• Jejkej

    Hjälp med festhäfte

    Det finns hur många trådar som helst om innehållet i festhäftet, men mindre om hur man gör de.

    Vi vill ha ett stående, och har vikt och skrivit, på lösa papper,  vad och vilka sidor, hur vi vill ha det, men frågan är hur man får in det på datorn? Hur vänder man skrivpogrammet så det blir stående? Kan man göra det i word?

    Är tacksam för alla svar. Vi gifter oss 21 maj, och känner oss lite stressade över detta,
    och pogram vill vi så gärna ha!

  • Svar på tråden Hjälp med festhäfte
  • Mace

    Word har ju portrait-layouten som default, dvs stående sidor?

    Bästa tipset är nog att i så fall kolla på era klipp och klistrade sidor hur varje papper ser ut (dvs, hur skall det skrivas ut - ofta är ju första och sista sidan på samma pappersark), dela in word-sidorna i två spalter och sedan lägga in innehåller i samma ordning som på era klipp-och-klista-papper.

    Det är lite trixigt, men det går. Bäst är nog ändå om ni känner någon som kan word som ni kan be om hjälp - det brukar bli bättre då.  

  • mala5

    Finns jättebra mallar i Publisher, färdiga stående A4 som är gjorda för att vika på mitten.

  • Jejkej

    Oh, tack så himla mycket!! :D Får trixa lite, det borde gå förr eller senare!!

    Ska kolla på publisher, tror vi har det. Går det att ladda ner annars?? Skäms

  • prosic

    Kolla på Calligraphen.se de har jättebra mallar som jag använde till vårt festhäfte.
    Vi hade stående A4 sidor som var vika på mitten liksom och utskrivet på båda sidorna, eller hur man nu förklarar :)

  • Kär
    prosic skrev 2011-04-07 18:56:54 följande:
    Kolla på Calligraphen.se de har jättebra mallar som jag använde till vårt festhäfte.
    Vi hade stående A4 sidor som var vika på mitten liksom och utskrivet på båda sidorna, eller hur man nu förklarar :)
    Jag måste fråga!
    Får man mallarna gratis där? Jag har kollat efter mallar men hittar inte
    Snälla hjälp! 
  • moonlightgirl

    Det enda programmet jag kan rekomendera är publisher, jag använder det mycke och tycker att det är jätte bra. Lycka till

  • Chicita

    Jag gjorde mitt i Word
    Nu har jag bara 2 papper, dvs 8 sidor då dom är vikta på mitten.

    Jag började med att välja så liten marginal som är möjligt (och när jag skriver ut så skriver jag ut det som bild vilket innebär att om det är ok med skrivaren så tar den hela sidan.
    Sen gjorde jag två stycken textrutor, en på var sida om mittlinjen.

    Numrering är ju
    8 + 1 (första bladet, baksida +framsida)
    2 + 7
    6 + 3
    4 + 5 (mittenbladet)

    Att siffrorna "vänds" i ordningen är ju för att man skriver ut på fram och baksida så det blir liksom spegelvänt med sidnumreringen.
     

  • Tinzi
    Jejkej skrev 2011-04-11 13:55:33 följande:
    Vi har börjat gjort både fest program, vigselprogram och bordsplacering i www.brollopsguiden.se/festprogram/  det blir riktigt bra, dock så står det "detta program är gjort i...." inte så snyggt!!!
    Vart står det sen? baksidan? sista sidan?
  • Tinzi
    Jejkej skrev 2011-04-11 13:55:33 följande:
    Vi har börjat gjort både fest program, vigselprogram och bordsplacering i www.brollopsguiden.se/festprogram/  det blir riktigt bra, dock så står det "detta program är gjort i...." inte så snyggt!!!
    :( Jag tyckte det var krångligt...tog sån tid...synd för de thade varit så enkelt annars m. sidorna...jaja tack iaf :)
Svar på tråden Hjälp med festhäfte