• Ciccci

VÅRA val till VÅRT bröllop!

Hej alla blivande brudar!

Tänkte starta en tråd där ALLAS planer till bröllopet är välkomna!
    Här kommer INGA påhopp eller dylikt, utan bara en tråd där man kan få berätta hur man SJÄLV tänker göra på sin bröllopsdag!

Vår story!
    Vi kommer bjuda kanske 40-45 gäster.
    Vi har valt att BARA bjuda de vi umgås med osv, vi har till o med varit så "elaka" att låtit bli att bjuda vissa kompisar "respektive" (ja förutom sådana som vi faktiskt umgås med).
    Vi kommer däremot bjuda på allt!

Därför har vi dragit ner gästlistan och satsar på att fira VÅR dag tilsammans med sådana som vi umgås med.
    Får INGA bidrag från föräldrar osv, utan betalat allt själva, därav den korta gästlistan..

Som sagt: VÅR STORY!
    VI har valt det och STÅR för det!!

Så ALLA blivande brudar, skriv ER story! (finns säkert hur många olika som helst)

INGA PÅHOPP!
    Detta kan vara en tråd för att t.ex. ventilera sig lite och få skriva hur man faktiskt har tänkt ha det..

Vissa har kuvertavgift,
    andra betalbar,
    andra bjuder på allt..
    vissa har stooort bröllop
    andra har småååå...

VÄLKOMMEN!!!!

• Svar på tråden VÅRA val till VÅRT bröllop!
  • Pinkgrape

Jag kan ju dra VÅR story här också då ;P

Vi vill absolut ha våra familjer, vår släkt och våra vänner med oss under denna dagen. Vi vill fira med alla och vi råkar ha ganska många kusiner och liknande. Vi har även valt att ha med barn på bröllopet.
    Det har resulterat i en gästlista på ca 80 personer. Vi har reviderat den ett flertal gånger.

Tyvärr har vi inte haft jättetur under de senaste åren, vi har sparat till ett bröllop i ca 4år nu, men vår dotter som föddes för 4,5år, har ett medfött hjärtfel och det har inneburit många turer på olika sjukhus runt om i Sverige. Hon är opererad flera gånger. Jag har därför varit hemma med hennes under större delen av hennes liv, då dagis inte har funkat. Min sambo har haft långa perioder med tillfällig föräldrapenning. Vår ekonomi har alltså fått ta storstryk i allt detta och vi har hela tiden fått norpa ur våra sparpengar för att kunna ha en dräglig vardag.
    Vi har levt på en lön + barnbidrag och vårdbidrag och alltså inte haft något större utrymme för att spara stora summor och ibland har vi fått tömma sparkontot då andra oförutsedda saker hänt. Vi har dock kämpat på!

I nuläget har vi 20 000kr sparade till vårt bröllop och vi vill inte vänta längre. Nu vill vi gifta oss och vi vill att alla våra nära och kära ska få vara med och göra det, för vi vet att de vill det. Lösningen för oss har då blivit kuvertavgift och betalbar. I våra kretsar är det inte heller något ovanligt alls, att man gör så och alla vi har pratat med har varit oerhört förstående till varför vi valt att ha det och tycker det är en jättebra idé.

Det är VÅR historia, till varför VI valt att ha kuvertavgift och betalbar på vårt bröllop som kommer gå av stapeln 13 augusti i sommar. Vi kommer få en fantastisk dag, det är jag säker på.

• Ciccci
    Pinkgrape skrev 2011-04-17 16:21:42 följande:
    Jag kan ju dra VÅR story här också då ;P

Vi vill absolut ha våra familjer, vår släkt och våra vänner med oss under denna dagen. Vi vill fira med alla och vi råkar ha ganska många kusiner och liknande. Vi har även valt att ha med barn på bröllopet.
    Det har resulterat i en gästlista på ca 80 personer. Vi har reviderat den ett flertal gånger.

Tyvärr har vi inte haft jättetur under de senaste åren, vi har sparat till ett bröllop i ca 4år nu, men vår dotter som föddes för 4,5år, har ett medfött hjärtfel och det har inneburit många turer på olika sjukhus runt om i Sverige. Hon är opererad flera gånger. Jag har därför varit hemma med hennes under större delen av hennes liv, då dagis inte har funkat. Min sambo har haft långa perioder med tillfällig föräldrapenning. Vår ekonomi har alltså fått ta storstryk i allt detta och vi har hela tiden fått norpa ur våra sparpengar för att kunna ha en dräglig vardag.
    Vi har levt på en lön + barnbidrag och vårdbidrag och alltså inte haft något större utrymme för att spara stora summor och ibland har vi fått tömma sparkontot då andra oförutsedda saker hänt. Vi har dock kämpat på!

