• Gopplan

    Hur engagerade är era tärnor?

    Jag är lite nyfiken på hur engagerade era tärnor är i bröllopsförberedelserna. Hjälper de till med något? Fungerar de som bollplank och smakråd? Jag måste erkänna att jag känner mig väldigt besviken på att mina båda tärnor (syster och kompis) är totalt ointresserade. Jag har pratat lite med dem, men de säger mest, jaha, ok, så nu har jag tröttnat på att fråga vad de tycker om sake och ting. Vill ju inte vara tjatig heller, men det hade känts så bra om åtminstone tärnorna hade visat lite intresse.Kompisen tittar i alla fall efter klänning till själv, men syrran har inte ens gjort det. Från familjens håll känns det nästan som att jag besvärar dem med att gifta mig, jag som hade hoppats på åtminstone lite frågor om hur det går med bröllopsplanerna eller nåt. De kanske tycker det räcker med det jag berättar utan att de frågar.

  • Svar på tråden Hur engagerade är era tärnor?
  • Freakie

    Hmm... Det är lite till och från med engagemanget från min brudtärna. Hon är mest med som smakråd nu under planeringen och dessutom räknar jag med hennes fulla stöd under själva bröllopsdagen Hon är väldigt engagerad när vi hörs av, men det kan gå veckor däremellan. Men eftersom jag har ett ganska stort kontrollbehov så tar jag med glädje hand om det mesta

  • Carrosell

    Jag har enormt mycket hjälp av min tärna. Det är en barndomsvän och min närmaste vän. Tyvärr är min blivande man inte så där jätte intresserad av fixet. Han är med och bestämmer när det gäller mat, kläder och bilen. Men det är ungefär det.

    MIn tärna ser till att jag inte missar nått, stöttar, nöter och letar med mig. Skulle inte klara mig utan henne.
    Jag hoppas att dina tärnor får upp intresset lite, kanske ska du nämna något till dem? Förklara hur du känner?

  • jkbr

    åh jag känner igen mig!
    Jag sa för väldigt länge till min bästa vän att hon skulle vara tärna så så fick det bli men jag ville egentligen ha min syster istället så jag tog båda två.
    Min syster är jätte snäll och intreserad men min vän är jag egenligen bara iriterad på, men jag tror kanske jag har för höga förväntningar.
    Jag tror inte alla vet vad som förväntas av tärnorna.
     

  • Smuppra

    Min tärna är smakråd och lite bollplank nu under planeringen. Hon frågar hur det går och så. Hon har hand om sin egen klänning så jag frågade förra veckan om hon tänkt något på det. Hon valde mellan två färger och skulle ge sig ut på jakt i början på sommaren då det finns massor med klänningar. Hon frågar mer än en gång vad som gäller tex med klänningslängden, så jag får intrycket av att hon verkligen vill att jag ska bli nöjd med det hon har på sig och gör. Hon är gärna på när jag frågar om hon vill följa med och kolla på brudklänning (sedan kunde hon tyvärr inte pga sjukt barn) och andra saker jag gärna har sällskap till men helst inte MB. Men hon erbjuder sig inte att hjälpa med inbjudningarna eller kort eller så, utan sa bara i början att jag skulle säga till om jag ville ha hjälp. Vilket jag inte gjort...

    Mest bollplank är dock min toastmadame, som är helt tokig i bröllop. Hon älskar allt som har med det att göra och vet massor. När jag hade hängt på BT i två månader i alla dessa forum och sedan pratade med henne visste hon ändå mer än mig om bröllop. Väldigt bra bollplank, smsar och mailar tips om saker spontant. Frågar hur det går osv. Och säger ofta "säg till om jag tjatar! Jag tycker bara det är såå kul! Och jag har verkligen gått och väntat på att ni ska gifta er!". Jag tycker inte att hon tjatar, bara kul att hon är så engagerad. Hon följde med som smakråd på bröllopsklänningsprovningen däremot.

  • Emblas Mamma

    Inte alls mycket faktiskt,
    men det gör inget :)
    Dom är dock intresserade då och då och tycker att det ska bli hemskt roligt!
    Den ena är hemskt mån med att hjälpa mig med smink och allt! Hon och hennes kompis ska följa med mig hela dagen under bröllopet och äta, sminka och byta om med mig. Vara med hos frissan med som moraliskt stöd och barnvakt!
    Utan att jag bett om det!
    Så skönt :)

    Annars är det inte något dom hjälper till med så. De mesta idéerna bollar jag med toastmaster/madame :)


  • Chicita

    Den tärna jag först frågade har jag till och med dumpat.
    Hon började kräva att jag skulle ändra temat för att hon inte gillade det, och sen gnälla om allt och mena att jag skulle sy hennes klänning efter min eftersom hon ville vara säker på att den skulle passa... osv...

    Så nu har jag två andra tärnor, mina blivande svägerskor
    Den ena syr kläder åt hela sin familj (något jag hade fått göra om inte hon var sykunnig), hon har bett sin bror dra ihop ett gammalt gäng som höll på med eldshower, och det verkar som det blir så :)

    Och den andra tärnan ska tillsammans med sin kille sköta musiken i kyrkan då både hon och sambons lillebror är duktiga musiker och sångare...
    Så dom är engagerade.
    Jag kan bolla idéer med dom, men dom brukar inte komma till mig med funderingar om det inte är något specifikt. Annars bollar dom med varandra mest eftersom dom har lite lösa tyglar 

  • prinsessanogrodan

    Fast jag tror att många som tackar ja till att vara tärna kanske inte riktigt vet vad bruden förväntar sig?
    Har ni varit tydliga med era förväntningar, att ni vill ha hjälp och kunna prata om planeringen med dom?

