• 120530

Bordsplacering - Ej ha föräldrar vid honörsbordet?

Vi har problem med bordsplaceringen som jag gärna vill ha hjälp med. Roten till problemet är att jag har ett väldigt dåligt förhållande till min svärmor. Jag har under två perioder på ca 1-1 1/2 år valt att inte ha någon kontakt alls med henne. Som det är just nu har hon bett om ursäkt för sitt betende och vi umgås nu "på prov". Det har dock inte gått så bra men då vi gifter oss i februari 2012 finns det väll fortfarande lite hopp om att det skall bli bättre. Jag utgår från att hon iaf blir bjuden på bröllopet.

I vanliga fall sitter ju brudparet och deras föräldrar vid honörsbordet och brudparet har ju vanligtvis ingen mittemot sig. Jag hade då suttit mellan min nyblivna make och min pappa. Svärmor sitter ju då på andra sidan pappa. Vi kommer pga pelare och valv i festlokalen inte duka långbord och utan istället ha flera mindre bord med ca 8 personer vid varje. Var hon än sitter på bordet känns det som att jag kommer ha kontakt med henne. Vi kommer äta en femrätters middag som jag hoppas blir den lyckligaste middagen i mitt liv, det känns tyvärr inte så troligt med henne vid bordet. Jag kommer att bli spänd och stel och oroa mig för att hon skall slänga ur sig något elakt som jag inte vill/kan/orkar bemöta på min bröllopsdag.

Flyttar jag på svärföräldrarna måste jag ju tvärr också flytta på mina föräldrar så att det inte blir konstigt. Min fråga är nu: Tycker ni det är ok att placera ut föräldrarna vid andra bord och istället ha tärna, best man och syskon vid vårt bord? Har någon varit på ett bröllop där det varit så?

Nu blev det väldigt långt, men detta känns som ett jätteproblem för mig som jag gärna vill ha hjälp med :(

• Svar på tråden Bordsplacering - Ej ha föräldrar vid honörsbordet?
  • annelieljung

Släkten är alltid ett problem . Glad
    Vi har valt att säga till alla att detta är vårat bröllop och vi gör som vi vill.
    Det betyder att är det något som inte passar så får man stanna hemma eller inse att detta är våran dag.
    När det gäller honörsbordet väljer vi att sitta vid våra bästa vänner och inte vid föräldrarna, kan avslöja att min pappas nya är en av anledningarna.
    Våra föräldrar placerar vi vid de andra borden brevid folk som vi vet de kommer att trivas att sitta vid.
    Jag tror det blir trevligast för alla om man får sitta brevid någon som man kan ha utbyte med.

Strunta i traditioner och gör detta till den bästa dagen i erat liv.

• queenelin

Håller med föregående talare, det är inte olagligt att bryta mot tradioner. Dina föräldrar förstår nog varför ni gör som ni gör och om du ändå alltid gör fel i din svärmors ögon så spelar det ju ingen roll om du gör "rätt" eller fel.

Fy så jobbigt, förresten, att ha det så med sin svärmor! Fruktansvärt. Hoppas att det löser sig till det bästa!

• 120530

Vi har varit väldigt tydliga med att det är vårt bröllop och att vi själva bestämmer hur vår dag skall vara. Bla blir det ett litet bröllop, bara 30 gäster, och i princip ingen släkt. Det blir föräldrar och sedan bara vänner. Våra syskon är också bjudna såklart men de känns mer som vänner än släkt. Problemet blir ju då att våra föräldrar inte känner några andra gäster och där finns ingen annan i deras ålder. Så det är inte jättlätt att placera ut dem. Tycker lite synd om mina föräldrar  Gråter de hade nog gärna suttit vid oss.

• Sebastiána
    Emma F skrev 2011-04-06 10:12:53 följande:

Vi har problem med bordsplaceringen som jag gärna vill ha hjälp med. Roten till problemet är att jag har ett väldigt dåligt förhållande till min svärmor. Jag har under två perioder på ca 1-1 1/2 år valt att inte ha någon kontakt alls med henne. Som det är just nu har hon bett om ursäkt för sitt betende och vi umgås nu "på prov". Det har dock inte gått så bra men då vi gifter oss i februari 2012 finns det väll fortfarande lite hopp om att det skall bli bättre. Jag utgår från att hon iaf blir bjuden på bröllopet.