I nuläget har vi 20 000kr sparade till vårt bröllop och vi vill inte vänta längre. Nu vill vi gifta oss och vi vill att alla våra nära och kära ska få vara med och göra det, för vi vet att de vill det. Lösningen för oss har då blivit kuvertavgift och betalbar. I våra kretsar är det inte heller något ovanligt alls, att man gör så och alla vi har pratat med har varit oerhört förstående till varför vi valt att ha det och tycker det är en jättebra idé.

Det är VÅR historia, till varför VI valt att ha kuvertavgift och betalbar på vårt bröllop som kommer gå av stapeln 13 augusti i sommar. Vi kommer få en fantastisk dag, det är jag säker på.
    Ni kommer säkert ha en UNDERBAR dag.

Så kommer säkert även vi oxå..
    Alla ser fram emot sitt eget bröllop mer eller mindre, och ALLA har rätt att göra som de vill, UTAN att folk lägger sig i hur man gör!

Grattis!

Vi gifter oss förresten den 6/8-11! <3
  • Lumys

Bra tråd detta. Lite jobbigt att alla många klankar ner på hur vissa har valt att ordna det. Jag tycker också att alla medel är tillåtna för att kunna ha en bröllopsfest, om det så är kuvertpris, avskalad gästlista eller knytkalas :)

• Ciccci
    Lumys skrev 2011-04-17 16:30:58 följande:
    Bra tråd detta. Lite jobbigt att alla många klankar ner på hur vissa har valt att ordna det. Jag tycker också att alla medel är tillåtna för att kunna ha en bröllopsfest, om det så är kuvertpris, avskalad gästlista eller knytkalas :)
    Bra skrivet!
  • Pinkgrape
    Lumys skrev 2011-04-17 16:30:58 följande:
    Ja, jag tycker är så onödigt mycket sådant här på BT. Tycker att man kan vara glad för andras skull, att de hittat ett lösning som funkar bra för dem. Blir så lätt dålig stämning.

Jag håller med, alla medel (nästan) är tillåtna! :D
  • Freakie

Tycker det är helt upp till brudparet att bestämma hur man lägger upp sitt bröllop, så bra tråd!

Här kommer vår story:

Förlovade oss i november 2010 utan några större planer på när bröllopet skulle bli av. Vi har dock alltid sagt att vi vill ha barn innan jag fyller 30, vilket är 2013. Det innebär i så fall barn under 2012. Sen har vi även sagt att vi vill vara gifta innan vi skaffar barn, därför fick det bli bröllop 2011

Började planeringen i februari i år, och bröllopet kommer att bli 30:e Juli. Det blir borgerligt, då varken jag eller min blivande vill lova en massa saker till Gud när ingen av oss är troende. Vi har valt att bjuda närmaste familjen (mamma, pappa + syskon) och sedan våra närmsta vänner som vi umgås med inkl. alla respektive. Kom upp i en gästlista på lite över 60 pers.

Varken jag eller min blivande man är vidare pyssliga av oss, så vi bestämde ganska snabbt att vi gärna betalar lite extra för att någon annan fixar det mesta åt oss. Festen blir därför på en restaurang. Mat, dryck, servering, dukning och städning ingår i priset, perfekt för vår del då slipper vi ordna med det! Vi bjuder gästerna på allt utom boende och resa, då vi har de ekonomiska förutsättningarna att göra det.

• Sebastiána

Då ska jag berätta om VÅR dag:

Vi bjuder alla släktingar på min pappas sida. De är inte så många och jag har umgåtts flitigt med alla hela livet. Däremot bjuder vi ingen på mammas sida. Mamma har 9 syskon och med alla respektive skulle det bli minst 50 personer bara där. Plus att vi knappt umgås.

Min BM umgås inte särskilt mycket med sin släkt och har bara bjudit närmsta familjen.

Vi har alltså mest vänner på vårt bröllop. Vi bjuder allas respektive - vi har träffat alla och vill gärna umgås även med dem - däremot bjuder vi inte barn under 15.

Mina föräldrar bidrar med en slant eftersom de gjorde det när min syster gifte sig. Det räcker till mat och dricka.

• Millemoj

Jättebra tråd! Kul att läsa mer om allas bröllop utan att det blir kommentarer på alla val som gjorts!

Vi förlovade oss den 23 maj 2010 och är egentligen inte särskilt traditionella av oss men nu blir det trots det bröllop den 21 maj 2011. Vi ville gärna gifta oss på försommaren och kände inte att vi ville vänta med bröllopet till 2012 - framförallt inte när vi började titta i bröllopstidningar och började tänka på hur vi ville ha bröllopet.

