bara handlade om något sådant -- brevskrivaren efterlyste ett kontonummer.

    Men så visade det sig att hon inte bara ville skicka pengar till en liten gåva -- utan hjälpa till att delsponsra bröllopet! Det lät ju jättekonstigt, men när blivande svärmor berättade _vem_ det kom ifrån klarnade allt.

    Det är en amerikanska jag känner som fick en liten förmögenhet häromåret när hon sålde sitt lilla företag. Exakt hur mycket pengar det handlar om vet jag inte, men hon kunde plötsligt säga upp sig från sitt jobb, köpa ett enormt loft på Manhattan, resa runt i världen etc. Ett antal miljoner dollar, enligt de amerikanska tidningar som då skrev om det.

    Hon vill nu alltså skänka pengar till vårt bröllop! Vi har inte ens bjudit henne, vi är inte riktigt så nära vänner.
    Men hon var med på ett cocktailparty vi hade i min/hennes hemstad häromveckan (och som andra amerikanska vänner bjöd på...) och då antydde hon att hon mycket gärna skulle vilja komma till Stockholm. Först senare förstod jag att hon menade till bröllopet...
    Hon hälsade på mig i Stockholm för många år sedan, då som halvfattig och desperat singel vilket vi nu när hon gift sig skojade om -- hon vill visa Sverige för sin man som också var med!

    Eftersom hon har gott om pengar och ett fritt liv skulle hon kunna bjudas nu, d v s med kort varsel och ändå komma. Så jag har lekt med tanken den senaste veckan -- det var kul att se henne efter många år, och hon frågade efter flera gemensamma bekanta som jag hade glömt bort att hon kände. En av dessa bekanta uppmuntrade mig häromdagen att bjuda in henne, om det finns platser. Och det gör det eventuellt!

    Så vi har alltså funderat på att skicka ett inbjudningskort. Men nu kommer denna förfrågan om delsponsring... Jag blir alldeles svag! Kan man tacka ja till en sådan? Kan man tacka NEJ? Knappast, va?

    Vi försöker genomföra ett riktigt ståtligt bröllop på en relativt liten budget, och det var kanske det hon fattade. Den yrkessituation jag befinner mig i – usel ekonomi p g a frilansande -- var denna miljonärska själv i, innan hennes företag tog fart. Så jag tror att hon genuint vill hjälpa till ekonomiskt, och att hon är romantiskt lagd (och är glad att jag träffat M2B!).
    Men det känns ändå så märkligt, att få en massa pengar från en bekant..!

    Nu vet jag ju inte alls hur mycket det isåfall handlar om, men varje bidrag är onekligen välkommet -- och vill hon inte att de plöjs ner i den allmänna budgeten så hittar vi gärna på specifika saker hon kan få bekosta.
    Jag snurrar så lätt iväg och tänker på att vi nu får kanske råd med en bra fotograf, eller en extra god bröllopstårta, eller kanske en cellist på cocktailpartyt, eller champagne istället för bubbel... Men, som svärmor2B sade så vore det kanske ännu bättre att istället minska våra egna utgifter. Som sagt vet jag inte vilket belopp det handlar om.

    Sådant här händer ju egentligen inte, och jag kan fortfarande inte tro att det är sant!
    Hur skulle ni göra – ta emot pengar från en bekant som råkar ha gott om dem? Jag tycker det känns jobbigt att stå i tacksamhetsskuld till andra vad det än handlar om, men det är väl typiskt ”svenskt” att känna så... Att hon liksom köper sig en plats på bröllopet har jag inte problem med, jag funderade ju ändå på att bjuda henne och hennes man.

    Tack för att ni orkat läsa ändå hit. Jag ska älta detta med en gemensam väninna till mig och ”miljonärskan”, men har inte fått tag på henne och behövde skriva av mig -- det här var så omtumlande! Eller så är alltsammans bara en del av möhippelurendrejerierna...

  • Svar på tråden Sponsrad av en dollarmiljonär..?!
  • Äldre 29 Apr 21:19
    #1

    Oj oj oj! Vilken grej haha! Jag vet inte alls vad du skall göra faktiskt, men du MÅSTE ju uppdatera oss här på BT om vad som händer :=) Super-spännande!!!

