• Anglia

Vems namn står först?

Jag har en lite undran. När man skriver inbjudan vems namn ska stå först?
    Mitt namn eller sambons??

A

• Svar på tråden Vems namn står först?
  • AnnaK85

Det har jag undrat också och hört olika bud från olika håll. Jag tycker att tjejens namn ska stå först men om det är rätt eller inte vet jag inte!

• wiii

Vet inte om det är några måsten, men när vi kollade på olika mallar på nätet så stod brudens namn först, antar att det är en rest från när brudens föräldrar bjöd in till bröllop och det stod typ " förälder 1 och förälder 2 inbjuder er att närvara vid vigseln mellan vår dotter xx och xx"

• BlackWIngedAngel
    Anglia skrev 2011-04-27 17:46:13 följande:
    Jag har en lite undran. När man skriver inbjudan vems namn ska stå först?
    Mitt namn eller sambons??

A
    Som gift par står ju mannens namn först enligt etikettsreglerna, men just i bröllopsinbjudan är det fortfarande vanligast att brudens namn står överst. Detta kommer från en tid då det var brudens föräldrar som bjöd till bröllop (vilket fortfarande förekommer i och för sig, men som var norm tidigare) och då faller det ju sig mest logiskt att skriva "Vi inbjuder härmed till vigsel mellan vår dotter Anna Andersson och Bengt Bengtsson". 
  • Oniq

Vi har kört med min blivandes namn först då vi genomgående ville köra med initalerna M & S för att försöka undvika alla lustiga kommentarer om S&M (sexprylen) Tungan ute Fånigt ja, men en nog så god anledning.

• MartinaRickard

I Sverige är det så att kvinnans namn står först på inbjudningar, servetter etc, men är man av utlänsk härkomst är det mannen, varför kan jag inet riktigt föklara

Men när jag beställde servetter, så skrevs mannens namn först och mitt sen, då ringde företaget upp mig och frågade om det verkligen skulle vara så, då det i sverige är så att kvinnans namns skivs först.

• AnnaK85
    Oniq skrev 2011-04-27 18:07:06 följande:
    Vi har kört med min blivandes namn först då vi genomgående ville köra med initalerna M & S för att försöka undvika alla lustiga kommentarer om S&M (sexprylen) Tungan ute Fånigt ja, men en nog så god anledning.
    Jag förstår er .
  • BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-04-27 18:30:48 följande:
    Jag skriver alltid kvinnans namn först både till de vi bjuder in och på oss som bjuder in. Även på ett gratulationskort skriver jag kvinnans namn först.
    Det är ju upp till var och en, men det är etikettsmässigt inte korrekt att göra så. Och jag utgår ifrån att det är TS undrar över eftersom hon undrar hur det "ska" stå. Alla skriver ju precis som de vill och det är ju bara om följer etikettsreglerna som det finns något "ska" överhuvudtaget.
  • BlackWIngedAngel
    MartinaRickard skrev 2011-04-27 18:09:15 följande:
    I Sverige är det så att kvinnans namn står först på inbjudningar, servetter etc, men är man av utlänsk härkomst är det mannen, varför kan jag inet riktigt föklara

Men när jag beställde servetter, så skrevs mannens namn först och mitt sen, då ringde företaget upp mig och frågade om det verkligen skulle vara så, då det i sverige är så att kvinnans namns skivs först.
    De svenska bröllopstraditionerna är ju unika och lite tvärtom resten av världen så det kanske hör ihop? Det här med att växla ringar vid förlovning och att bruden sedan får en ring till vid vigsel är ju tydligen bara Sverige och Finland som har. Liksom det gemensamma intåget i kyrkan istället för brudöverlämning; det är ju heller nästan ingen annan som har. 
  • Anglia

Tack för svaren, men jag blev ju inge klokare.. Solig
    Sambon tycker att det låter bättre med Daniel & Angela.. Jag tycker att det låter bättre med Angela & Daniel eftersom mitt namn är först i alfabetet..
    Gud va svårt.. Jag antar att vi får slåss om saken.. Flört
    A

• TheD

Kvinnans namn först :)

Men om det är en inbjudan till flera, med samma kort, har gjort fulingen att '
    skriva den jag tycker minst om sist Flört men det var bara ett kort haha

• ClaraH
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-27 18:35:06 följande:
    Det är ju upp till var och en, men det är etikettsmässigt inte korrekt att göra så. Och jag utgår ifrån att det är TS undrar över eftersom hon undrar hur det "ska" stå. Alla skriver ju precis som de vill och det är ju bara om följer etikettsreglerna som det finns något "ska" överhuvudtaget.
    Ok, när är det inte korrekt att skriva kvinnans namn först?
  • BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-05-01 15:17:25 följande:
    Ok, när är det inte korrekt att skriva kvinnans namn först?
    Så gott som alltid. :P Ur ett jämställdhetsperspektiv kan man ju tycka både det ena och det andra om det, men så är det. Man skriver mannens namn i så gott som alla fall, och bröllopsinbjudan är normalt undantaget när kvinnans namn står först, därför att hennes föräldrar var de som bjöd in.

