• Greene­yes
    Äldre 7 Apr 16:35
    2972 visningar
    4 svar
    4
    2972

    Snälla hjälp mig ang mellannamn! Vad gäller?

    Hej på er!

    Vi hade efter mycket diskussioner kommit fram till att behålla våra efternamn. Och istället lägga till varandras efternamn som mellannamn.
    Vi gifter oss om en månad, och nu läser jag i papprena att bara en av oss får ta den andres efternamn som mellannamn, det står:
    "Väljer ni att ha olika efternamn har en av er (...) möjlighet att anmäla den andres efternamn som mellannamn.  Det är bara en av makarna som kan ha den andres mellannamn. Man kan alltså inte ha varandras."

    Nån som vet om det finns någon väg kring det hela? Vi har jätteovanliga namn, och det är flera skäl, som barn från tidigare äktenskap och karriär byggd på namnet, som gör att ingen av oss kan byta till den andras namn, men det är ändå väldigt viktigt att dela namnen med varandra. 

    Snälla hjälp mig! 

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig ang mellannamn! Vad gäller?
  • MagicB­ride
    Äldre 7 Apr 16:41
    #1

    Nu har jag inte full koll på läget, men jag har hört något om att det ska fungera om en av er byter vid bröllopet "som vanligt" och sedan registrerar den andre partnern ett tillägg av mellannamn efteråt när ni redan är gifta... 


  • Äldre 7 Apr 17:24
    #2

    Lagar är lagar....tyvärr. Min blivande vill ha dubbelefternamn men det fick jag klartgöra att det inte godkänns längre så han tar mitt som efternamn och sitt nuvarande efternamn som mellannamn vilket gör dte löjligt då han redan har två extra namn... Helst vill jag att han ska ta bort sitt nuvarande helt och hållet!!!! Men allt kan jag väl inte få igenom... Tungan ute

  • prosic
    Äldre 7 Apr 18:45
    #3

    Jag har mitt eget efternamn som mellannamn och min mans efternamn. När vi skulle ordna detta, sa de att ska båda ha mellannamn måste det vara samma mellan namn.

  • Amejul­i
    Äldre 7 Apr 18:59
    #4

    Jag har också förstått det som att inte både parter får ta varndras namn som mellannamn. Men jag tyckte det var intressant det som prosic sa. Kan ju vara värt att kolla upp! Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Snälla hjälp mig ang mellannamn! Vad gäller?