• Septemberbrud2011

    Bröllopsresa?

    Jag och min blivande man vill båda åka till Skottland och funderar över att välja det som resmål för vår bröllopsresa. Han vill åka nu i sommar, med argument som bättre väder, och jag vill åka först efter bröllopet som herr och fru H.
    Är det någon av er som varit där? Eller finns det några av er som tänkt samma tanke?
    När, i vilken månad, är det bäst att åka?
    Tips på saker att göra och platser att uppleva  tas även det tacksamt emot.

    Vart ska ni åka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-06 16:38
    Nu har vi bestämt oss för att åka efter bröllopet. Har insett, med hjälp av er här och när vi lyssnat på andra, att vädret kan vara riktigt lynnigt oavsett månad.

  • Svar på tråden Bröllopsresa?
  • Pufflan

    Jag skulle också åka efter bröllopet som herr och fru. Har aldrig varit i Skottland, men det låter mysigt. Lycka till!

  • Gwennie

    Kan säga att vädret är rätt instabilt vilken tid man än åker till Skottland. Man får ha ett öppet sinne och ta Skottland för vad det är: ett ohyggligt vackert, men blött, land ;)
    Precis som hos oss är det lite torrare under slutet på augusti, men som sagt, man vet aldrig med Skottland...

    Jag rekommenderar att hyra en bil och åka på upptäcksfärd! Det finns mängder med B&B i varje by man passerar och Skottland är så pass litet att man hinner se massor under en vecka utan att stressa.
    Efter ett par resor i Skottland, är min stora favorit Isle of Skye - det är som hela högländerna i miniatyr och vi brukar alltid passa på att stanna lite längre där. Portree, enda staden där, är jättemysig.

    Om ni har tid ska ni också ge er ut på öarna, t.ex. yttre hebriderna. Mycket speciellt och något man minns.

    Av städerna, tycker jag att Inverness är trevligast; inte så stort och många riktigt bra pubar :)

    Gå in på www.visitscotland.com så hittar du massor med information, evenmangskalendrar och tips på boende.

    Roligt att ni åker till Skottland - min absoluta favoritplats i världen!

  • Septemberbrud2011
    Pufflan skrev 2011-04-26 08:59:23 följande:
    Jag skulle också åka efter bröllopet som herr och fru. Har aldrig varit i Skottland, men det låter mysigt. Lycka till!
    Ja, jag tycker liksom att det blir mer en bröllopsresa då. Skottland har jag drömt om att åka till länge. Tror det kan bli en riktigt bra resa
  • Lumys

    När jag var i skottland var jag i Glasgow, en jättefin stad enligt mig med massor att se. Mysiga små pubar och massor av museer och shopping. Hade gärna åkt igen och då som någon annan sa hyrt en biloch åkt ut på landbygden :)


    Åker man som jag till en storstad är man ju inte lika beroende av vädret, naturligtvis vill man inte att det ska spöregna men lite mulet och sånt spelar ju ingen roll. Hade gärna åkt dit på bröllopsresa.

  • Septemberbrud2011

    Gwennie:

    Stort tack för dina tips....vi blev jätteinspirerade båda två . Att bila runt är, som du skriver, att föredra. Vi ska nog sätta oss och titta på ställen att besöka och tar definitivt med dina förslag. Tack för den informativa länken!
    Nu vill jag ju åka redan i morgon
    Hoppas din favoritplats kan bli en av mina med

  • Gwennie
    Septemberbrud2011 skrev 2011-05-02 13:11:57 följande:
    Gwennie:

    Stort tack för dina tips....vi blev jätteinspirerade båda två . Att bila runt är, som du skriver, att föredra. Vi ska nog sätta oss och titta på ställen att besöka och tar definitivt med dina förslag. Tack för den informativa länken!
    Nu vill jag ju åka redan i morgon
    Hoppas din favoritplats kan bli en av mina med
    Jag blev också sugen på att åka igen... Jag som nästan botat min skottlandsabstinens! Den där sidan är farlig - kan sitta i timmar och bläddra bland uthyrningsstugor och slott och allt annat mysigt :)
  • Septemberbrud2011
    Lumys skrev 2011-05-02 13:11:33 följande:

    När jag var i skottland var jag i Glasgow, en jättefin stad enligt mig med massor att se. Mysiga små pubar och massor av museer och shopping. Hade gärna åkt igen och då som någon annan sa hyrt en biloch åkt ut på landbygden :)


    Åker man som jag till en storstad är man ju inte lika beroende av vädret, naturligtvis vill man inte att det ska spöregna men lite mulet och sånt spelar ju ingen roll. Hade gärna åkt dit på bröllopsresa.


    Tack Lumys för ännu ett bra Skottland tips! Ett bra argument ur vädersynpunkt.
  • Septemberbrud2011
    Gwennie skrev 2011-05-02 13:29:50 följande:
    Jag blev också sugen på att åka igen... Jag som nästan botat min skottlandsabstinens! Den där sidan är farlig - kan sitta i timmar och bläddra bland uthyrningsstugor och slott och allt annat mysigt :)
    Hahaha...inte meningen att trigga igång ditt Skottlandberoende . Ja, den ger verkligen mersmak och så mycket valmöjligheter. Kommer bli svårt att välja bort resmål....eller så får vi åka ditt igen om allt inte hinns med .
Svar på tråden Bröllopsresa?