• Zelmah

Jag har läst att på inbjudningarna står mannens namn först på kuvertet men att man sen gärna kan vända på det i själva inbjudan och ta hennes namn först där. De inbjudningarna anses mer personliga enligt vissa etikett experter.
    Alltså på kuvertet: Nils & Stina Stensson
    i inbjudan: Stina & Nils (Stensson) inbjuds till/ inbjuds att med sin närvaro hedra...

Så  kan man ju altså göra om man vill och det anses inte vara något etikettbrott.

I inbjudan till bröllop brukar kvinnans namn stå först som så många andra redan sagt

NN & NN
    inbjuds att bevittna vigseln mellan
    Marie & Niklas

• ClaraH
    Zelmah skrev 2011-05-01 17:00:29 följande:
    Jag har läst att på inbjudningarna står mannens namn först på kuvertet men att man sen gärna kan vända på det i själva inbjudan och ta hennes namn först där. De inbjudningarna anses mer personliga enligt vissa etikett experter.
    Alltså på kuvertet: Nils & Stina Stensson
    i inbjudan: Stina & Nils (Stensson) inbjuds till/ inbjuds att med sin närvaro hedra...

Så  kan man ju altså göra om man vill och det anses inte vara något etikettbrott.

I inbjudan till bröllop brukar kvinnans namn stå först som så många andra redan sagt

NN & NN
    inbjuds att bevittna vigseln mellan
    Marie & Niklas
    Men ska NN & NN i detta fallet alltså vara, Han & Hon?
  • BlackWIngedAngel
    ClaraH skrev 2011-05-01 22:35:11 följande:
    Men ska NN & NN i detta fallet alltså vara, Han & Hon?
    Inuti själva kortet kunde man skriva vilken ordning som, enligt Zelmah.

Jag har aldrig hört om denna omvända ordning inuti inbjudan som du nämnde, Zelmah, men å andra sidan är jag inte van att skriva namn i en inbjudan heller. :P 
  • Zelmah
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-01 22:46:05 följande:
    Inuti själva kortet kunde man skriva vilken ordning som, enligt Zelmah.

Jag har aldrig hört om denna omvända ordning inuti inbjudan som du nämnde, Zelmah, men å andra sidan är jag inte van att skriva namn i en inbjudan heller. :P 
    Nej, det vanliga är  väl att man skriver mannens namn först eftersom han enligt gammal tradition är familjen och kvinnans överhuvud och representant för familjen eller paret och särskilt då vid formella tillställningar men om man vill ge en personligare ton i inbjudan så skall det vara ok att vända på ordningen just inuti själva inbjudan. Om man nu skriver ut namnen inuti vill säga, det är ju inte alla som väljer att göra det

Läste nån annanstans på nån sida m frågor o svar att man faktiskt kan välja att ta avstånd från att skriva mannens namn först med hänvisning till det förlegade symbolvärde som det handlar om, vissa menar ju att delar av etiketten bör sättas i ett modernare perspektiv. Men vill man följa etiketten fullt ut enl gammal tradition så bör man alltid skriva mannens namn först. (Förutom brudparets namn då som sagts tidigare). Men jag tror inte att folk tänker på det så noga egentligen faktiskt... men vi kommer att skriva den vi känner bäst först. Alltså när jag bjuder in min kompis med hennes respektive så skriver jag hennes namn först eftersom det är hon som är inbjuden i egenskap av vän. Hennes partner känner jag inte såväl men han är bjuden eftersom de är ett par. Sen har vi ju de par där det är två tjejer oxå. Där har jag två vänninor som har flickvänner som jag inte känner eftersom jag inte hunnit träffa dem så mkt än, då skriver jag ju mina vänninors namn först. De killar som är mina vänner vars flickvänner är medbjudna skriver vi hans namn först.
    De par där båda i paret är lika mkt vänner till oss skriver vi hans namn först på kuvertet o omvänd ordning i inbjudan. Så har vi valt att göra.
  • GeneralElectric

Vi har ett tämligen traditionsbundet bröllop, men vad gäller namnens ordning har vi inte följt vare sig traditioner eller något annat mönster. Det blev ett sammelsurium av varianter:
    – den ordning som lät bäst
    eller
    – den person vi känner mest fick stå först
    eller
    – den som hade en initial som blev en stilig anfang i min kalligrafi (vissa bokstäver ger fler möjligheter till snyggare slängar än andra)
    eller
    – ingen särskild tanke alls.
    Inte heller följde vi nödvändigtvis samma ordning på kuverten som inne i kortet heller. Tror faktiskt inte att mottagaren tänker så mycket på det. Vi byter också plats på våra egna namn hela tiden i olika sammanhang.

• ClaraH

Hittade faktiskt en gammal tråd här www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m221319.html i samma ämne och kontentan var att det spelar ingen roll. Jag känner att jag får stöd av att jag alltid skriver kvinnans namn först för att det känns artigare och också något jag lärt mig sedan jag var liten. Sen är just detta kanske inte så viktigt....

• Anglia

Efter mycket fram och tillbaka så blev det i slutändan så här.

Mitt namn stå först på hemsidan och på inbjudningarna. Männens namn står först på kuverten som går ut med inbjudningarna i.

Jag tror att man ska göra så som man tycker låter bäst i mun. Sen kanske man har olika åsikter om det i paret, men då får man väl fajtas om det.. =)

Tack för hjälpen hörrni!

A

Svar på tråden Vems namn står först?