• Ylviz

Dunderfest - Tips på stämningshöjande lekar?

Självklart vill jag att bröllopsmiddagen ska bli en dunderfest skrattar med kända och okända istället för en stel tillställning och har därför funderat endel på roliga lekar som kan höja stämningen. Har hamstrat här och på nätet. Har du någon bra som du vill dela med dig av eller har du provat någon av dessa som du kan rekommendera eller helt avfärda?

- Autografjakts tävling:
    Kul att börja med Du skall hitta på en varsin sak som stämmer in på varje/några personer på festen. Sedan gör du en fråga av det. T ex: - Vem är 182 cm lång? - Vem har spelat fotboll? - Vem älskar spenat? - Hon har en rosa nalle i sängen? O.s.v...Eller frågor om brudparet? Ex Har nån gång grillat med brudparet i skogen. Har hjälpt brudparet att flytta. Har gått i samma klass som ena halvan av brudparet Sedan får varje gäst dessa frågor och skall samla in namnteckningar på dom där beskrivningen stämmer in. Det kan resultera att fler kanske kan underteckna om man väljer t ex vem som har spelat fotboll. Vill man göra det till en tävling kan man göra det på tid. Den som har fått flest namnteckningar vinner. Eller först till 10?

Kan även göras som bingo: Alla deltagarna får en förgjord bingobricka (5*5 rutor) med olika påstående t.ex. har katt, bor i villa, åt gröt till frukost, har haft 6 inom de 10 senaste timmarna.... m.m.. Sedan gäller det att gå runt bland alla deltagarna och hitta någon som kan, har eller vet det som står i rutorna. Först till 2 rader eller fullbricka vinner

- Heliumtal
    Be toastmastern att inleda talen själv efter att ha andats in helium. Ett utmärkt sätt att få igång gästerna.

- Uppdrag under tallriken
    Detta är extra kul om man är många på festen. 
    Alla får var sitt uppdrag, till exempel under tallriken vid måltiden. Uppdragen ska vara lite annorlunda, som "torka din bordsgranne om munnen då och då", "ta mat från din bordsgrannes tallrik då och då", "avbryt och berätta om din semester ofta", "rapa högt och ljudligt", "säg att det här var det värsta du ätit", "skåla för sommaren ofta" "kommentera en och samma tavla då och då", "sträck dig över bordet efter mat så att det stör" osv. Man kan hitta på hur mycket som helst, och om alla är med på noterna så blir det jättekul!

- Porträtt
    På ett bröllop låg papper och penna vid varje kuvert - under sånghäftet. Medan man väntade på maten fick man rita av personen som satt mittemot och sedan ge honom/henne teckningen. Också ett sätt att bekanta sig med folk runtomkring!

- Skoleken - Hur väl känner brudparet varandra?
    Brud och brudgum sitter med ryggarna mot varandra och tar av sig sina skor. De byter en sko med varandra. Toastmastern ställer vem-gör-vad frågor till brudparet. Frågorna besvaras med att räcka upp rätt sko. Frågor som kan ställas är:
    Vem städar oftast toaletten? Vem spenderar mest pengar? Vem snarkar mest? Vem tar hand om räkningarna?  

- Hitta sin partner:
    - Först får brudgummen en ögonbindel. Sen tas tre kvinnor upp + bruden och satte dem på stolar. Efter det ska brudgummen hitta sin brud genom att lukta på allas hår, känna på örat, foten, knät eller näsan.
    - Sedan får bruden en ögonbindel och 3 män sätter sig på stolarna + brudgubben. Här dras männens byxor upp till knäet och sedan skulle bruden hitta rätt man genom att känna på knäna!

- Gemensam målning
    , istället för gästbok?
    På ett bröllop jag var stod en stor tom tavla på ett staffli hela kvällen, färger och penslar nedanför. Där fick gästerna gå lös med hälsningar och små målningar. Blev en jättefin tavla som idag hänger i parets hall.där den som vill kan bidra till konstverket.
    Då kan man använda t.ex akrylfärger som torkar snabbt och som är vattenlösliga. Se dock till att ha några förkläden så gästerna kan skydda kläderna. Om ni köper dukpannå och inte vill ha en vit bakgrund till de kommande motiven är ett tips att grunda med någon fin färg, gärna från mörkt till ljusare in någon riktning.