I vanliga fall sitter ju brudparet och deras föräldrar vid honörsbordet och brudparet har ju vanligtvis ingen mittemot sig. Jag hade då suttit mellan min nyblivna make och min pappa. Svärmor sitter ju då på andra sidan pappa. Vi kommer pga pelare och valv i festlokalen inte duka långbord och utan istället ha flera mindre bord med ca 8 personer vid varje. Var hon än sitter på bordet känns det som att jag kommer ha kontakt med henne. Vi kommer äta en femrätters middag som jag hoppas blir den lyckligaste middagen i mitt liv, det känns tyvärr inte så troligt med henne vid bordet. Jag kommer att bli spänd och stel och oroa mig för att hon skall slänga ur sig något elakt som jag inte vill/kan/orkar bemöta på min bröllopsdag.

Flyttar jag på svärföräldrarna måste jag ju tvärr också flytta på mina föräldrar så att det inte blir konstigt. Min fråga är nu: Tycker ni det är ok att placera ut föräldrarna vid andra bord och istället ha tärna, best man och syskon vid vårt bord? Har någon varit på ett bröllop där det varit så?

Nu blev det väldigt långt, men detta känns som ett jätteproblem för mig som jag gärna vill ha hjälp med :(

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att placera tärna och marskalk vid honnörsbordet, kanske det räcker? Anledningen till att föräldrarna sitter med vid honnörsbordet traditionellt är för att de betalade hela kalaset förr.

Synd att dina föräldrar får lida för att svärmor är knasig, men å andra sidan är det inte särskilt roligt att sitta vid honnörsbord så dina föräldrar kan få det minst lika trevligt vid ett annat bord... och det är viktigt att både du och din blivande får en trevlig kväll!

En del sätter brudparet ensamma vid ett bord, men då har man ju ännu färre att prata med! Vi kommer att ha E-bord så att vi har några mittemot oss i alla fall. Det finns de som ställer några extra stolar framför brudparet så att gäster kan sätta sig där tillfälligt och prata med brudparet.
  • Sebastiána

Jag kan tillägga att jag har inga problem med min svärmor, men jag är glad att jag sitter mellan min man och min pappa - pratar hellre med dem!

• jhi1111

Vi kommer bara sitta med marskalk och tärna, min M2B är svensk men mina föräldrar är inte härifrån. där sitter man inte med föräldrarna utan med tärna och marskalk så vi tänkte göra så, trots att jag både älskar mina svärföräldrar och föräldrar :) 

• Loche

Jag var på ett bröllop i höstas, där brudparet hade ett honnörsbord alldeles för sig själva. Övriga gäster satt blandade vid småbord runt om i lokalen. Det är ju åxå en variant.

• 120530

Nja, ensamma vill vi inte sitta. Vi vill omringa oss med nära och kära, hade det gått att duka traditionellt E eller U bord hade vi gärna gjort det. Middagen kommer bli ganska lång och sitter vi själva känns det inte som om vi hinner umgås särskilt mycket med våra gäster.

Vi betalat allting själva så för den sakens skull behöver vi inte "upphöja" föräldrarna.

Jag är nog inne på att sitta med syskon och bestman/täna. Skall bara övertala blivande maken vilket nog inte blir så lätt Obestämd

• 20110820

Vi kommer inte att ha våra familjer vid honnörsbordet. Bredvid mig kommer en av våra värdinnor sitta och bredvid henne hennes fästman. Bredvid min (då) man sitter den andra värdinnan och bredvid henne hennes sambo.

Vi kommer ha borden som ett E eller möjligtvis U, våra familjer kommer att placeras nära oss men inte vid honnörsbordet. Känns så fruktansvärt skönt!

Svar på tråden Bordsplacering - Ej ha föräldrar vid honörsbordet?