• Äppelkärna

Bilder på min provdukning!

Jag har slarvat ihop en provdukning hemma i vardagsrummet och porslinet och glasen är naturligtvis inte de rätta. Servetteran är örngott och kökshanddukar, allt för att bara få en bild av hur det kommer se ut.
    Placeringskorten är de hjärtan som ligger snett på vinglasen, dessa kommer det stå gästernas namn på.
    Vi har tänkt ha låga glasskålar med blommor i, vet inte riktigt vilken sort men antagligen vita och rosa. Blockljusen är tänkta att stå på små glasfat, eventuellt varvar vi vita och rosa blockljus.
    Vad tycker ni? Jag är i desperat behov av åsikter och idéer! Temafärgernan är rosa och vitt, det är nog svårt att undgå Flört
    Men borde jag ha in en färg till i dukningen? Det skulle i så fall vara grönt eller guld, några tankar kring det?
    Förresten, (med risk för att vara en smula övertydlig), det bord jag dukat på nu är smalare än det "riktiga" så det kommer ju finnas mer luft mellan tallrikar och glas i den "riktiga" dukningen. 

Som sagt, jag tar väldigt gärna emot era åsikter och blir superglad om ni vill tycka till -det är guld värt!   
  • Svar på tråden Bilder på min provdukning!
  • Helena brud 20 aug

Jag skulle nog varvat med ljus mellan ett par och mellan nästa nån liten blomma, och sen ljus igen, så det inte blir för tätt.. Tex kan man ju ta en lite glasburk, vilken som helst funkar, olika höjd med, och klä med rosa el vitt tyg el papper, och såmstoppar du en stor vit el rosa utslagen ros i tillsammans med bara nått lutet grönt blad... Murgröna kan ju vara fint att bara lägga löst på bordet annars, finns ju i krukform på ikea och sen klipper man bara bitar och lägger på bordet... Annars fint!

• Sebastiána

Min spontana tanke är att det är för mycket ljus. Det blir nog varmt! Annars är det snyggt.

• J och J

håller med det kan vara för mycket ljus. men varva med blommor i glasburk! det tror jag blir superbra.

grönt tror jag verkligen kan vara en fin kontrastfärg som ger lite mer liv i dukningen. 

men det ser jättefint ut!
    askarna är supersöta! 

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • Emblas Mamma

Jag tycker nog du skulle ha lite slingrande murgröna på bordet!
    Skulle bli jättesnyggt!

Dyrt är det inte heller och det håller jättebra!

det tar inte över ert färgtema utan bara faller in som en fin detalj! :)

• Äppelkärna

Åh vad snälla ni är som kommer med så bra ideér! Tusen tack! Skrattande

Jag ska verkligen testa det här med murgröna, en toppenidé! Det är just något sådant jag saknar, som skulle behövas i dukningen. Både det och enstaka rosor i vattenskålar/glasburkar med ngt grönt blad i låter perfekt. Sedan ska jag absolut minska mängden ljus! Jag hade egentligen inte tänkt ha så många ljus och håller med om att det blir både svalare och snyggare med ett ljus mellan vartannat/var tredje par gäster.

Tack igen, det ger så mycket att få fler infallsvinklar!

• krigun

Jag tycker det är för rosa. Blanda in lite grönt också. Grönt och rosa är fint.

• awarwen

Det ser mysigt och inbjudande ut. Bra att du har valt en färg som du tycker om.
    Blanda gärna upp med murgröna, som de andra föreslår.
    Ett litet tips... klipp ett snett jack i dina fina hjärtan så kan du fästa dem på glasens kant. Det har jag tänkt att ha som bordsplacering Flört

• Mace

Jag tycker också du borde ha någon mer färg, eller någon annan struktur. Personligen är jag svagt för allt rustikt, så jag skulle ha lagt en gren eller något annat i trä på bordet, för att bryta av mot det rosa, söta.

Jag tror du skulle vinna på at tlägga servetterna rakt. Det är så mycket grejor i dukningen ändå att det bara ger lite disharmoni när de är på snedden. 

