• Geogaddi

Vitt vin - från Tyskland

Vi kommer att servera en skagenbakelse till förrätt, och jag vore såååå tacksam för vintips. Jag har inte alls bra koll på vitt vin, och dessutom ska det gå att få tag på i Tyskland. Redan till helgen! Troligen genom calle.dk Någon anna som har/ska handla alkoholen där? 

Är det någon som har tips? Jag tycker om att dricka Chablis till räkor, men vissa chans-inköp som jag har gjort har blivit pannkaka. Och det vill man ju helst undvika på sitt bröllop :). Ju billigare desto bättre såklart, men det viktigaste är ju att det blir gott.

Huvudrätten är örtbräserad kalv med madeirasås, svamp och rotfrukter. Till det kommer vi att servera ett ganska harmoniskt vin (vissa kanske tycker att det är lite väl anonymt, men det känns säkrast så).

• Svar på tråden Vitt vin - från Tyskland
  • Margris

Kloster Eberbach är ett tyskt vitt vin som är underbart

• Zelmah

Måste vinet vara tysk eller menar du bara att det ska gå att få tag på i tyskland?

till skaldjur, typ toast skagen är det bra med ett halv torrt/torrt friskt & fruktigt vin. Riesling och Chablis tillhör ju den kategorin men jag dricker inte så mkt Riesling så jag kan inte tipsa om den sorten däremot kan jag tipsa om ett par sydafrikanska friska&fruktiga viner som finns att få tag på...
    Foot of Africa  Chenin Blanc, sydafrikanskt, finns att få tag i i Tyskland, i box i vart fall har jag sett. Det har mångfaldigt blivit utvalt till det mest prisvärda vita vinet. Mycket smak för pengarna. I Sverige kostar en 3liters box 169 SEK har jag för mig så det torde vara billigt i Tyskland med. Det passar till skaldjursrätter.
    Drostdy-Hof, Chardonnay-Semillon, passar med till rätter med skaldjur. stort populärt märke som absolut borde finnas att få tag på i tyskland.
    www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=100&page=5&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=43458&varuNr=15517&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dfriskt%2boch%2bfruktigt%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d100%26page%3d5%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Här kan du gå in o kika på bolaget på sorter som passar skaldjur, sedan kan du kolla upp sorten på calles sidan o se om de har den :)
    www.systembolaget.se/Sok-dryck/&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=100&page=5&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&showresultlist=True#searchquery=friskt+och+fruktigt&searchview=All&smaksymboler=^Skaldjur$&excludesvalues=False&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery,smaksymboler,&action=search

• A loves A

Vi ska troligen handla från Bordershop. Vi vågar inte heller chansa så vi har testat några som finns på systemet. För oss bli det nog J.P Chenet både rött och vitt.

• Zelmah

MÄH!!!

all min text försvann! suck...

ja ja... jag undrade om vinet måste vara just från Tyskland eller om du menar att du vill ha ett vin som går att få tag i Tyskland...?

Till skaldjur passa ett halvtorrt/ torrt friskt & fruktigt vin. Chabli och Riesling till hör ju den kategorin men även många andra sorter, själv dricker jag sällan Riesling men kan tipsa om två sydafrikanska viner som du borde kunna få tag på i tyskland.
    Foot of Africa  Chenin blanc, har mångfaldigt blivit utvalt till det mest prisvärda vita vinet. Mycket smak för pengarna. Det passar bra till skaldjur och kostar här i sverige 169 SEK för 3litersboxen. Det har jag sett att det finns i Tyskland och på Calles, det har varit billigt.
    Dostdry-Hof, Chardonnay-Semillon eller Chardonnay-Viognier passar också utmärkt till skaldjur. Det borde även det finnas i tyskland i olika butiker då det är ett stort o känt märke.

jag pastade in länkar till de specifika vinerna i förra inlägget men vågar inte göra det nu ifall inlägget försvinner pga av dem...
    men gå in på www.systembolaget.se och sök på friska och fruktiga viner så kan du kolla in olika sorter o sen kolla på calles hemsida om de har dem så vet du ju säkert. Drostdy-Hofen med Chardonnay och Viognerdruvan finns på calles iaf och en med chenin blanc-druva. Detta gäller förbeställningsbara varor, de kanske har mer i själva butikerna...vet inte.

hoppas du hittar nån sort ni gillar!

• 4everwe2
    A loves A skrev 2011-04-04 17:09:39 följande:
    Vi ska troligen handla från Bordershop. Vi vågar inte heller chansa så vi har testat några som finns på systemet. För oss bli det nog J.P Chenet både rött och vitt.
    Samma som vi ska ha. Hade dessa viner när jag fyllde jämt :) och dom blev en hit, jätte omtyckta
  • A loves A
    4everwe2 skrev 2011-04-04 19:43:19 följande:
    Samma som vi ska ha. Hade dessa viner när jag fyllde jämt :) och dom blev en hit, jätte omtyckta
    Ja, jag tycker de är jättegoda! Dessutom har de väldigt bra pris på dem i Tyskland!
  • 4everwe2
    A loves A skrev 2011-04-04 19:45:36 följande:
    Ja, jag tycker de är jättegoda! Dessutom har de väldigt bra pris på dem i Tyskland!
    Jo att dom hade :) Tror Calle hade dom bästa priserna :)
  • Sebastiána

Vi har inte lyckats hitta ett gott vin till bra pris i Tyskland. Prisskillnaden är inte alls så stor på vin jämfört med t.ex öl och sprit. Vi köper vinet från Systembolaget och allt annat i Tyskland.

• Geogaddi

Tack snälla för alla tips! I morgon kväll görs beställningen och jag kommer t.o.m. hinna prova vinerna tack vare er!

Caroline

Svar på tråden Vitt vin - från Tyskland