• bimbim

Ångest över midsommarbröllop

Vad skulle ni tycka om att bli bjudna på bröllop på midsommardagen?
    Jag undrar eftersom det var den enda helgen "vår" festlokal var ledig när jag ringde och kollade.
    Själv firar jag inte midsommar men jag vet ju att många andra har traditioner kring den helgen och nu undrar jag om jag har lagt mitt bröllop på någon slags "julafton"?
    Vi har fler lokaler att välja på så det är inte omöjligt att flytta bröllopet.
    Hoppas på många råd så att jag kan få tillbaka min glädje för bröllopsplanering.

• Svar på tråden Ångest över midsommarbröllop
  • Helena V

På midsommardagen skulle jag tycka att det var jätteroligt att bli bjuden på bröllop! Midsommarafton kan vara kinkigare, då är nog fler människor uppbundna av traditioner tror jag.
    Men hade jag blivit bjuden på ett bröllop på midsommarafton så nog hade det fått gå före det mesta! :)

• Maria-79

Jag skulle nog inte tacka nej om det så vore på självaste julafton !!! Gör som ni känner för tycker jag. Vi ska gifta oss på midsommarafton och jag hoppas att våra vänner inte tackar nej pga det!

• Femmi

Det enda som kan vara negstivt med att välja midsommardagen är att för det första är det många som reser bort på midsommarafton och kanske inte hinner hem till ert bröllop och för det andra kan det bli så att många festar rejält på midsommar (beror lite på vad ni har för vänner!) och då kan det hända att bröllopsfesten blir lite avslagen. Om ni ska gifta er på midsommardagen, tänk på att skicka ut inbjudningarna i riktigt god tid!

• Tea2

En bekant till mig gifte sig på midsommardagen och hon fick lite kommentarer från en del som alltid brukade åka bort uner midsommarhelgen. Personligen tycker jag inte att det gör något att rubba på traditionerna och skulle gärna gå på bröllop en sådan dag. Vad du dock bör tänka på är att det kan vara svårt att få tag på frisör, dj/band, transporter mm eftersom dom också vill vara lediga. En del tar mer betalt för sina tjänster under midsommar och jul. Lycka till

• gottgrisen

Vi gifte oss på midsommardagen. Vi hade tänkt att välja midsommarafton men det gick inte att få tag i någon lokal då så det blev midsommardagen. Inte någon av våra gäster hade några problem med att det var den dagen även om några hade problem att få barnvakt men i övrigt så var det inga bekymmer. Välj den dag som ni vill ha och strunta i vad andra tycker..

• filosofian

Om det är den dagen som funkar för er och det är så ni vill ha det - go for it!! Jag personligen skulle bli "görglad" över en inbjudan på Midsommar!! De som gnäller kan ju knappast fatta hur mycket jobb som ligger bakom ett bröllop, sådana åsikter tycker jag man kan ta och hålla för sig själv!! Det kommer väl fler midsomrar som man kan fira som man alltid brukar göra, omväxling förnöjer!! LYCKA TILL!!//Filosofian

• ANDERSSONSKAN

jag gifter mig själv på midsommardagen-04 & jag skulle inte vilja gifta mig på en afton för då har dom flesta mkt att göra.
    jag har inte stött på några större problem under planeringen hoppas att allt går bra & lycka till

• bimbim

Tack för peppning och goda råd.
    Nu känns det lite bättre, funderar dock fortfarande på att byta dag. Skulle helst vilja ha den 19/6 och då kanske det kan vara värt att byta lokal.
    Tea2: Tack för "varningen" för att det kan vara svårt att få tag på folk. Hade inte tänkt på det. Ytterligare en anledning att byta dag.

• Maria-79

Det där med att vissa tar mer betalt har jag inte märkt... Vi har inga problem med att boka frisör, fotograf, catering, lokal, kyrka , präst, bröllopssvit osv... Detta är redan klart! Inga högre priser och inga prombelm pga datumet! Nu är vi ju i och för sig ute i god tid... Det är nog säkrast! Det här med transport ev. veteranbil har vi kvar att fixa men jag tror inte det blir några problem. Vi gifter oss i en liten stad. Kanske är det svårare på andra ställen?