    Sen är det ju ändå så att ALLA brudar förväntar sig inte att tärnan ska hjälpa till och engagera sig i planeringen så hur ska en tärna veta vad just "hennes" brud förväntar sig?

    Jag för min del jag hade inga som helst förväntningar att tärnan skulle engagera sig och hjälpa till i planeringen. Det enda jag kräver är att hon går bakom oss i kyrkan och håller min bukett när vi ska växla ringar, that's it! Sen är hon engagerad ändå men jag kräver inte engagemang. Hon frågar självmant och är intresserad  men jag skulle inte tycka att hon gjorde fel om inte engagerade sig. Hon har ju sitt eget liv.

    På senare år (vet inte när det blev så här) känns det som att många brudar har en del outtalade (kanske även omedvetna?) förväntningar på sina tärnor, att tärnan ska hjälpa till under planeringen och följa med bruden och leta klänning, och finnas till hands i största allmänhet.
    Jag tror inte att folk i största allmänhet (folk som inte gift sig de senaste åren) är medvetna om att brudars förväntningar har ändrats och blivit så här. Jag tycker inte att man kan utgå ifrån att "alla" ska eller borde veta om vad en tärna "ska göra". Även om det vore en slags allmän norm (vilket jag inte tycker att det är!) som "alla" kände till så kan man ändå INTE veta eller utgå ifrån att tärnan känner till detta.

    Döm inte era tärnor för hårt. Har ni varit tydliga med era förväntningar? Sen måste man ju som brud se till tärnans liv också. Har tärnan mycket i sitt eget liv? Även om man avrit tydlig med sina förväntningar så kan man fundera på om något i tärnans liv ändrats efter att de tackat ja? Har de tex bytt jobb? Fått barn? Separerat från sin partner? Kämpat med sin vikt? Kort sagt: har tärnan en del annat att tänka på? Även sånt som man själv kanske inte tycker är nåt speciellt så kan det vara jobbigt/energikrävande för tärnan. Min tärna har en son på 1½ år...och har precis börjat jobba efter sin mamma ledighet...jag har full förståelse för att hon inte kan/vill/orkar ha samma umgänge som förr. Men hon är min bästa vän och det ju en fas, det kommer bli lättare när hela familjen kommit in i sina rutiner.

    Sen vet jag inte hur lång tid det är kvar till bröllopet för er del...men om det är mer än 3 månader kvar så tycker nog många i omgivningen att det är låååång tid kvar. Vi som ska gifta oss vet att 3 månader går fort och att det är mycket att tänka på och flera saker som dyker upp som man kanske inte tänkt på och att saker kan strula. Men för omgivningen är det låååång tid kvar om det är månader kvar. Och omgivningen (även tärnor och toastmasters och bestmen och andra inblandade) har sina egna liv att sköta.
    Jag kan ärligt säga att när jag gått på bröllop förut så har jag inte börjat tänka på det förrän det är någon månad kvar....(om det inte varit bröllop där jag msåte resa och beställa biljetter och sånt i förväg...då har jag beställt biljetterna och sen börjat tänka på kläder och present nån månad innan)...och det är ungefär nån månad innan som jag börjat "komma ihåg" att fråga brudparet om bröllopet....och det har inte varit illa menat på nåt sätt, mer att jag har haft mitt eget liv att sköta.

  • Mimmi2012
    Freakie skrev 2011-04-28 19:17:54 följande:
    Hmm... Det är lite till och från med engagemanget från min brudtärna. Hon är mest med som smakråd nu under planeringen och dessutom räknar jag med hennes fulla stöd under själva bröllopsdagen Hon är väldigt engagerad när vi hörs av, men det kan gå veckor däremellan. Men eftersom jag har ett ganska stort kontrollbehov så tar jag med glädje hand om det mesta
    Precis så känner jag här också Glad

    Min tärna är faktiskt min M2Bs syster och hon tycker det är jättekul men fungerar just mest som smakråd och bollplank. Vi ska inte gifta oss förrän juli 2012 så det är lugnt än så länge.

    De där kontrollbehovet känner jag igen ha ha!!
  • marimekko86

    Mina två systrar är mina tärnor och de hjälper inte till emd någonting MEN de är smakråd och intresserade av allt som har med bröllopet att göra men det är jag som planerarr och bestämmer. Men på själva bröllopsdagen kommer de att få hjälpa till med lite allt möjligt som behövs.

    Jag vet att att bröllop oftast är en väldigt stor grej för vi som gifter oss men för de som inte gifter sig kanske bröllopet inte känns så märkvärdigt och intressant. Men jag skulle bli besviken och lite ledsen om ingen visade intresse för mitt bröllop för jag är en sån tjej själv som intresserar mig för allt möjligt som folk tar sig för.

    Om en månad skickar jag ut inbjudningarna till vårt bröllop,blir spännande att se om min familj (förutom systrarna) och vännerna blir glada och överraskade!

  • Sebastiána

    Min tärna kommer med goda råd när jag frågar henne. Hon köpte klänning redan för ett halvår sedan och den passar henne fantastiskt bra! Hon har inte följt med och kollat klänning och jag gör festprogramm och annat liknande. Det enda hon verkligen måste göra är att hålla min bukett i kyrkan och rätta till mitt lilla släp.

Svar på tråden Hur engagerade är era tärnor?