• Loche

    Behöver hjälp ang blommor till brudbukett!

    Jag har snöat in på att jag vill ha blå blommor i brudbuketten,,, blå och vita,,,
    Har pratat med en florist som sa att det är jättesvårt med blå blommor. Jag var inne på blåklint, men hon sa att dom finns bara runt midsommar och inte i juli?! Stämmer det verkligen?

    Hur som helst så har jag funderingar på att så blåklint själv,,, men då är det ju knepigt med tajmingen liksom! När ska jag så för att de ska blomma lagom till mitten av juli, haha? Det beror ju vädret bl a,,, knepigt. Men jag tänker iaf försöka.

    Tar tacksamt emot förslag från mer blomsterkunniga om när det kan vara lämpligt att så.

    Likaså är jag tacksam för tips om andra blå blommor som finns tillgängliga mitt i sommaren?

  • Svar på tråden Behöver hjälp ang blommor till brudbukett!
  • MickeAngelica2011
    Loche skrev 2011-04-23 19:48:25 följande:
    Jag har snöat in på att jag vill ha blå blommor i brudbuketten,,, blå och vita,,,
    Har pratat med en florist som sa att det är jättesvårt med blå blommor. Jag var inne på blåklint, men hon sa att dom finns bara runt midsommar och inte i juli?! Stämmer det verkligen?

    Hur som helst så har jag funderingar på att så blåklint själv,,, men då är det ju knepigt med tajmingen liksom! När ska jag så för att de ska blomma lagom till mitten av juli, haha? Det beror ju vädret bl a,,, knepigt. Men jag tänker iaf försöka.

    Tar tacksamt emot förslag från mer blomsterkunniga om när det kan vara lämpligt att så.

    Likaså är jag tacksam för tips om andra blå blommor som finns tillgängliga mitt i sommaren?
  • Loche
    Hvidbrud skrev 2011-04-23 20:03:45 följande:
    Hortensia blomma i juli och finns i vacker blå färg. www.amelia.se/min-sida/channal/blogg/entry/vi... skrolla ner lite så är där en vacker rund blå brudbukett!
    Åh ja!! Hortensia har jag inte tänkt på! Dom är ju underbara! Tusen tack för det tipset!! :)
  • MickeAngelica2011
    Loche skrev 2011-04-23 19:48:25 följande:
    Jag har snöat in på att jag vill ha blå blommor i brudbuketten,,, blå och vita,,,
    Har pratat med en florist som sa att det är jättesvårt med blå blommor. Jag var inne på blåklint, men hon sa att dom finns bara runt midsommar och inte i juli?! Stämmer det verkligen?

    Hur som helst så har jag funderingar på att så blåklint själv,,, men då är det ju knepigt med tajmingen liksom! När ska jag så för att de ska blomma lagom till mitten av juli, haha? Det beror ju vädret bl a,,, knepigt. Men jag tänker iaf försöka.

    Tar tacksamt emot förslag från mer blomsterkunniga om när det kan vara lämpligt att så.

    Likaså är jag tacksam för tips om andra blå blommor som finns tillgängliga mitt i sommaren?
    Hej
    jag tänkte oxå på hortensian, den är väldigt fin och om man vill är det fint att sätta i en annan blomma i hortensian om man vill ha någon blomma i en annan färg.
    jag har gjort det i ett arrengemang :)
  • Loche
    MickeAngelica2011 skrev 2011-04-23 20:09:04 följande:
    Hej
    jag tänkte oxå på hortensian, den är väldigt fin och om man vill är det fint att sätta i en annan blomma i hortensian om man vill ha någon blomma i en annan färg.
    jag har gjort det i ett arrengemang :)
    Ja, hortensia är helt klart ett mycket tänkbart alternativ! :)
  • Amejuli

    Hej hej!

    Ja det är inte lätt när man har hittat något som man tycker om.
    Jag är verkligen ingen expert men här kommer lite förslag på andra blommor jag hittade.

    Blå hortensia (mars-sep)


    Belladonna (Praktriddarsporre: juni-augusti)



    Prärieklocka, blå eller varför inte blandad?



    Fresia (har sett i flera blå nyanser



    Iris

  • Loche
    Amejuli skrev 2011-04-23 20:24:52 följande:
    Hej hej!

    Ja det är inte lätt när man har hittat något som man tycker om.
    Jag är verkligen ingen expert men här kommer lite förslag på andra blommor jag hittade.
    Å så många fina du har hittat! Tack så mycket för förslagen! :)
Svar på tråden Behöver hjälp ang blommor till brudbukett!