• CyberPet

Vi gifte oss på midsommarafton förra året och fick faktiskt inga kommentarer alls av vårt val av dag. Alla förstod att vi ville gifta oss under den ljusaste dagen på året. Det var väldigt få som tackade nej att komma för att det var midsommar, det var de som bodde långt bort som tackade nej.

Vi var noga med att skicka inbjudan i god tid innan också för att folk skulle kunna hinna planera sin sommar och ha oss i åtanke. Så våra gäster fick inbjudan redan på Alla Hjärtans dag.

Lycka till!

Petra

• mafo

hej vi gifte oss nu i sommras på midsommarafton, och vi hade 70 gäster som inte har sagt att enda negativt ord om att det var en fel dag, utan många sa istället att detta är den finaste dagen att kunna fira ett bröllop med sina vänner. Men det stämmer att man måste vara ute i god tid med att boka allt..

• cheeks

Jag skulle bara tycka att det var roligt att bli bjuden på bröllop på midsommarafton! Just den dagen tycker jag är så underbar att fira med goda vänner, äta o dricka gott, dansa, ha fest helt enklelt, och det finns väl inga roligare fester än bröllop..??

Däremot tycker jag inte att midsommardagen är ett lika klockrent val. På midsommar vill man ju ofta passa på att åka bort nånstans, skärgården eller nåns sommarstuga, med vänner, men om man har ett bröllop inplanerat på lördagen så "förstörs" ju hela helgen (hmm... inte ett helt lyckat ordval kanske, men ni förstår vad jag menar) eftersom man måste se till att vara på den orten som bröllopet är. Dessutom är det ju inte så roligt att festa på midsommarafton, komma i säng sent efter kanske både öl och snaps, och sen gå på stor fest igen kvällen efter. Jag skulle inte låta detta bli en anledning att tacka nej till bröllopet, inte om det är en bra vän som gifter sig, men jag tycker nog ändå att det inte är en särskilt bra dag.

Det kanske bara är jag som tänker så här, men du ville ju ha många råd så jag hoppas inte jag trampat på några ömma tår!

• bimbim

Återigen tack för alla råd och åsikter.
    'cheeks'
    Du har en poäng i att det trasslar till folks midsommarplaner.
    Har funderat mycket fram och tillbaka och trots att datumet, 26, var lite speciellt så har vi nog kommit fram till att flytta på det en vecka för att få en "egen" helg då våra vänner inte planerar annat.
    Det är ju bättre med fest två helger efter varandra än dagarna efter varandra.
    Är det fler som har åsikter om bröllop och midsommar så är ni välkommna att säga er mening!

• Gudde

bimbim! Det är helt och hållet upp till er vilken dag ni gifter er. Passar midsommarafton er bäst så är det bara att göra det. Tänk dock på att den dagen är en stor "vigseldag/dopdag" och att det därför blir väldigt snävt mellan vigslarna/dopen. Det innebär ofta att ni inte har tid för att sväva ut i vigselakten, tex. kan det bli svårt att lägga in extra musik + att ni ev. kommer att möta nästa brudpar på kyrktrappan.

• Monica

Vi gifte oss nu i somras på midsommarafton och det var inga problem för våra gäster att komma. Vi skickade ut inbjudningskorten ganska tidigt så att gästerna kunde fixa barnvakt och ändra sina planer.
    Det enda som kan vara lite jobbigt om man gifter sig på midsommar är att det är en hedlig dag för väldigt många. Speceillt catering, frisörer och banden. Vi hade lite problem att få tag på några som ville servera. Men tillslut fixade det sig som tur är.

Men om inte några gäster vill komma för sina traditioner, får dom skylla sig själv att dom missar världens bästa bröllop eller hur?? Man kan inte ta hänsyn till alla önskemål och viljor, det går inte..

Hade jag varit bjuden på bröllop på midsommar, hade jag jätte gärna gått, spelar ingen roll vilken dag jag hade gått.. Så ofta går man inte på bröllop.

Lycka till och ha ett super mysigt bröllop!!

Svar på tråden Ångest över midsommarbröllop