Nyckelleken
    Innan middagen delar du ut nycklar till utvalda män i sällskapet (8-9 stycken). När du (eller någon annan införstådd) sen håller tal under middagen sen säger du något i stil med "Äktenskapet innebär ju att man glömmer alla sina ex, så därför vill jag be alla som har en nyckel till bruden att lämna tillbaka den", varpå männen med nycklar går fram och lämnar dem till bruden. Sen säger du "Och nu måste såklart alla kvinnor som har brudgummens nyckel göra likadant"
    Eftersom du inte gett nycklar till några tjejer så kommer ingen gå fram..

Mashmallows

Vi fick göra en tokknäpp sak på vår bröllopsmiddag i lördags. Gästerna ville nämligen ha reda på vem av oss det är som bestämmer egentligen. Vi fick varsin konsumkasse att ha som haklapp. Sen ställdes det fram ett par påsar maschmallows. Efter det skulle vi ta en mashmallow i munnen och säga orden "Det är JAG som bestämmer!" klart och tydligt. Man fick itne svälja eller tugga på mashmallowsarna.
    Den som fick in flest mashmallows och kunde säga "Det är JAg som bestämmer" klart och tydligt var vinnaren och helt klart den som bestämmer *skrattar* (Maken min fick in 5 mashmallows men lät rätt grötig då, den sjätte satte stopp för det hela och han började gapskratta och fick spotta ut dem i en skål. Jag däremot fuskade... Som fan... så alla trodde att jag hade 6 stycken inne och fortfarandekunde prata utan problem fast jag i smyg hade svalt två... *flinar*)

Tipspromenad för gästerna
    Gör en tipsrunda där alla frågor handlar om brudparet. Detta kräver förstås en del förberedelser. Svarsalternativen kan vara 1, X, 2 och här finns några exempel på frågor:
    Hur/var/när brudparet träffades
    Respektive favorit-rätt/-färg/-musik/etc
    Vem som gör vad hemma
    Hur gamla brudparet är tillsammans på bröllopsdagen- i dagar/timmar/minuter
    Vem var statsminister då bruden föddes"
    Kanske brudparet eller någon en av dem:
    har en udda hobby
    samlar på något konstigt
    vägde väldigt mycket vid födseln
    har slagit ut ovanligt många tänder
    Kör tipspromenaden i en paus eller i väntan på att brudparet ska anlända till festen. När det är dags för de rätta svaren kallas brudparet fram för att få svara på frågorna. Gemensamma aktiviteter. Det kan vara trevligt att ha gemensamma aktiviteter och som det är frivilligt att vara med på, här är några förslag:

Bildspel på brudparet
    Otroligt uppskattat av brudpar och gäster - men det kräver en del förberedelser och jobb. Leta reda på bilder med er själva, för gäster som kanske inte känt er lika länge kan det vara kul att även berätta lite om barndomen. Be sedan någon i bekantskapskretsen hitta på en skojig speakertext.

• Svar på tråden Dunderfest - Tips på stämningshöjande lekar?
  • EllaBella

På ett bröllop jag var hade toastmastern ordnat med en projektor och visade bilder på brud & brudgum i olika åldrar - barn, tonår, 25. Till varje bild berättade toastmastern en pinsam/rolig anekdot om bruden el brudgummen från den tiden. Det vr väldigt roligt för oss gäster

Jag gillar däremot inte "uppdrag under tallriken". Tror mest det passar personer som verkligen gillar att vara i centrum eller har druckit en del.

• Ylviz

Min kille ville absout att vi skulle ha med uppdrag under tallriken när jag visade honom listan på lekar som jag hittat. Men då tänkte jag att man kan ju anpassa vilket uppdrag olika personer får med tanke på hur dom är så att inte någon kommer tycka att det är jobbigt.

Bildspel verkar jätteroligt, ska fundera på den

• sjätteaugusti

Tack för toppentips Ylviz!

Men gör man dessa lekar under middagen då (mellan rätterna förståss..) eller efter middagen är avslutad...?

Svar på tråden Dunderfest - Tips på stämningshöjande lekar?