• MAndy

Mörk kostym - vad ska jag ha på mig?

Ska på bröllop i sommar, min sambos kusin gifter sig.
    Nu är det det här med kläder som jag blir tokig på!

De har klädkod mörk kostym.. som enligt de flesta rekomendationer är elegant klänning i finare tyg, både lång och kort verkar funka, men dock inte långklänning.. Eller har jag fel?

Till saken hör dock att detta är ett eftermiddagsbröllop, och enligt denna sajt (http://www.ramonadesign.se/rad-tips/vett-etikett/) ska man då alltid ha långklänning.. HUGAH! Jag blir galen!

Det är första gången jag träffar hela släkten och vill inte komma dit i helt fel klänning.. Jag tycker inte om att ha långa klänningar, utan har helst ner under knät eller mitt på vaden.. Vad ska jag ha på mig?

Sommarbröllop, eftermiddagsbröllop och mörk kostym.. Hur pusslar man ihop detta?

• Svar på tråden Mörk kostym - vad ska jag ha på mig?
  • MAndy

Skulle nån av dessa funka?

Ska tillägga att jag är ganska kort, så de skulle bli minst 5 cm längre på mig.

Eller "måste" jag ha en lång klänning?
  • Emma83brud

Jag hade valt något i stil med den sista.
    Alternativt de tidigare med matchande sjal.
    Klänning som går nedanför knät och ej bara axlar är det jag tänker på när jag ser klädkoden mörk kostym

• S2011

Mörk kostym för damer innebär annars "finare aftonklänning - långklänning" om det är formellt.
    Kanske kan en dräktklänning som inte är kortare än knä tolereras just på den tillställning du ska till, men formellt sett är det fel.

Kort klänning hör kavajkoden till. 

• MAndy
    S2011 skrev 2011-04-29 15:15:37 följande:
    Mörk kostym för damer innebär annars "finare aftonklänning - långklänning" om det är formellt.
    Kanske kan en dräktklänning som inte är kortare än knä tolereras just på den tillställning du ska till, men formellt sett är det fel.

Kort klänning hör kavajkoden till. 
    Fast det där med lång klänning och aftonklänning hör väl ändå till smoking-koden? På flera sajter står det liknande saker som tex. "Vad som är direkt opassande till mörk kostym är en golvlång klänning eller baraxlad klänning." (från http://www.dinstylist.se/mork-kostym-kvinna)

Vad ska man lita på?

Jag kommer inte ha bara axlar, det känns för naket. Sedan skrev jag att jag är kort (160), vilket gör att klänningen på mig blir mycket längre än på dessa 175-180 modeller. Väljer jag en längre klänning blir risken att den går ner till ankeln..
  • Pinkgrape
    MAndy skrev 2011-04-29 14:48:01 följande:
    Skulle nån av dessa funka?
    Ska tillägga att jag är ganska kort, så de skulle bli minst 5 cm längre på mig.

Eller "måste" jag ha en lång klänning?
    Detta hittade jag angående klädkoden mörk kostym, när det gäller damernas klädsel.

"Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en stor fest med fler än 20 gäster kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt

En liten jacka eller liv med ärmar och en lång kjol kan krävas vid mycket fin klädsel
    och stor middag.
    Det får inte material av ull eller en linnekavaj eller kjol. Inte heller en kan du ha en glittrig aftonklänning. Om det är en kortare klänning kan den vara glittrig, då det tar bort effekten som aftonklänning. Men du ska alltså inte välja en stor festklänning (se frackklänning )

Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak. För detta med färg, mönster
    eller nyanser finns inga regler. Det finns de som hävdar att rött är syndens färg. Vilket är fel. Det enda du skall undvika är helvitt eller helsvart vid bröllop. Men även dessa färger kan användas om du bryter med en klarare färg i tex. top, kavaj eller ett band runt midjan.

Smycken kan förhöja eller sänka nivån beroende på tillfälle. Du kan ha lackskor till denna klänning och vill du ha en väska kan det vara en i lack."

Jag tycker denna klänningen, på bilden, som du visade ovan borde bli bra.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Mörk kostym - vad ska jag ha på mig?