  • Emblas Mamma
    Äldre 29 Apr 21:36
    #2

    Men vad roligt!! :) Jättekul!
    Klart ni ska tacka ja, fast jag förstår om det känns konstigt,
    men om ni tackar nej kommer det kännas konstigt för henne som erbjuder sig! Hon kommer vilja att ni ska tacka ja!

    Spännande om ni får råd med lite mer av det ni verkligen vill ha! :)


  • Milla 1979
    Äldre 29 Apr 21:48
    #3

    Vad roligt! Grattis! Det är ju sånt man bara drömmer om...

  • Willow­field
    Äldre 29 Apr 22:39
    #4

    Klart du skall tacka ja, hon skulle ju inte erbjuda detta om hon inte tänkt igenom ordentligt och vet vad hon vill.
    kan tänkas du som vän gav henne ngt värdefullt tidigare (behöver ej vara pengar) som hon nu vill återgälda :)
    Vilket som, känner hon för detta, tacka och var glad så gör du även henne glad.
     

  • Äldre 29 Apr 23:12
    #5

    När de låter som om det är för bra för att vara sant så är det oftas det också , jag skulle vara skeptisk :)

  • himeko­81
    Äldre 29 Apr 23:31
    #6

    Hade det varit så att du skrivit till henne och bett om pengar hade det varit en sak men nu är det ju hon som hör av sig. Ta emot! Hon vill ge.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 29 Apr 23:35
    #7

    Personligen skulle jag nog vilja diskutera det med min vän, innan jag tackade ja till ett sådant erbjudande. Det är ju otroligt generöst och jag tycker ju att det är oartigt att neka en gåva, men som sagt, jag skulle nog velat prata igenom det hela och förklara att jag tycker att det känns för mycket och höra efter mer noga exakt varför hon ville ge mig ett stort bidrag.

    Ja, självklart skulle jag blivit glad och oerhört tacksam :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • perfek­tionis­ta
    Äldre 30 Apr 00:23
    #8

    Man blir verkligen jätteskeptisk, men om du vet vem hon är så är det ju ingen fara.

    "Plötsligt händer det" ;)


  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 02:02
    #9
    11juni2011 skrev 2011-04-29 21:19:24 följande:
    Oj oj oj! Vilken grej haha! Jag vet inte alls vad du skall göra faktiskt, men du MÅSTE ju uppdatera oss här på BT om vad som händer :=) Super-spännande!!!
    Ja, jag lovar att berätta vad som händer. Det kanske blir en riktig antiklimax, att hon ångrar sig eller att det bara handlade om en (i sammanhanget) struntsumma – eller så visar det sig vara ett mycket utstuderat bedrägeri.
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 02:06
    #10
    Emblas Mamma skrev 2011-04-29 21:36:11 följande:
    Men vad roligt!! :) Jättekul!
    Klart ni ska tacka ja, fast jag förstår om det känns konstigt,
    men om ni tackar nej kommer det kännas konstigt för henne som erbjuder sig! Hon kommer vilja att ni ska tacka ja!

    Spännande om ni får råd med lite mer av det ni verkligen vill ha! :)
    Du har helt rätt, det blir ju helt fel att tacka nej!

    Ja, det vore spännande att kunna unna sig det där lilla extra. Jag kollade i vår budget, och noterade att jag längst ner hade rubriken ”Saker att kosta på oss om det plötsligt skulle regna pengar från himlen!”. Där skrev jag upp sådant som vi gärna ville ha men som inte direkt är nödvändigt, och som tidigt ströks såsom varande för orealistiskt – men som jag ändå inte ville ta bort helt utan kollade upp priserna på...
    Men det vore nog bättre/klokare att låta henne stå för den del som vi redan tänkt bränna! Det beror förstås på vad hon _vill_ också! Kanske tycker hon att det roligaste vore att bidra till en grundfinansiering, men att hon även vill stå för något särskilt (t ex en extra lyxig bröllopstårta).
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 02:07
    #11
    Milla 1979 skrev 2011-04-29 21:48:33 följande:
    Vad roligt! Grattis! Det är ju sånt man bara drömmer om...
    Eller hur?! Det låter verkligen heeeeelt osannolikt. Jag som tyckte det var så kul bara att hon tog sig tid att komma på vår cocktailbjudning (hon fick inbjudan med extremt kort varsel, för jag hade liksom glömt bort henne i umgänget och vice versa).
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 02:46
    #12
    Willowfield skrev 2011-04-29 22:39:39 följande:
    Klart du skall tacka ja, hon skulle ju inte erbjuda detta om hon inte tänkt igenom ordentligt och vet vad hon vill.
    kan tänkas du som vän gav henne ngt värdefullt tidigare (behöver ej vara pengar) som hon nu vill återgälda :)
    Vilket som, känner hon för detta, tacka och var glad så gör du även henne glad.
    Du har såklart helt rätt i att hon måste ha tänkt igenom det! (Eller så var det en rätt spontan idé, men då lär hon ju stå för den.)
    Ja, det är en konst att ta emot gåvor, jag försöker lära mig men tycker ibland att det är svårt!

