• marnys

    Hur ska vi gå in i kyrkan?

    Vi har bestämt att
    först går brudgum + best man in
    sen mina tre tärnor
    sen kommer jag + min pappa.

    Jag läste någon vett och etikett att om brudens far leder in bruden, ska bruden mor bli inledd av vanligtvis äldste sonen? När jag nämnde det för min blivande, ville han att hans föräldrar också skulle gå med in. Problemet är att de är skilda, och han vill inte att hans mamma och pappa går in tillsammans, utan med deras "nya".
    Det blev himla krångligt helt plötsligt, och det känns som det blir för många! Jag tycker att hans föräldrar går in som mamma och pappa, inte som par?
    Hur hade ni gjort? Tacksam för svar..... =)

  • Svar på tråden Hur ska vi gå in i kyrkan?
  • ClaraH

    Jag känner inte till dessa anglo-saxiska seder alls, men enligt svensk sed så kommer brudparets föräldrar sist till kyrkan och brudens allra sist (oavsett om de är skilda eller gifta). Det är signalen att alla har kommit. Även om ni har brudöverlämning enligt anglo-saxisk sed kanske man kan följa svensk sed i övrigt? Men det kan ju vara svårigheter att få skilda föräldrar att gå in tillsammans kanske och då är det kanske smidigast att de får gå med respektive in. Ni får väl ställa er frågan, hur viktigt är det? För min del skulle det inte vara viktigt alls, men alla tycker ju olika.

Svar på tråden Hur ska vi gå in i kyrkan?