• Äppelkärna
    Tinzi skrev 2011-04-14 14:17:48 följande:
    Jätte fint! :)
    Tack! Skrattande
    krigun skrev 2011-04-14 14:21:15 följande:
    Jag tycker det är för rosa. Blanda in lite grönt också. Grönt och rosa är fint.
    Ja, jag håller med om att det är aningen för rosa och att frönt vore en bra färg att blanda in!
    awarwen skrev 2011-04-14 14:28:03 följande:
    Det ser mysigt och inbjudande ut. Bra att du har valt en färg som du tycker om.
    Blanda gärna upp med murgröna, som de andra föreslår.
    Ett litet tips... klipp ett snett jack i dina fina hjärtan så kan du fästa dem på glasens kant. Det har jag tänkt att ha som bordsplacering Flört
    Tack Skrattande Jag ska absolut testa med murgröna, känner att det verkligen skulle passa. Tack för tipset med mina hjärtan, det var klokt! Tyckte det var lite roligt att ha dem liggandes men jag ska testa göra ett jack i ett hjärta och se om det blir bättre så.
    Mace skrev 2011-04-14 17:56:54 följande:
    Jag tycker också du borde ha någon mer färg, eller någon annan struktur. Personligen är jag svagt för allt rustikt, så jag skulle ha lagt en gren eller något annat i trä på bordet, för att bryta av mot det rosa, söta.

Jag tror du skulle vinna på at tlägga servetterna rakt. Det är så mycket grejor i dukningen ändå att det bara ger lite disharmoni när de är på snedden. 
    Mm, servetterna får nog ligga rakt för jag instämmer till fullo i att det inte behövs mer! Jag ska klura på ditt tips om att föra in något mer rustikt element. Jag älskar förstås det rosa söta men känner också själv att det blir lite väl sött och om det inte räcker med murgröna och lite grönt med i blomsterarrangemangen ska jag försöka tänka "rustikt"! Det är svårt det här, räcker inte med att pyssla ihop grejer man gillar -sedan ska allt passa ihop också! Suck... Flört
  • Chicita

För att få in grönt och lite mer rustikt så kan du exempelvis gröpa ur savoy-kål och använda som "vas" där du sätter rosorna.
    Grenar är snyggt, försök ta in dom färska bara så dom inte har torkat och smular över duken.

Annars skulle en löpare mitt på bordet kunna vara snygg och tillföra lite annan färg eventuellt?

• Äppelkärna
    Chicita skrev 2011-04-15 10:58:14 följande:
    För att få in grönt och lite mer rustikt så kan du exempelvis gröpa ur savoy-kål och använda som "vas" där du sätter rosorna.
    Grenar är snyggt, försök ta in dom färska bara så dom inte har torkat och smular över duken.

Annars skulle en löpare mitt på bordet kunna vara snygg och tillföra lite annan färg eventuellt?
    Jag gillar verkligen tanken på att använda savoykål, har sett bilder på sådana dukningar och tycker det är jättefint. Så det var en bra idé, vilka färger på rosorna/blommorna skulle vara snyggast då? Rosa el vita eller blandat?
    Grenar blir nog nästan överkurs för mig, fast iofs är min mamma extremt duktig på dukning och inredning så hon kanske skulle kunna få det att fungera... Själv skulle jag få det att se ut som om någon tappat ett demolerat träd över lokalen Flört
    Jag ska fundera på din idé om löpare också! Har varit anti det innan, men det var för att jag från början tänkte rosa löpare och det är ju inte den färgen jag behöver mer av! Frågan är bara vilken färg på löpare jag skulle ha då. Om jag använder savoykål som "vaser" kanske det smälter ihop för mycket om jag tar gröna löpare...

Skulle det vara fint med både murgröna och svaoykål eller blir det för mkt grönska? Hmmmmm...
  • Chicita
    Äppelkärna skrev 2011-04-15 14:07:19 följande:
    Jag gillar verkligen tanken på att använda savoykål, har sett bilder på sådana dukningar och tycker det är jättefint. Så det var en bra idé, vilka färger på rosorna/blommorna skulle vara snyggast då? Rosa el vita eller blandat?
    Grenar blir nog nästan överkurs för mig, fast iofs är min mamma extremt duktig på dukning och inredning så hon kanske skulle kunna få det att fungera... Själv skulle jag få det att se ut som om någon tappat ett demolerat träd över lokalen Flört
    Jag ska fundera på din idé om löpare också! Har varit anti det innan, men det var för att jag från början tänkte rosa löpare och det är ju inte den färgen jag behöver mer av! Frågan är bara vilken färg på löpare jag skulle ha då. Om jag använder savoykål som "vaser" kanske det smälter ihop för mycket om jag tar gröna löpare...

