• jesssicaaa

    barnens pappa vill lägga till sitt efternamn..

    Jag har två barn sen tidigare som heter samma som mig i efternamn. Nu ska jag gifta mig (ej med barnens pappa alltså), och ska byta till hans efternamn, vilket jag även vill att mina barn gör så vi heter samma.
    Men nu vill barnens pappa som har väldigt lite kontakt med barnen, att de ska heta hans efternamn också om de ska byta, men jag vill ju inte att de ska ha "två efternamn" ( eller mellannamn och efternamn). Hur ska man göra? Är det bara att behålla det vi har som gäller?

  • Svar på tråden barnens pappa vill lägga till sitt efternamn..
  • 4everwe2

    Mina två tjejer ska ta min blivandes efternamn och sin pappas efternamn. För mig är det helt ok att dom kommer ha två efternamn.  Men som sagt så är det för oss. Hoppas det löser sig för er

  • Bettina

    Mina barn heter mitt efternamn också. Jag ville att de skulle byta till mitt nya efternamn (ej deras pappas).

    Barnen vill inte alls byta från mitt namn och då får de ha kvar sitt efternamn helt enkelt.

    Jag vill inte heller ha två efternamn (mellannamn) så förstår att din situation blir knepig....en kompromiss kan ju vara att de behåller sitt nuvarande namn

  • Kattpoet

    Vem har vårdnaden om barnen?  Jag tror att ni borde ringa familjerätten och redan ut vad du kan och inte kan göra.

  • jesssicaaa

    Vi har gemensam vårdnad, konstigt nog egentligen eftersom de inte träffar sin pappa så ofta..
    men han säger att hans nya tjej tycker också att barnen ska heta som han också...synd att han ska påverkas av henne som barnen knappt känner..hade inte hon sagt ngt så hade han nog inte heller det...

    känns så trist när min blivande vill ha kvar sitt efternamn, för mig spelar det ingen roll vilket vi tar, men jag vill att vi har samma...och så även barnen..

  • majflicka

    Om barnen ska byta efternamn måste ni båda två som föräldrar var ense om namnbytet men det visste du säkert redan. Jag förstår verkligen att det kan bli en knepig situation för man vill ju alltid heta samma sak som sina barn. Är det uteslutet att din blivande make tar ditt och barnens efternamn istället?

    Hoppas ni kommer fram till ngt som ni alla är nöjda med! Lycka till!

  • cityalven

    Det där är ett känsligt ämne. Har själv fastnat i ett sånt krig när jag var yngre för att min pappa ville att jag skulle heta som honom för att min mamma ändrade så att jag hade samma efternamn som henne när de skilde sig. Mamma fick ensam vårdnad för att pappa inte verkade vara så intresserad och för att det var enklast så. Men sen ansökte pappa om delad vårdnad när han flyttade från stockholm för att han inte skulle behöva betala sjbiljetten mellan städerna utan tyckte då att han skulle få hälften av barnbidraget då, vilket inte blev så.

    Men iaf så började pappa och hans fru säga: du borde ta din pappas efternamn, tänk på ditt arv, blablabla... göra pappa glad...blablabla...

    Jag tog upp det med mamma som blev rosenrasande och vägrade vilket jag bara var glad för då jag själv inte vågade sätta ned foten.

    Dock är det så att barn över 12 har mer att säga till om. Och min fråga är: har du frågat barnen och vad säger dem? vill de ha din nya mans namn? eller sitt gamla? eller pappans?

    lycka till!

  • Sebastiána
    jesssicaaa skrev 2011-04-15 13:08:52 följande:
    Vi har gemensam vårdnad, konstigt nog egentligen eftersom de inte träffar sin pappa så ofta..
    men han säger att hans nya tjej tycker också att barnen ska heta som han också...synd att han ska påverkas av henne som barnen knappt känner..hade inte hon sagt ngt så hade han nog inte heller det...

