• Sats

Tips på ölsorter till bröllopet?

Jag dricker inte själv öl men undrar om någon kan hjälpa mig att ge förslag på bra och hyfsat billiga ölsorter som passar de flesta i smaken? Har tänkt ha vitt vin till förrätten (svenska smaker; löjrom, räkor och kräftor) och rött till varmrätten (oxfilé) men vill kunna erbjuda öl till de som ej dricker vin.
    Ska även ha fri bar efteråt och då kunna erbjuda öl till de som vill...någon som vet några bra ölsorter?

• Svar på tråden Tips på ölsorter till bröllopet?
  • Sebastiána

Brudgummen handlade i Tyskland. Den ena sorten var Mariestad, den andra var en sort som var extra billig just när de var där, minns inte vad den hette.

Jag dricker inte heller öl, tycker att det är riktigt äckligt faktiskt. De flesta jag känner verkar gilla Mariestads och Pilsner Urquell.

• Margris

Newcastle är ett favoritöl här hemma :)

• Zelmah

Krohnenburg 1664 är en jättegod fransk ljus lager, kostar ca 13:50-14 kr på systemet.
    Andra favoriter är Urquell, Peroni, Staropramen och Primátor.

Annars gillar ju de flesta Carlsberg och Heineken, det är sånna där öl som svennebanan brukar gilla. Nä men alltså gemene man tycker om dem. Men jag tror att de flesta skulle gilla de sorter jag nämnde ovan också, de brukar gå hem hos alla. 

• Aniara4

Jag gillar också mest tjeckiskt öl som Staropramen och Urquell. Men som Zelmah säger är väl Carlsberg och Heneken neutrala sorter som få tycker illa om. Ale och mörkare öl kan man ju ha lite mer delade meningar om.

• Kattpoet

Newcastle brown är en favorit här med. 
    Bor ni neråt i landet rekomenderar jag varmt en kärleksweekend i Stralssund och sedan upp till det lokala bryggeriet och handla på er  öl därifrån,  deras bärnstens öl är jättegott och så är deras svart öl. 

• ångermanlandsbrud

En vanlig enkel lager passar okej till det mesta och de flesta. Min man och jag älskar öl och gillar att dricka alla möjliga och omöjliga typer av öl, så han ville köpa några riktigt goda sorter till vårt bröllop. Eftersom det dels skulle bli svindyrt och det dels inte är alla som gillar samma sorts öl som han (vi) satsade vi på en hyfsad lager. Förra sommaren hade vi därför en liten ölprovning med fem-sex vanliga märken och stora delar av min familj. Vinnarölen då blev Zeunerts Original och det kändes extra bra eftersom den dessutom bryggs i mina hemtrakter. 

• Kattpoet

Ja Zeunerts original,  det är en underbar öl.

Min släkt hade inte överlevet hungersnöden i norrland om det inte vore för zeunerts  bryggeri. 

• Mirjami

Min absoluta favorit och en öl som passar utmärkt till lite mer smakrik mat och kött är LEFFES! Ska själv ha den till maten, och till sällskapsdryck ska vi ha någon billig öl bara. Leffes är rätt dyr och borde inhandlas i Tyskland om man ska ha mycket. Kostar 18.70 för 33 cl här på systemet med "bara" runt 9 kr i Tyskland!

• Sats

Tack snälla för alla bra svar! Kommer satsa på Carlsberg och Heineken tror jag....

• Moemoe

Dricker inte öl så mycket längre, men några goda är Staropramen (finns ljust och mörkt), Red Stripe, San Miguel, Carlsberg Gold, Mariestad och gammal hederlig Norrlands Guld Flört

Svar på tråden Tips på ölsorter till bröllopet?