• Julibrud 2003

Spara en förmögenhet, köp porslin på fabriksbod!

Hej!

Ett litet tips till er som tänker köpa Rörstrandsporslin som bröllopsgåva eller för pengarna som ni fick när ni gifte er: Köp på en fabriksbod!

Jag har jämfört priserna på servisen Ostindia på Duka och Cervera och en fabriksbod. Och hör och häpna, om man köper 12 stycken vanliga flata 27 cm tallrikar, så sparar man ca 1000 kr om man köper dem på en fabriksbod. Kanske nånting att tänka på...

www.rorstrand.se finns det information om var dessa fabriksbodar finns. (Den fabriksbod jag kollade upp är Gustavsberg på Värmdö utanför Stockholm.)

• Svar på tråden Spara en förmögenhet, köp porslin på fabriksbod!
  • mli_b

Vill bara tillägga att det inte bara gäller Rörstrandporslin. Det är alltid fördelaktigt att köpa i fabriksbod. Glas köps med fördel i Småland, höganäskeramik i Höganäs, Rosenthal i fabriksbod i Tyskland...

Kolla upp var det ni samlar på tillverkas och passa på om ni nån gång råkar ha vägarna förbi.

Det kan även löna sig att leta bland postorderföretag. Min svärmor sparar en förmögenhet på att köpa matsilver från Eskilstuna silver (eller något sånt) via postorder.

• BRUDEN

Något annat man måste tänka på när man handlar på fabriksbod är att mycket av porslinet är 2:a sortering, visserligen bara små skavanker. Inte så kul att ge bort eller ha själv.

• Jema

Visst, det kanske är 2:a handssortering, men letar man länge och har öga för det så hittar man alltid saker som man inte ser något fel på.

Jema

• Johanna = en lat kock

på rörstrand har de även hackmans, ittalas, höganäs och boda novas sortiment eftersom dessa hör till samma kedja...

allt finns inte alltid och graden av fel varierar stort...

men vårt porslin sålde de för halva priset på Duka så för presentkortet vi fick därifrån (de 10% man får på allt som folk handlat) fick vi massor med porslin, så nu är servisen nästan komplett!

• Isolde

Kan verkligen rekommendera en tur ut till Gustavsbergs fabriksbod -- det vill säga om man har plånbok för det, annars ska man nog hålla sig borta!

När vi gjorde vår önskelista gick vi runt och tittade (i Stockholm är alltså detta). Vi önskade oss en kaffeservis från Rörstrand. V kom fram till att priserna var ungefär desamma överallt -- NK var aningen billigare än DUKA och Cervera, generellt sett, och dyrast av alla på den var Iittalas egen affär på Norrlandsgatan!

Vi tipsade om att det kunde vara värt att åka ut till Gustavsberg, men mina släktingar som köpte servisen tyckte visst att man inte "kunde göra så". Lite dumt!

Svar på tråden Spara en förmögenhet, köp porslin på fabriksbod!