    känns så trist när min blivande vill ha kvar sitt efternamn, för mig spelar det ingen roll vilket vi tar, men jag vill att vi har samma...och så även barnen..
    Men det är ju dina OCH hans barn. Det är väl inte konstigt att hans barn har hans efternamn också. Det kan jag faktiskt förstå.
  • Sebastiána
    majflicka skrev 2011-04-15 13:44:41 följande:
    Är det uteslutet att din blivande make tar ditt och barnens efternamn istället?
    Det hade ju varit enklast... om ni vill heta samma...
  • Salat
    4everwe2 skrev 2011-04-15 12:51:56 följande:
    Mina två tjejer ska ta min blivandes efternamn och sin pappas efternamn. För mig är det helt ok att dom kommer ha två efternamn.  Men som sagt så är det för oss. Hoppas det löser sig för er
    Ett namn blir mellannamn och det andra blir efternamnet... bara så du tänker på det! Välj rätt
    I Sverige kan man bara ha ett efternamn!!
  • anne på grönkulla
    majflicka skrev 2011-04-15 13:44:41 följande:
    Om barnen ska byta efternamn måste ni båda två som föräldrar var ense om namnbytet men det visste du säkert redan. Jag förstår verkligen att det kan bli en knepig situation för man vill ju alltid heta samma sak som sina barn. Är det uteslutet att din blivande make tar ditt och barnens efternamn istället?

    Hoppas ni kommer fram till ngt som ni alla är nöjda med! Lycka till!
    Att din blivande make tar ditt namn är nog tyvärr uteslutet rent lagligt, iallafall om du heter barnens pappas efternamn sen ni var gifta? Man kan inte ge vidare till en ny make ett namn man fått i ett tidigare äktenskap.

    Skatteverket säger: "Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap."
    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

    Jag tycker TS bör kontakta Skatteverket och ev familjerätten och reda ut vilka beslut du får fatta om barnen på egen hand och vilka deras pappa måste vara överens om. På Skatteverkets hemsida står det såhär:

    "Om föräldrar vill ändra sitt barns efternamn, och barnet har fyllt 12 år men inte 18 år, ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke krävs även i vissa fall av en förälder som inte är vårdnadshavare till barnet, av styvförälder eller av maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap."

    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/namnandring.4.76a43be412206334b89800020677.html

     Vissa saker har pappan alltså rätt att tycka om oavsett om han är med om vårdnaden eller inte. Är barnen stora har deras egen åsikt också betydelse. Det är ju trots allt deras namn och även hans barn.
  • jesssicaaa

    Jag har inte varit gift med barnens pappa så vi har olika efternamn.

  • Dejli

    Jag kan ju förstå att det blir lite konstigt om barnen har ett efternamn som ingen av föräldrarna längre bär... men jag kan ju samtidigt tycka att det är lite konstigt att det är så självklart att barnen ska ha samma efternamn som din nya man eftersom det ju blir hans efternamn.

    Nu säger jag inte att ni kommer skilja er, för det hoppas jag verkligen inte, men säg OM. Och du väljer att ta tillbaks ditt gamla namn. Ska barnen då behöva byta igen för att det är han som "äger" namnet och barnen inte tycker det är så kul att heta som sin mammas exman som de inte är släkt med?

    Nu vet jag inte hur det blir med det lagliga, men kan barnen sedan när de blir vuxna ge sitt "nya" efternamn till den de gifter sig med, även om deras mamma kanske inte längre är gift med den som hade namnet från början?

  • Biscuit

    Vet att det är fler som frågat detta men jag hittade inget svar, hur gamla är barnen?


    Om inte barnen är jättesmå har de ju skapat en identitet i namnet liksom alla andra, att då bara byta för att mamma ska gifta sig känns inte helt shyst. Jag tycker ni ska göra som majflicka föreslog och ta ditt namn istället.

  • Chicita

    Det finns väl ett annat alternativ om det viktiga är att du heter som barnen?
    Och det är att du behåller ditt gamla namn, antingen som mellannamn eller bara det. (eller tar det nya namnet som mellannamn om det går).

    Min mamma ville att jag skulle byta namn när hon gjorde det. Hon bytte tillbaka från sitt gifta namn (mitt efternamn) till sitt flicknamn som hon hade innan make nr 1 (min pappa är make nr 2). Men jag totalvägrade. Hon hade kunnat insistera eller tvinga mig eftersom jag inte var så gammal,men hon gav efter. Och det är jag tacksam för.
    Det är ju namnet jag föddes till. Varför skulle jag byta liksom?
    Inte för att jag hade så jättebra kontakt med min pappa. Men det var ju en del av min identitet, som jag tyckte att min mamma ville stjäla ifrån mig ifall jag skulle tvingas byta namn. 

  • anne på grönkulla
    jesssicaaa skrev 2011-05-24 15:03:43 följande:
    Jag har inte varit gift med barnens pappa så vi har olika efternamn.
    Men då kan ju faktiskt din blivande byta till ditt efternamn - är inte det en bra lösning om ni vill heta samma efternamn allihopa?
Svar på tråden barnens pappa vill lägga till sitt efternamn..