    Vi har hittills fått flera fina saker i samband med bröllopet. Förutom att vara föräldrar hjälper oss en hel del med finansieringen och ordnar lysningsmottagning respektive en cocktail (fast mamma muttrar om att vi väl kunde ha nöjt oss med knytkalas eller en kaffebjudning istället för bröllopsfest!) så har vi bland annat fått:
    • en generös cocktailbjudning för ett 30-tal gäster i min nuvarande hemstad, med mat och vin, som startskott på festligheterna
    • två vänner spelade cello och gitarr på denna bjudning
    • systern till M2B har skrivit en psalm till oss!
    • rabatt på allt möjligt till bröllopet, t ex bra priser på tryckkostnader, mat, vin och båthyra – detta inte minst för att så många känner och gillar M2B
    • danskurs
    • en vän håller på med ett helt idékoncept för matsalsdekoren
    • tärnorna planerar tydligen fantastiska aktiviteter dygnet före bröllopet

    Detta alltså innan folk ens börjat ge bröllopspresenter (som vi sagt att de inte behöver ge, men de får gärna!)

    Så jag är helt överväldigad över att detta med sponsringen dök upp också...
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 02:48
    #13
    jkbr skrev 2011-04-29 23:12:55 följande:
    När de låter som om det är för bra för att vara sant så är det oftas det också , jag skulle vara skeptisk :)
    Jag har inte riktigt kommit på någon särskild hake, förutom det där med tacksamhetsskulden och att jag känner att jag borde be henne skicka pengarna till Läkare utan gränser istället...
    M2B kommer säkert att tro att det är hans svensexepolare som lägger ut lurigheter – det tror han nämligen om ALLT som händer kring honom just nu. (Just det kan det dock inte vara!)
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 02:51
    #14
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 23:35:59 följande:
    Personligen skulle jag nog vilja diskutera det med min vän, innan jag tackade ja till ett sådant erbjudande. Det är ju otroligt generöst och jag tycker ju att det är oartigt att neka en gåva, men som sagt, jag skulle nog velat prata igenom det hela och förklara att jag tycker att det känns för mycket och höra efter mer noga exakt varför hon ville ge mig ett stort bidrag.

    Ja, självklart skulle jag blivit glad och oerhört tacksam :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ja, jag hoppas att hon vill träffas och diskutera igenom det hela. Det är en sak att hon vill ge pengar och njuta av kunna vara generös – men att hon vill ge pengar till mig och inte till något välgörande ändamål är mer än jag just nu kan begripa.
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 03:36
    #15
    Joffan skrev 2011-04-30 00:35:43 följande:
    Njaaa, svår fråga...
    Jag skulle ha svårt att ta imot pengarna, men när man tänker efter, om ni önskar er pengar i gåva, vad är det för skilnad om hon vill sponsra er resa eller själva bröllopet. Om jag tänker på det så så tycker jag det är okej.

    Fast, vill du nu bjuda henne för att du vill ha henne på bröllopet eller för att hon har pengar?

    Jag tror att hon ser sig själv i dej och vill därför hjälpa dej.

    Hoppas att mitt svar hjälper dej att bestemma, vad tycker din M2B??
    Det är förstås egentligen ingen skillnad på att sponsra en resa eller bröllopet annat än att jag gissar att det gäller mer pengar än en normal bröllopsgåva – men det är klart, för henne kanske det ändå är mindre kännbart än för de andra, proportionellt till den egna kassan.

