• Tjobba

Trött på det traditionella. Förslag?

Varit på flertalet bröllop som är det klassiska dvs bordsplacering, hålla tal, "roliga" lekar, kallskuret, bag n box vin etc. Men jag är väldigt less på detta och vill bryta av. Känna lite förnyelse. Vi kan heller inte bestämma oss för storleken på festen. Ska vi hålla den mindre men med högre kvalitet eller som vanligt hela tjocka släkten och knappt hinna prata med någon.

Hur har ni gjort för att bryta "trenden" och känna lite nya vindar på era fester & arrangemang? :) 

• Svar på tråden Trött på det traditionella. Förslag?
  • Lillaplopp

Den största förändringen jämfört med våra vänner är att vår middag enbart är med närmaste släkten. Inga vänner eller släktingar som vi inte umgås med frekvent. Vi har valt den snäva linjen vid inbjudningarna för att vi ska hinna umgås med de vi älskar mest. Ev kommer vi hålla en grillfest längre fram i sommar för alla våra vänner. Sätt er ner och gå igenom vad so är viktigast för er. Vad tycker ni är viktigt med er dag. Utforma sedan bröllopet därefter och bry er inte om alla som vill att ni ska göra på ett annat sätt. Om bröllopet sedan blir ett strandbröllop för hela tjocka släkten eller en lyxweekend med de 20 närmaste så blir det i varje fall det bröllop ni önskar. Lycka till!

• Aleta

Ett tips är att inte alls försöka hitta på något nytt utan istället välja något riktigt gammalt som t ex tebröllop.
    Jag har ännu aldrig fått gå på något (jag tror inte att det är speciellt vanligt) men det skulle vara riktigt mysigt tycker jag.

(Utdrag ur en bok från 1949)
    "Så har vi det s. k. tebröllopet, då vigseln sker på eftermiddagen och gästerna efteråt bjudas på tårta, te eller kaffe och ev. vin eller champagne. I kyrkan kan bruden mycket väl ha brudklänning med slöja m. m., brudgummen jaquette och hög hatt, gästerna förmiddagsdräkt."

Ett riktigt Afternoon tea som på Ritz i London, vore väl något!
    Först massor med smaskiga sandwichar och scones med clotted cream och te och sedan massor med kakor och bakverk och champagne. Man blir supermätt och det är jättegott.

Om det är på sommaren kan man ha picknickbröllop. Då kan man packa korgar med godsaker och en ha en massa filtar att sitta på.

Man kan variera bordsplaceringen.
    Brudparet sitter vid ett eget bord med två tomma stolar framför. Alla gäster uppmanas att komma och hälsa på en stund vid brudparets bord. Helst ska stolarna aldrig vara tomma. Då hinner man prata med fler. Övriga gäster kan sitta vid mindre bord.
    En trevlig bordsplacering (tycker jag) är att man placerar par mitt emot varandra. 

"Roliga lekar" är sällan roliga, eller hur...man kan se till att ha väldigt strikta regler gällande tal och annat. Utse ett par toastmastrar med skinn på näsan som ni litar på. Meddela sedan alla att alla tal och liknande ska anmälas minst två veckor innan bröllopet till dem. Ange maxlängd (3 min kanske?) och skriv även att alla kanske inte hinns med, men att man blir meddelad i förväg om detta. Toastmastrarna kan då sortera bort trams och dessutom kan man beräkna längden på middagen.
    Jag vet bara ett bröllop som har haft detta, men det fungerade! Mycket bra till och med.

• Oniq

Har hört talas om baklängesbröllop vilket verkar väldigt.. udda :)

Vi har hela festen som ett spel (för de som vill) där man kan få göra små äventyr och få poäng och specialförmågor, vi kör en tvist på det traditionella med t.ex. brudskål -> bål i en skål som det står 'brud' på och varje bord har en bordsvärd som vi tolkat som 'ett bord-svärd'

Jupp, nördigt rollspelstema - men det passar oss..  ..och förhoppningsvis våra gäster ;)

• TheD

Gör det ni vill! Fundera ut oom det är något tema ni gillar eller verkligen vill ha med dittan och dattan. Vi kommer inte lekar då jag inte förknippar det med bröllop!