Vi har bjudit till utomhusvigsel på Österlen och därefter fest i "trädgården" (eller egentligen ägorna) hos min blivandes mammas sommarbostad. Pampigt borgligt bröllop med brudklänning, snygg kostym - ja hela köret! Som ett kyrkobröllop - fast utan själva kyrkan och prästen.

Vi blir ca 30 personer - då bara familj, min närmsta släkt och våra närmaste gemensamma vänner. Egentligen har vi inte några goda vänner som bara är mina eller hans - alla är faktiskt gemensamma - konstigt nog!

Det blir ett lantligt bröllop med tema Havet och Österlen! Färgerna kommer att gå i vitt, ljus sand och ljusblått. Till buffén dukas det upp en lantlig italiensk buffé, alltså inga märkvärdigheter men riktigt god genuin italiensk mat. (Systerns man är italienare och kock så han fixar med maten)

Vi bjuder på mat, dryck, sprit och har en del favours till gästerna - inga stora grejer utan mer lite personliga och praktiska saker. En vacker sten med gästens namn är bordplaceringen, ljusblå filt från IKEA vid varje stol - för att förstärka dukningen men ockå för att det kan vara lite kyligt en kväll i maj. Dessa får gästerna ta med sig hem givetvis. Sen kommer vi att lägga en ljusblå organzapåse vid varje tallrik med minttabletter i samt en liten lott! Lotterna kommer att dras och vinnaren får två champagneflaskor klädda i smoking och brudklänning!

Vi har en budget på ca. 50.000 :-, utan resan, och har därför valt att spara in på de saker vi inte prioriterar så som tårta, brudbukett, fotografering (båda våra pappor är riktigt duktiga hobbyfotografer). Istället lägger vi krutet på sådant vi tycker är viktigt som tex ringarna, klänningen, mat och dryck och småsaker som förgyller festen!

• Vi2alltid

Vi gifte oss för tre år sen

Vi bjöd inte allas respektive. Vi bjöd inte alla våra kusiner som jag inte sett på herrans många år. Vi hade betalbar. Vi hade vigseln långt ute på landet och ingen betald buss till våra gäster utan de fick gott ta sig hem själva, men vi ordnade ett bra pris på taxi.
    och jag gick själv (tillsammans med mina tärnor) fram till min blivande som stod framme i kyrkan.

Och ingen av våra gäster har på något sätt klagat på något av detta (förutom några enstaka duster ang en respektive som inte blev bjuden)
    Alltså - jag har inte hört något negativt kring detta FÖRUTOM här på BT...

• MrsT2011

Vilken bra tråd! Här kommer vår "historia":

Vi bjuder inga släktingar förutom min mormor, ett litet bröllop med familj och vänner, 33 personer totalt. Inga barn är bjudna förutom spädbarn, vi har inga egna barn. Efter att ha ordnat en stor och stressig 30-årsfest för mig förra året där vi fixade mat, dryck och musikanläggning helt själva, så kände vi att denna gången ska vi unna oss!

Alltså hårdbantade vi gästlistan och bjuder istället våra närmaste på en hejdundrande trerättersmiddag med tårta efteråt, vin till varje rätt och en avec till kaffet. Platsen är en festvåning/restaurang som ligger vackert i en lummig park, intill en stor damm. Vi anlitar även en trubadur som fixar all musikutrustning samt pausmusik.

Vårt "fixa-själv" handlar helt och hållet om mitt intresse för pyssel. Jag gör lite egna bordsdekorationer, jag scrappar alla trycksaker och jag syr egna tygblommor till klänningen då blommorna som hörde till var fula.
    Annars är vigseln huvudfokus, mycket energi har lagts på val av marscher, psalmer, dikter och solosånger. Det är under vigseln vi bli man & hustru och det är den som skiljer bröllopet från en vanlig fest.

Hår & smink blir dyrt men det är det värt för att jag ska få min frisör som även är sminkös. Hon är den enda jag litar på och det känns som en enorm fördel att vi gifter oss i vår hemstad. Proffs-fotografering i två timmar känns också som ett måste, liksom en ring som designats enligt egna önskemål. Efter bröllopet har man kvar två saker utöver varandra: Ringen och bilderna!

Det går att få ihop allt detta och ändå hålla sig till en rimlig budget. Vi landar på 65000 kr exklusive resan, och den har vi önskat oss pengar till istället för presenter.

Vi är jättenöjda med våra val och ser fram emot en underbar dag den 4 juni! =)

Svar på tråden VÅRA val till VÅRT bröllop!