• blutti­s
    Äldre 29 Apr 13:52
    5116 visningar
    15 svar
    15
    5116

    Nytt efternamn- Vilket av dessa?

    Vi kommer inte överens om efternamn så nu har vi suttit och funderat på att skapa ett nytt. Vet inte riktigt än hur jag ställer mig till att hitta på ett eget. Är lite rädd för reaktionerna vi kommer att få...att folk tycker att vi är löjliga eller fina i kanten på något vis (vilket vi definitivt inte är!). Men men...

    Låter dom konstiga eller bra? bara ok? Kommentera gärna!

    Men frågan i omröstningen är alltså- Vilket av namnen låter/ser bäst ut?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nytt efternamn- Vilket av dessa?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 29 Apr 13:54
    #1

    Lausvik tycker jag lät fint, Laubäck tycker jag inte var så snyggt om jag ska vara ärlig. :) 

  • blutti­s
    Äldre 29 Apr 13:57
    #2
    förlovadflicka skrev 2011-04-29 13:54:58 följande:
    Lausvik tycker jag lät fint, Laubäck tycker jag inte var så snyggt om jag ska vara ärlig. :) 
    Ok! :)
  • Pinkgr­ape
    Äldre 29 Apr 13:59
    #3

    Lausvik fick min röst, men det är bara för att jag personligen har svårt för å, ä, ö i namn :P Annars tycker inte jag att Laubäck var dåligt heller faktiskt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 29 Apr 14:01
    #4
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 13:59:06 följande:
    Lausvik fick min röst, men det är bara för att jag personligen har svårt för å, ä, ö i namn :P Annars tycker inte jag att Laubäck var dåligt heller faktiskt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Det är ju smidigare också för icke-svenskar :) 
  • blutti­s
    Äldre 29 Apr 14:06
    #5
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 13:59:06 följande:
    Lausvik fick min röst, men det är bara för att jag personligen har svårt för å, ä, ö i namn :P Annars tycker inte jag att Laubäck var dåligt heller faktiskt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Nä det är väl lite så för mig med...inget som jag riktigt tänkt på, men helt klart enklare att vara utan å ä ö! Problemet med Lausvik är att det finns en vik här på Gotland (där vi bor) som heter det...det ska tydligen inte vara några problem med Prv att ta namnet för det (man får ju inte ta ortsnamn, men tydligen räknas inte en vik till ort, så länge den inte har ett postnummer. vilket den här viken inte har), däremot kanske folk tror att vi tagit efternamnet efter viken!? vilket vi INTE har...har inte ens varit där någon gång; )
  • Pinkgr­ape
    Äldre 29 Apr 14:10
    #6
    bluttis skrev 2011-04-29 14:06:03 följande:
    Nä det är väl lite så för mig med...inget som jag riktigt tänkt på, men helt klart enklare att vara utan å ä ö! Problemet med Lausvik är att det finns en vik här på Gotland (där vi bor) som heter det...det ska tydligen inte vara några problem med Prv att ta namnet för det (man får ju inte ta ortsnamn, men tydligen räknas inte en vik till ort, så länge den inte har ett postnummer. vilket den här viken inte har), däremot kanske folk tror att vi tagit efternamnet efter viken!? vilket vi INTE har...har inte ens varit där någon gång; )
    Så man får ta namn från sådant som inte har ett postnummer?

    Hm.. förstår vad du menar, men samtidigt, den viken kanske är jättefin och gör det verkligen något om vissa tror ni att tagit namnet efter den? Jag tex hade ju inte den blekaste aning om att det finns en vik som heter så :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 29 Apr 14:14
    #7
    bluttis skrev 2011-04-29 14:06:03 följande:
    Nä det är väl lite så för mig med...inget som jag riktigt tänkt på, men helt klart enklare att vara utan å ä ö! Problemet med Lausvik är att det finns en vik här på Gotland (där vi bor) som heter det...det ska tydligen inte vara några problem med Prv att ta namnet för det (man får ju inte ta ortsnamn, men tydligen räknas inte en vik till ort, så länge den inte har ett postnummer. vilket den här viken inte har), däremot kanske folk tror att vi tagit efternamnet efter viken!? vilket vi INTE har...har inte ens varit där någon gång; )
    Åk till viken och kolla innan ni bestämmer er så det inte är en skeppskyrkogård eller nåt ;P 
  • blutti­s
    Äldre 29 Apr 14:26
    #8
    Pinkgrape skrev 2011-04-29 14:10:27 följande:
    Så man får ta namn från sådant som inte har ett postnummer?

    Hm.. förstår vad du menar, men samtidigt, den viken kanske är jättefin och gör det verkligen något om vissa tror ni att tagit namnet efter den? Jag tex hade ju inte den blekaste aning om att det finns en vik som heter så :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Jag mailade prv och fick detta som svar på frågan om en vik räknas som ort... :

    "Hej!

     


    Man kan inte ta ett ortsnamn om det har ett postnummer eller är allmänt känt. Däremot kan man söka efternamn som har förled Vik och lägga till en slutled, exempelvis Vikstig. Eller en förled och lägga till vik som slutled, exempelvis Stigvik. Enbart Vik är inte sökbart då det redan finns som ett befintligt efternamn.


     


    Med vänlig hälsning"

    Så om jag inte har misstolkat det, så ska det vara ok?


    förlovadflicka skrev 2011-04-29 14:14:34 följande:
    Åk till viken och kolla innan ni bestämmer er så det inte är en skeppskyrkogård eller nåt ;P 

    Haha! Ja det är nog bäst!! Cool

  • Emma83­brud
    Äldre 29 Apr 15:00
    #9

    Som så många andra, så röstade jag på Lausvik. Men jag gillade Laubäck också. Men man får tänka på att det blir Lauback i många andra länder...

  • Kosmos­kissen
    Äldre 29 Apr 15:07
    #10

    Jag håller med de flesta andra om att Lausvik är finast Glad Klingar härligt gotländskt tycker jag!
    Dessutom finns det ju en viss författare som har lagt till Ajvide (också plats på Gotland) till sitt namn så det funkar ju absolut. Så länge det då inte har ett postnummer som du sa. 

  • blutti­s
    Äldre 29 Apr 15:24
    #11

    Kom på att man hade ju kunnat stava det Laubeck istället...så slipper vi ju problemet med ett ä i efternamnet.

  • blutti­s
    Äldre 29 Apr 15:43
    #12

    Nä förresten...det känns ju lite som Lübeck Flört

  • Pinkgr­ape
    Äldre 29 Apr 18:24
    #13

    Haha ja, lite kanske :P

    Nej, skicka in om Lausvik, det var toppenfint! :D


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anna Maria
    Äldre 29 Apr 18:53
    #14

    Tyckte också Lausvik var jättefint!


    A & S
  • Äldre 29 Apr 18:59
    #15

    Gillar båda men tror Lausvik är lite finare... eller Lauswik, Lauzwik, Lauzvik.....

Svar på tråden Nytt efternamn- Vilket av dessa?