• Wewwe6
    Äldre 6 Apr 22:07
    6009 visningar
    21 svar
    21
    6009

    sagobröllop o midsommar tema?

    Hej
    Har funderat på ifall man skulle kunna blanda ett sago-o midsommartema i och med att vi tänkt gifta oss på midsommarafton. Har ni några förslag på dukning m.m???
    Har själv tänkt ha ljus champange klänning och m2b svart kostym med vit skjorta, ljus champange väst med bruna broderier och brun kravatt. brudtärna o brudnäbb ljust rosa  och bruna små detaljer.
    Vi ska ha vigseln utomhus vid skog och äng Glad

    Tar gärna emot så mycket  förslag som ni bara kan komma på eller saker som ni tänkt ha som ni vill dela med er av  Skrattande 

    tack på förhand

    mvh

    Wewwe

  • Svar på tråden sagobröllop o midsommar tema?
  • Äldre 11 Apr 11:32
    #1

    Spraya kvistar i en passande metallicfärg och ställ i genomskinliga krukor med glaskulor och dekorera med blommor.
    Antingen som girlanger eller sätt fast blommorna (torkade kanske funkar bäst då) istället för löv... 

    Använd ställningarna från partytält men köp fiberväv / odlingsväv och häng upp i stället för väggarna och taken, kanske fäst hängande ljuslyktor (gärna batteridrivna för väven är brandfarlig)

    Mycket blommor sätter ju midsommartemat. Men om ni försöker hålla er till vita / gula/ beiga blommor (blanda olika nyanser) så blir det mer sago-aktigt

    När jag tänker "sagobröllop" så tänker jag eteriskt. Och lyxigt...
    Silverkandelabrar, fluffiga tyger (odlingsväv?) tyll på borden osv. Men inte så färgrikt... 

  • Pinkgr­ape
    Äldre 11 Apr 11:40
    #2

    Jag tänker ju direkt "En midsommarnattsdröm" :P

    Precis som Chicita tänker jag också fluffigt, gulligt, pastellfärger och guld och silver. Glitter och kristaller. Romantiskt :) Mycket levande ljus.


  • Sebast­iána
    Äldre 11 Apr 12:14
    #3
    Pinkgrape skrev 2011-04-11 11:40:18 följande:
    Jag tänker ju direkt "En midsommarnattsdröm" :P

    Precis som Chicita tänker jag också fluffigt, gulligt, pastellfärger och guld och silver. Glitter och kristaller. Romantiskt :) Mycket levande ljus.
    Hihi... det gjorde jag med!
  • Wewwe6
    Äldre 14 Apr 23:21
    #4

    Tack för tipsen men jag är mer inne på skogs tema. Typ troll, elvor, feer, önskebrunn m.m. De hade jag tänkt mig. De ingick ju tyvärr inte i frågan om tips.  Men gillar hur ni tänker. Kanske kan ändra min inställning?!!!

  • awarwe­n
    Äldre 15 Apr 08:44
    #5
    Wewwe6 skrev 2011-04-14 23:21:19 följande:
    Tack för tipsen men jag är mer inne på skogs tema. Typ troll, elvor, feer, önskebrunn m.m. De hade jag tänkt mig. De ingick ju tyvärr inte i frågan om tips.  Men gillar hur ni tänker. Kanske kan ändra min inställning?!!!
    Försökt att få det att se trolskt ut. Böljande genomskinliga vita tyger, typ fiberduk, drivved med murgröna på borden, flytljus i små skålar med näckroseliknande blommor i, rostfärgade kronor eller liknande.
    En liten önskebrunn på lämpligt ställe. Du kanske kan låna ett fågelbad av någon och dekorera det med lite murgröna eller mossa och göra en fin skylt som ser "gammal" ut. Skriv t.ex... Släng i en rostig slant och önska det du drömmer och du skall bliva hörd" hehehe... eller nåt sånt sagoaktigt. Bredvid kan du ju ställa en gammal kopparskål eller nåt och däri kan du ha gamla överblivna 50-öringar som gästerna kan få slänga i brunnen.
    Det är ju inte alla som har mynt med sig o 50-öringen är väl den enda peng som ser "gammal" ut.
    Var det ngt sånt här du menade? Skrattande
  • awarwe­n
    Äldre 15 Apr 12:57
    #6

    Jag har hittat lite bilder.





  • Wewwe6
    Äldre 17 Apr 09:31
    #7
    awarwen skrev 2011-04-15 08:44:29 följande:
    Försökt att få det att se trolskt ut. Böljande genomskinliga vita tyger, typ fiberduk, drivved med murgröna på borden, flytljus i små skålar med näckroseliknande blommor i, rostfärgade kronor eller liknande.
    En liten önskebrunn på lämpligt ställe. Du kanske kan låna ett fågelbad av någon och dekorera det med lite murgröna eller mossa och göra en fin skylt som ser "gammal" ut. Skriv t.ex... Släng i en rostig slant och önska det du drömmer och du skall bliva hörd" hehehe... eller nåt sånt sagoaktigt. Bredvid kan du ju ställa en gammal kopparskål eller nåt och däri kan du ha gamla överblivna 50-öringar som gästerna kan få slänga i brunnen.
    Det är ju inte alla som har mynt med sig o 50-öringen är väl den enda peng som ser "gammal" ut.
    Var det ngt sånt här du menade? Skrattande
    awarwen skrev 2011-04-15 12:57:26 följande:
    Jag har hittat lite bilder.





    Ja detta är lite mer stil jag vill haGlad. Tack så mycket. Har ju tänkt försöka ordna en midsommarstång också för barnens skull.

    Men tar gärna emot fler tips och ideér.

    tack på förhand

  • Äldre 17 Apr 09:40
    #8

    Titta på gamla målningar av John Bauer så kanske du kan hitta lite inspiration där? Glad

    Men mossa i skålar på borden, kanske med instuckna rosor och murgröna...
    Knotiga grenar på borden
    Om du kan hitta keramiktroll så kan du ju ställa såna på borden eller i ett fat med mossa, en grantopp och lite stenar...

    Speglar med mossa runt kan representera små tjärnar på borden
    Placeringskort av näverbitar kanske

  • Wewwe6
    Äldre 17 Apr 09:45
    #9
    Chicita skrev 2011-04-17 09:40:44 följande:
    Titta på gamla målningar av John Bauer så kanske du kan hitta lite inspiration där? Glad

    Men mossa i skålar på borden, kanske med instuckna rosor och murgröna...
    Knotiga grenar på borden
    Om du kan hitta keramiktroll så kan du ju ställa såna på borden eller i ett fat med mossa, en grantopp och lite stenar...

    Speglar med mossa runt kan representera små tjärnar på borden
    Placeringskort av näverbitar kanske
    Tack för tipset. Har jag inte ens tänkt på att man kan kolla de.
    Många bra och fina ideér.

    Fler tips och ideér tack Solig
  • Äldre 17 Apr 09:51
    #10

    Vita "fluffiga" (alltså inte "figursydda") stolsöverdrag med en mossgrön / mörkblå / rostfärgad rosett runt ryggstödet. Gärna breda band som du får samla ihop i veck (titta i Willowfelds tråd om provdukning).
    Alltså klipp billiga lakan på mitten, kasta över stolen och bara samla ihop tyget lite slarvigt så det formar sig efter stolen...

Svar på tråden sagobröllop o midsommar tema?