• Pinkgrape

    Någon som "hittat" på ett eget efternamn?

    Som inte tagit varken sitt eller sin blivandes befintliga efternamn.
    Som inte tagit ett släktnamn.

    Hur fasiken har ni gått till väga?
    Hur hittade ni på ert namn?
    Hur gick det till när vi valde?
    Hur lyckades ni komma överens?

    Vi våndas så fruktansvärt över detta med efternamnet...


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-24 13:04
    För visst kan man "hitta på" ett eget, nytt namn?

    Ska man bara låta fantasin flöda?
    Knåpa ihop ett av namn som redan finns?
    Utgå från... en plats eller sak eller liknande som man tycker om?
  • Svar på tråden Någon som "hittat" på ett eget efternamn?
  • Sebastiána

    Ta kontakt med patent och registreringsverket. Jag mailade en fråga om ett nytt namn men fick nej eftersom det påminde om ett namn som redan finns.

  • Pinkgrape

    Jo, så mycket vet jag. Det står på deras hemsida. Jag undrar mer om hur man riktigt ska göra för att lyckas komma på ett namn överhuvudtaget. Vi har suttit i... ja, timmar och åter timmar och kikat på deras såna där efternamnsförslag, men de flesta är ju så fruktansvärt konstiga. De som låter någorlunda, de är alldeles för lika något som redan finns.

    Vi vill verkligen inte ta något av våra efternamn vi har nu, vi tycker inte om något av våra släktnamn och det är jätteviktigt för oss att ta samma efternamn när vi gifter oss. Ingen bra kombination :P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bluttis

    Jag puffar upp tråden för jag vill också veta!! Det är ju jättesvårt att komma på något som låter vettigt... Obestämd

  • JennyL

    Ja, visst är det krångligt! Jag och min fästman håller också på att funderar vad vi ska ha för gemensamt efternamn. Men vi har just nu kommit fram till Tind, det är fjälltopp på norska. Vi är ävldigt mkt ute i naturen och älskar fjällen. Vad tycker ni? Vi har inte kollat upp det ordentligt än..

  • Rebbak

    vi har hittat på ett efternamn men inte ansökt om det än så vet inte om det går igenom. Vi har kollat igenom gamma släkthistoria och hittade lite roliga ord som vi slagit ihop och ändrat lite på. Låter som ett namn som går att uttala och allt. Hoppas bara PRV godkänner det, annars vill jag behålla mitt namn

  • Pinkgrape
    JennyL skrev 2011-04-24 18:47:18 följande:
    Ja, visst är det krångligt! Jag och min fästman håller också på att funderar vad vi ska ha för gemensamt efternamn. Men vi har just nu kommit fram till Tind, det är fjälltopp på norska. Vi är ävldigt mkt ute i naturen och älskar fjällen. Vad tycker ni? Vi har inte kollat upp det ordentligt än..
    Det lät ju som att det skulle passa er bra :) Det finns inte som efternamn i norge då?
    Rebbak skrev 2011-04-24 19:47:15 följande:
    vi har hittat på ett efternamn men inte ansökt om det än så vet inte om det går igenom. Vi har kollat igenom gamma släkthistoria och hittade lite roliga ord som vi slagit ihop och ändrat lite på. Låter som ett namn som går att uttala och allt. Hoppas bara PRV godkänner det, annars vill jag behålla mitt namn
    Ja, så tänkte vi också försöka göra, men det går inte göra så mycket häftigt av tex andersson, johansson, nilsson osv :P Jag hoppas att det ska gå igenom :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • loluna

    Hej!
    Vi har tagit en NYTT efternamn, så nu är det bara mannen som heter så i hela Sverige. Vi använde PRVs sökmotor och gick igenom ALLA alternativen. Sedan gjorde urvalet, om vad bi bägge kunde tänka oss. Sedan kollade vi på registret (vad det nu hette?) för att se att det inte finns någon som heter så och googlade på namnet.

    Och till slut fick vi vårt, det var vårt andra försök hos PRV, 6:e önskade namnet...
    Lycka till!!!

    Vi funderade också att utgå från plats, bokstäver i våra namn, namn på blomman som är nationalblomman i lande där vi skulle gift oss... Ja, det är bara att låta fantasin flöda!
    (vi utgick dock ifrån det vi bägge gillar mycket)

  • JennyL
    Pinkgrape skrev 2011-04-24 19:55:35 följande:
    Det lät ju som att det skulle passa er bra :) Det finns inte som efternamn i norge då?
    Jag vi får se, måste känna på det lite :)
    Vi har inte kollat än, hoppas inte det ;)

    Men hur söker man namn på PRV då?
  • Styrka

    Ett par av våra vänner kombinerade stavelserna i sina efternamn och satte ihop till ett eget nytt efternamn, det blir jättefint. Andersson och Johansson kanske inte går att göra så mycket med, så där kanske man mer kan kolla på bokstäverna och pussla ihop något?

    Använd Alfapet!

    Annars, som andra har påpekat, utgå från något ni båda gillar.  Jag och min sambo gillar den fornnordiska mytologin, så ett tag övervägde vi Bifrost, vilket betyder regnbåge, vilket vi tyckte var passande då vi blir en regnbågsfamilj.
    Annars funderar vi på något med skogsanknytning, och även där kan man ju ta hjälp av ett fornnordiskt lexikon.

