• Pinkgrape

Tips på rosa, svart, vit och grå dukning sökes.

Vi har färgtemat ljusrosa (inte cerise), svart, vit och grå (inte silver)
    Jag söker nu tips på hur man kan duka fint och billigt.

Jag är rädd att det ska bli trist och färglöst, eller alldeles för mörkt.

• Svar på tråden Tips på rosa, svart, vit och grå dukning sökes.
  • bumbibjörn

Kanska kan få nå tips av min tänkta dukning liknande färgtema; rosa, silver och vitt. Försöker tänka billigt så mycket som möjligt... Hade tänkt ha vita dukar och sedan köpa rosa servetter och vika i ett hjärta. Av gamla barnmatsburkar har jag tänkt göra vaser och ljuslycktor, har tänkt måla dem i silver shimmer och sätta på dekorationsstickers i typ hjärtan och sedan knyta ett rosa band runt. Vaserna tänkte jag fylla med typ ängsblommor och rosa rosor. Ljuslyckorna ska jag ev ha sten i och rosa ljus. Fundera även på att ha massa rosa blockljus någonstans i lokalen. Ska göra egna vita askar och ha som bordsplacering, askarna tänkte jag dekorera med samma dekorationsstickers som barnmatsburkarna och sedan ha rosa papper som jag skriver namnet på med silverpenna. Frågan är bara va man ska ha för gott i asken... Sedan tänkte jag ha festprogrammen som en del i dekorationen, typ rosa framsida med något silverhjärta på. Så har jag tänkte så här långt... Hoppas något kan vara till hjälp.

• Pinkgrape
    bumbibjörn skrev 2011-04-07 20:48:15 följande:
    Kanska kan få nå tips av min tänkta dukning liknande färgtema; rosa, silver och vitt. Försöker tänka billigt så mycket som möjligt... Hade tänkt ha vita dukar och sedan köpa rosa servetter och vika i ett hjärta. Av gamla barnmatsburkar har jag tänkt göra vaser och ljuslycktor, har tänkt måla dem i silver shimmer och sätta på dekorationsstickers i typ hjärtan och sedan knyta ett rosa band runt. Vaserna tänkte jag fylla med typ ängsblommor och rosa rosor. Ljuslyckorna ska jag ev ha sten i och rosa ljus. Fundera även på att ha massa rosa blockljus någonstans i lokalen. Ska göra egna vita askar och ha som bordsplacering, askarna tänkte jag dekorera med samma dekorationsstickers som barnmatsburkarna och sedan ha rosa papper som jag skriver namnet på med silverpenna. Frågan är bara va man ska ha för gott i asken... Sedan tänkte jag ha festprogrammen som en del i dekorationen, typ rosa framsida med något silverhjärta på. Så har jag tänkte så här långt... Hoppas något kan vara till hjälp.
    Vi tänkte också vita dukar, knoppa från ikea blir det. Jag tänkte köpa några ljushållare från ikea också, galej tror jag dom heter. Vi har redan massor med såna hemma, så tänkte bara fylla på lite :P Funderar också på att noga genomsöka loppisar i sommar för att se om jag kan hitta fina ljuslyktor eller liknande i rätt färger. Vi gifter oss i augusti, så lite tid har jag på mig. Typ favors ska vi inte ha och bordsplacering kommer jag nog köpa färdiga "lappar" som matchar inbjudningarna, festhäftet och bröllopshemsidan :) Funderar på att göra hållare till dom av trolldeg, ståltråd och lite färg :) Blommor kommer vi skippa helt, då jag inte kommer ha det i buketten eller ens gillar blommor :P Det lät ju jättefint att vika servetterna som hjärtan, det tipset snor jag nog ;P

Men jag har ingen aning om hur det kommer bli, eller ens om det blir. Loppisfynd kan ju bli svårt och det känns lite trist med bara ljus på borden som dekorationer.
  • Margris

Dekorera med godis i skålar eller glas? Glitter? Sidenband kan användas till mycket...

• Loppansson

Jag har lagt ut bilder i andra trådar på hur vi ska göra, vill oxå hålla kostaden nere iaf på det man kan. Min mamma ska sy vita linne ljuspåsar , och knyta en rosa spets runt om varje. Vi hittade tok billiga ljushållare 40 st för 150 kr. Med tyg och spets så kostar det totalt 300 kr. Och det blir verkligen jätte fint! Vi har oxå vitt/rosa/grått som färgtema :) sen så har jag zinkhjärtan/fat typ 30 cm höga som ska vara det gråa och i dem lägger vi rosa rosor, hittade en sida där man köper pappersrosor, jätte fina. 25 kr för 20 st tror jag det var. Billigare än att köpa riktiga och sen så är planen att sälja de sen, så det blir mkt billigare än att köpa riktiga rosor, och dom är verkligen fina!!

• bumbibjörn

Var har du köpt dina zinkhjärta? Låter verkligen snyggt.

• Margris

Loppansson: Vart köpe man pappersrosor?

• lyckligbrud2011

Loppanson: Zink
    hjärta lät jättefint, vi har tema hjärtsn så skulle passa perfekt!

• TheD
    Margris skrev 2011-04-08 15:37:40 följande:
    Loppansson: Vart köpe man pappersrosor?
    Myheart.se har papppersrosor men jag veta inte vilka du letar efter :)
  • Margris
    TheD skrev 2011-04-08 16:07:53 följande:
    Myheart.se har papppersrosor men jag veta inte vilka du letar efter :)
    Det vet jag när jag ser dom :)
  • Loppansson

Zinkhjärtana köpte jag på www.glasverandan.se och rosorna köpte jag på http://www.wildorchidcrafts.com

de har vekligen många olika rosor, så kolla alla innan du bestämmer dig och kolla måtten. Första gången jag beställde tänkte jag inte på måtten och hem fick jag små små rosor ca 1cm... men de är jätte söta men inte vad jag hade tänkt mig :)

• Margris

Pinkgrape: Vet att du inte gillar blommor :)
    Vad tror du om det här? Vänd dom upp och ner så kan du ha godis i dom. Har sett det på någon bild men hittar inte den nu...

• Pinkgrape
    Margris skrev 2011-04-08 19:55:59 följande:
    Pinkgrape: Vet att du inte gillar blommor :)
    Vad tror du om det här? Vänd dom upp och ner så kan du ha godis i dom. Har sett det på någon bild men hittar inte den nu...

Åh, men det var ju jättegulligt! Vilket bra tips, tack så mycket :D
Svar på tråden Tips på rosa, svart, vit och grå dukning sökes.