Skulle det vara fint med både murgröna och svaoykål eller blir det för mkt grönska? Hmmmmm...
    Gråa löpare kanske?
    Då blir det ingen mer "färg" utan dom gör en neutral bakgrund mot det vita, rosa och gröna.

Prova dig fram med rosorna, det kan vara snyggt att blanda så blir det inte så jätterosa. Och visst kan du ha murgröna fast du har savoykål, du behöver ju inte ha massor av något av dom sakerna Glad 
  • helsingebrud

håller med chichita
    grått är väldigt fint ihop med rosa och grönt

Själv kommer jag använda hjärta på tråd

• Äppelkärna
    Chicita skrev 2011-04-15 14:59:19 följande:
    Gråa löpare kanske?
    Då blir det ingen mer "färg" utan dom gör en neutral bakgrund mot det vita, rosa och gröna.

Prova dig fram med rosorna, det kan vara snyggt att blanda så blir det inte så jätterosa. Och visst kan du ha murgröna fast du har savoykål, du behöver ju inte ha massor av något av dom sakerna Glad 
    helsingebrud skrev 2011-04-15 15:22:59 följande:
    håller med chichita

Wow vilken bra idé!!! Grå löpare blir det tveklöst! Jag älskar kombinationen grå/rosa, men tänkte inte alls på det i dukningen och som ni säger är ju grått så neutralt att det går jättebra ihop även med det gröna. Skrattande
    Vad bra det här känns, du börjar jag verkligen komma någonstans. Jag ska absolut provmixa rosor och se vilken färg/färger som blir bäst till det övriga.
    Hjärtan på tråd faller jag också för, det är ju så vackert! Har du ngn aning om vad de kostar? Jag skulle hellre ha det än murgröna om det inte är alltför dyrt. Flört
  • Chicita
    Äppelkärna skrev 2011-04-15 19:08:53 följande:
    helsingebrud skrev 2011-04-15 15:22:59 följande:
    håller med chichita

Wow vilken bra idé!!! Grå löpare blir det tveklöst! Jag älskar kombinationen grå/rosa, men tänkte inte alls på det i dukningen och som ni säger är ju grått så neutralt att det går jättebra ihop även med det gröna. Skrattande
    Vad bra det här känns, du börjar jag verkligen komma någonstans. Jag ska absolut provmixa rosor och se vilken färg/färger som blir bäst till det övriga.
    Hjärtan på tråd faller jag också för, det är ju så vackert! Har du ngn aning om vad de kostar? Jag skulle hellre ha det än murgröna om det inte är alltför dyrt. Flört
    Har ingen större koll på pris på varken hjärtan på tråd eller murgröna, men kom på ett annat tips för att få in grönt.

Använd äpplen som ljusstakar till vanliga stearinljus. Du kan blanda dina tjocka rosa med tunna vita och sätta tunna ljus i urkärnade äpplen (eller päron om du hellre vill det) Glad 
    Skivad lime eller hallon i vattenkarafferna kan också hjälpa till att få in färg.
    Vi brukar ha i frysta hallon istället för istärningar i vattenkarafferna på somrarna... Snyggt, smakar gott när dom tinar och finare än iskuber Flört 
  • bumbibjörn

Vilken gullig dukning :)
     Va roligt de är att läsa alla andras svar och sedan tänka hur skulle jag göra, massor med bra tips.
    Jag skulle inte börja ta in för mycket utan jag tycker du har en väldigt fin och gullig rosa dukning! Frågan är ju vilken känsla du vill ha och förmedla. Murgörna skulle jag absolut ha! Jag skulle ha kvar dina rosa blockljus och sedan ställa dem glesare på nå fat och dekorera det med kristaller, stenar eller dylikt. Är det mer rustik du är ute efter varför inte små betonghjärta på ljusfaten? Jag skulle även varva med någon ros och grönt i vas.

• misscat81

Jag går emot strömmen lite och tycker inte du ska blanda in fler färger, tycker det ser bra ut att du håller dig till ditt färgtema och tror att det kommer bli lite för "spretigt" med fler färger. Nu syns det verkligen att du har en linje i dekorationerna. Det är en väldigt gullig dukning, och om det var det du ville ha så har du verkligen lyckats!

• Pad82

Tips. jag kommer att ha svart organzatyg som löpare. Blir inte så hårt eftersom det tyget är genomskinligt. Finns även rosa nyanser av organzan. Brukar finnas att köpa hos florister.

Svar på tråden Bilder på min provdukning!