    Ett annat par jag känner tog namnet Trollregn, jag tycker det är himla vackert.

    Alfapet och lexikon är mina bästa tips, tror jag. Lycka till!

  • Pinkgrape
    Styrka skrev 2011-04-25 00:56:04 följande:
    Ett par av våra vänner kombinerade stavelserna i sina efternamn och satte ihop till ett eget nytt efternamn, det blir jättefint. Andersson och Johansson kanske inte går att göra så mycket med, så där kanske man mer kan kolla på bokstäverna och pussla ihop något?

    Använd Alfapet!

    Annars, som andra har påpekat, utgå från något ni båda gillar.  Jag och min sambo gillar den fornnordiska mytologin, så ett tag övervägde vi Bifrost, vilket betyder regnbåge, vilket vi tyckte var passande då vi blir en regnbågsfamilj.
    Annars funderar vi på något med skogsanknytning, och även där kan man ju ta hjälp av ett fornnordiskt lexikon.

    Ett annat par jag känner tog namnet Trollregn, jag tycker det är himla vackert.

    Alfapet och lexikon är mina bästa tips, tror jag. Lycka till!
    Tack så jättemycket för tipsen :)

    Vi har dock insett att det inte spelar så stor roll, hur vi än gör, så kommer vi inte hinna före bröllopet, så nu känns det som att det inte spelar någon roll. Vi kommer väl behålla våra olika efternamn, så får vi väl se med årens gång hur vi gör.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bluttis

    Vill höra om någon av er har koll på detta. Vi har kommit på ett namn som skulle kunna funka. Jag vet att man inte får ta ortsnamn, men det här namnet finns det en vik som heter... Det räknas väl inte som en ort? Eller hur ser prv på den saken tror ni?

  • Pinkgrape
    bluttis skrev 2011-04-27 20:46:52 följande:

    Vill höra om någon av er har koll på detta. Vi har kommit på ett namn som skulle kunna funka. Jag vet att man inte får ta ortsnamn, men det här namnet finns det en vik som heter... Det räknas väl inte som en ort? Eller hur ser prv på den saken tror ni?


    Ring dit och fråga :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bluttis
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 21:07:52 följande:
    Ring dit och fråga :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    absolut, men jag ville se om någon hade svar på min fråga här... ville ha svar nu nu nu; ) får ringa imorgon.
  • Pinkgrape
    bluttis skrev 2011-04-27 22:51:00 följande:
    absolut, men jag ville se om någon hade svar på min fråga här... ville ha svar nu nu nu; ) får ringa imorgon.
    Haha ja, jag känner igen den känslan :) Hoppas att ni får svar, men ett tips som jag fått av ett flertal bekanta som ringt angående namn, håll frågan lite svävande och gå inte in på exakt det namn ni vill fråga om.

    Säg alltså inte typ "Kan vi heta XXX i efternamn trots att det är namnet på en vik?" utan mer "Kan man ta namnet på en vik som efternamn? Blir det avslag direkt på sådant?", lite mer allmänt sådär. Det är tydligen enklare att få svar då, varför vet jag inte.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bluttis
    Pinkgrape skrev 2011-04-27 22:54:54 följande:
    Haha ja, jag känner igen den känslan :) Hoppas att ni får svar, men ett tips som jag fått av ett flertal bekanta som ringt angående namn, håll frågan lite svävande och gå inte in på exakt det namn ni vill fråga om.

    Säg alltså inte typ "Kan vi heta XXX i efternamn trots att det är namnet på en vik?" utan mer "Kan man ta namnet på en vik som efternamn? Blir det avslag direkt på sådant?", lite mer allmänt sådär. Det är tydligen enklare att få svar då, varför vet jag inte.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Tack för tipset!!Glad
  • Pinkgrape
    bluttis skrev 2011-04-27 23:00:30 följande:
    Tack för tipset!!Glad
    Jag vet ju dock som sagt inte varför det är så, men fått veta av flera att det är bättre tydligen :P haha

    Men lycka till och hoppas ni får det efternamn ni vill ha! :D
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Olga
    loluna skrev 2011-04-24 22:21:59 följande:
    Hej!
    Vi har tagit en NYTT efternamn, så nu är det bara mannen som heter så i hela Sverige. Vi använde PRVs sökmotor och gick igenom ALLA alternativen. Sedan gjorde urvalet, om vad bi bägge kunde tänka oss. Sedan kollade vi på registret (vad det nu hette?) för att se att det inte finns någon som heter så och googlade på namnet.

    Och till slut fick vi vårt, det var vårt andra försök hos PRV, 6:e önskade namnet...
    Lycka till!!!

    Vi funderade också att utgå från plats, bokstäver i våra namn, namn på blomman som är nationalblomman i lande där vi skulle gift oss... Ja, det är bara att låta fantasin flöda!
    (vi utgick dock ifrån det vi bägge gillar mycket)
    så va blev det för efternamnet eller du kanske vill inte avslöja?? blev lite nyfiken heheh.... det lät så intressant med tanke på vad ni utgick efter.... :)
Svar på tråden Någon som "hittat" på ett eget efternamn?