• januaritärna

jag tror att det är bra om ni försöker bestämma hur många gäster ni vill ha, det påverkar ju både bröllopet och budgeten ganska mycket. och läs bloggar från olika delar av landet och världen, där finns mycket inspiration! 

en annan sak som jag kan tycka är bra att hålla i huvudet är att försöka hålla det till det ni vill ha, snarare än om det är annorlunda än era vänners bröllop - med så många bröllop och brudpar är knappt något "unikt", och det kanske är viktigare att ni får det bröllop ni vill ha än att era gäster blir konstant överraskade?

och så vill jag som Aleta slå ett slag för tebröllop, det hade jag gärna haft själv men av olika orsaker blev det ett hederligt bonnbröllop för oss. 

• Darling Daisy

Min sambo och jag vill på vårt bröllop få umgås så mycket som möjligt med våra gäster. Tycker det är så tråkigt med bröllop där brudparet kanske hinner säga två meningar till varje gäst. 
    Därför har vi valt ett förmiddagsbröllop (kl 11) med lunchbuffé efter. På eftermiddagen ska vi ha några "roliga lekar" , kaffe med tårta och tid för att sitta o prata, gå en promenad, titta på djuren eller vad det nu blir. De som sen vill stanna till kvällen kommer vi att bjuda på grillbuffé och fest hela natten lång.

Vi kommer ev inte att han nån bordsplacering, kanske bara gruppera gästerna vid borden och låta dem välja exakt plats själva.
    Vi hoppas att det inte blir så mycket tal och har undanbett oss presenter.
    Vi vill inte ha något vanligt festhäfte, utan funderar lite i samma banor som oniq med poängsystem. Får se vad det blir.

• SeptemberBrud

Tittar in i tråden med ett leende! =)
    vi vill inte heller ha det för "vanligt" som alla andra har det, så det blir roligt med lite tips och trix!

• J och J

Man kan som sagt göra det lite annars med ett tema.

vi har resetema. inbjudningarna såg ut som flygbiljetter.
    Festhäftet kommer se ut som en resetidning och innehålla bilder och tips från länderna vi rest till sen vi blev tillsammans. Mindre klassiskt festhäfte mer typ resetidning.  fast såklart når korsord o menyn o lite om gästerna också.

vi kommer fota oss efter vigseln och har då tänkt ha massa filtar på gräset vid logen med spel. typ othello, fia med knuff, dam, memory, badmintonracket, kubb, boule,  enkla spel gästerna kan spela under tiden. med snacks o bål.

photobooth för gästerna (också under tiden) med rekvisita. sånt som representerar oss. t.ex. skateboards, böcker, ramar, paraply. 

funderar kanske också på att fråga en kompis om hon vill leda alla i lite linedancing mot kvällen :D
    festen är i en loge.

tebröllop tyckte jag lät mysigt!!

man kan ha ett klassiskt upplägg men kanske göra det lite extra och annorlunda med ett tema o lekar osv.  

jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • ja 2010
    J och J skrev 2011-04-03 08:38:29 följande:
    Man kan som sagt göra det lite annars med ett tema.

vi har resetema. inbjudningarna såg ut som flygbiljetter.
    Festhäftet kommer se ut som en resetidning och innehålla bilder och tips från länderna vi rest till sen vi blev tillsammans. Mindre klassiskt festhäfte mer typ resetidning.  fast såklart når korsord o menyn o lite om gästerna också.

vi kommer fota oss efter vigseln och har då tänkt ha massa filtar på gräset vid logen med spel. typ othello, fia med knuff, dam, memory, badmintonracket, kubb, boule,  enkla spel gästerna kan spela under tiden. med snacks o bål.

photobooth för gästerna (också under tiden) med rekvisita. sånt som representerar oss. t.ex. skateboards, böcker, ramar, paraply. 

funderar kanske också på att fråga en kompis om hon vill leda alla i lite linedancing mot kvällen :D
    festen är i en loge.