    Jo, jag ville bjuda henne på bröllopet, har tänkt på det sedan i söndags då vi träffades på cocktailpartyt! Tyckte det var kul att återknyta kontakten, att hon var så entusiastisk över bröllopet och att hon talade om sitt förra besök i Stockholm (för över tio år sedan). Hon är en perfekt cocktailpartyminglerska och skulle trivas som fisken på våra kringaktiviteter (samt känner några av mina gäster).
    Fast, det är ju många personer som vi vill ha på bröllopet och som vi (ännu) inte haft möjlighet att bjuda! Det är väl ett 20-tal vänner som står näst på tur om vi får några återbud, och väldigt svårt att välja. Jag känner dock att jag redan har bjudit alla som måste och bör bjudas (alla som bjudit mig på stora kalas, alla nära släktingar, alla nära vänner som ställt upp i svåra situationer etc). De få ytterligare gäster vi kan bjuda blir ändå bonusgäster, personer som inte riktigt kan räkna med att få komma och i flera fall säkert förvånade.
    Och jag har redan bjudit några ”long shots”, personer som inte alls stod med på gästlistan från början – men som dök upp av olika skäl (t ex en skolkompis från USA som kommer resande ända från Japan, med kimono och allt!). Så vill jag bjuda min miljonärsväninna och hennes man så drabbar det i alla fall ingen som ”borde” få komma.

    Tror att du har helt rätt i att hon ser sig själv i mig, på något sätt. Vi har väl alla fantiserat om vad vi skulle göra med pengarna om vi plötsligt hade en miljon – och nu har hon betydligt mer än så. Kanske har hon föresatt sig att göra lite crazy grejer...

    Min M2B har varit bortrest och vet inte om detta än – men han kommer att bli väldigt, väldigt paff! Han var helt överväldigad bara av det cocktailparty våra amerikanska vänner ordnade...
  • EllaBe­lla
    Äldre 30 Apr 08:09
    #16

    Jag hade faktiskt trott att någon ville skämta med mig. Jag menar varför skulle en gammal bekant (låter ju inte på din beskrivning som att ni varit så väldigt nära vänner) plötsligt erbjuda sig att betala en del av bröllopet, som hon dessutom inte är bjuden till? Om hon nu menar allvar, varför har hon då kontaktat din svärmor och inte dig direkt?

    Men visst, ibland händer de mest otroliga saker  

  • Äldre 30 Apr 13:57
    #17

    Jag skulle bjuda henne, men inte ta emot nån sponsringsumma. Vänskap och relationer bygger på andra saker än pengar. Vill hon däremot ge er en penninggåva på bröllopet sen så är det hennes sak.

  • Genera­lElect­ric
    Äldre 30 Apr 15:56
    #18
    EllaBella skrev 2011-04-30 08:09:52 följande:
    Jag hade faktiskt trott att någon ville skämta med mig. Jag menar varför skulle en gammal bekant (låter ju inte på din beskrivning som att ni varit så väldigt nära vänner) plötsligt erbjuda sig att betala en del av bröllopet, som hon dessutom inte är bjuden till? Om hon nu menar allvar, varför har hon då kontaktat din svärmor och inte dig direkt?

    Men visst, ibland händer de mest otroliga saker  
    Att hon har kontaktat svärmor beror på att det är svärmor som står som ansvarig för pengainsamlingar på önskelistan, och som besvarar frågor om den per mail eller telefon. Det är just för att hon menar allvar som hon vänt sig dit -- hon vill bara ha svärmors kontonummer!
    (Mailadressen har hon nog fått från vår bröllopshemsida. Det är egentligen bara gästerna som har tillgång till den. Men jag lät den amerikanska väninna som ordnade vårt cocktailparty häromveckan skicka lösenordet till de amerikaner som eventuellt hörde av sig och frågade om s k registries, d v s amerikanska önskelistor i butik – vilket vi inte har. ”Miljonärskan” hörde av sig till denna väninna och frågade om önskelistan några dagar före cocktailpartyt. Vi fick en flaska champagne som v blev väldigt glada för!)

    Jag vet ju inte (än) varför hon vill göra detta, men det stämmer att vi är bekanta snarare än vänner. Vi har ordnat ett cocktailparty ihop i Stockholm en gång, men det var säkert 12 år sedan! Kanske blev hon inspirerad när hon såg vår hemsida och insåg att det var ett spektakulärt bröllop på gång; kanske blev hon inspirerad under gårdagens TV-sändningar från bröllopet i London... Men som andra skrivit, hon ser säkert lite av sig själv i mig, vet hur det är att kämpa med ekonomin när man frilansar och gillar att kunna känna sig generös!
Svar på tråden Sponsrad av en dollarmiljonär..?!