tebröllop tyckte jag lät mysigt!!

man kan ha ett klassiskt upplägg men kanske göra det lite extra och annorlunda med ett tema o lekar osv.  
    Nu blev jag nyfiken, vart har ni fått tag på en Photoboot i Sverige?
    Vi har letat och letat i ett års tid men inte lyckats hitta hågon.
  • J och J
    ja 2010 skrev 2011-04-03 11:07:27 följande:
    Nu blev jag nyfiken, vart har ni fått tag på en Photoboot i Sverige?
    Vi har letat och letat i ett års tid men inte lyckats hitta hågon.
    vi ska inte beställa nån eller nåt sånt.

utan vi gör helt enkelt en egen variant.
    Hänger upp några tyger som bakgrund. osså rekvisita. sen har vi en kompis som fotar.

om det regnar blir photoboothen i ett förtält till en husvagn. vi har festen i en loge som ligger vid en fin camping vid älven. 
  • Chicita

Temabröllop kan vara en idé som påpekats här ovan.
    Har ni ett gemensamt intresse eller ni träffades på en speciell plats eller på ett speciellt sätt så spinn vidare på det.
    Bröllopet ska spegla vilka ni är. Eller tja själva festen alltså om ni har kyrkobröllop. Är det borgerligt så kan ni ju göra i stort sett hur ni vill med vigselakten också bara den som viger er är med på noterna.

Jag levererade en tårta till ett midnattsbröllop här i höstas.
    Dom hade middagen först, och sen dans och tårta. Sen gick dom ner till Dalälvens strand och gifte sig där på tolvslaget.

Det är din fantasi som sätter gränserna (ja budgeten också förståss, men man kan göra mycket med små medel)

• Tjobba

Tack för alla svar :) Vi tycker det svåra är att bestämma storleken framförallt. Vi har så enorm släkt med så beroende på var man drar gränsen blir vi 20 eller 80 pers. Jag har varit på 80-100 pers bröllop förr och tycker det blir så opersonligt. Men samtidigt skulle så många bli besvikna men som ni säger är det ju vårt bröllop så man kanske kan ha en separat bjudning lite senare för resterande släkten.

Sen är jag väl lite ego när det kommer till pengarna med. Jag lägger hellre samma summa pengar på 20 personer och får kvalitet än samma på 100 personer och får det så där.  

Vad brukar man grovt räkna på för mat/dryck etc per person?

Är det någon som har erfarenhet av öppet hus vid kyrkan och sen knoppa av antalet gäster inför middag/fest på kvällen? Det är inte av snålhet utan just som jag sagt tidigare kvalitet kontra kvantitet. 

• Chicita
    Tjobba skrev 2011-04-04 12:15:04 följande:
    Vad brukar man grovt räkna på för mat/dryck etc per person?
    Det hänger otroligt mycket på om ni gör maten själv, eller om ni väljer catering. Och vilken typ av mat och dryck mm.
    Så det är nästan omöjligt att ge ett svar på den frågan
  • Lillaplopp

Vi har öppet hus till vigseln och sedan är det bara ca 30 pers på middagen. Själv har jag varit på ett par bröllop där jag/ vi endast var bjudna till vigseln. Själv känner jag att det är toppen. För min del är det trots allt vigseln som är det viktiga.

• Tjobba
    Lillaplopp skrev 2011-04-04 12:52:40 följande:
    Vi har öppet hus till vigseln och sedan är det bara ca 30 pers på middagen. Själv har jag varit på ett par bröllop där jag/ vi endast var bjudna till vigseln. Själv känner jag att det är toppen. För min del är det trots allt vigseln som är det viktiga.
    Hur lade paret fram det då så det inte framgår som "snålt"? Man vill ju inte bli "Ove" i ens släkt ni vet :)
  • Aleta

Man kan tänka sig att ha mingel och champagne/snittar vid kyrkan som slutar ett visst klockslag och sedan är det middag för vissa.
    Då har man klarat av fördrinken (och kanske förrätten också?) inför middagen och samtidigt bjudit på något till alla.

Svar på tråden Trött på det traditionella. Förslag?