• simple

    Litet bröllop där familjerna inte känner varandra, tips?

    Hej vi ska ha ett litet bröllop på ca 25 personer, men våra familjer har aldrig ens träffat varandra då bådas föräldrar har nya och båda mina bor 39 mil bor med nya så har inte blivit så..dom har inte heller träffat våra vänner direkt.

    Underar om ni har tips på hur man lättar på stämmningen lixom? Hur man underviker stelhet under kvällen? Finns de lekar man kan göra? Vill ha alla tips ni kan tänka er..!!!!

    Funderar på att ha bordsplaseringar och om man ska ha någon värd el värdinna kanske? Vi tänkte att vi gifter ju oss där vi ska va sen..så vi tänkte först de va onödigt med värd el värdinna..vad säger ni?  

  • Svar på tråden Litet bröllop där familjerna inte känner varandra, tips?
  • Chicita

    Det är alltid bra att ha en värd/ värdinna eller tostmaster/ toastmadame.
    Om inte annat så kan ni lämna över ansvaret till denne så fort bröllopet är över och middagen ska börja.

    Jag tror inte på lekar för att göra det mindre stelt. Det finns alltid någon eller några som tycker att det är pinsamt och besvärligt.
    Lägg hellre lite tid på bordsplaceringen.

    Om ni inte vill ha direkt bordsplacering men ändå vill para ihop gästerna två och två så kan ni ju bara skicka ut dom att skruva sig fram till sin kavaljer. Typ att alla tjejer tar en mutter ur en skål och alla herrar en skruv ur en annan. Och sen får dom sätta sig i dom par som dom hamnar i, men på valfri plats annars...

    Vi har kört denna variant på mindre sällskap när vi haft sittande middagar. Och det brukar vara en höjdare. Dom som är blyga kan vänta tills det inte finns så många kvar att prova sig fram hos och dom som är mer framåt hinner ta kontakt med en hel del människor på kort tid 
    Är det ojämna par så får den som "är över" sätta sig mellan två "ihopskruvade" par. Eller så låter man någon ta två skruvar (eller två muttrar) beroende på om det är en kille eller tjej som blir över...Så att någon alltså får TVÅ kavaljerer / damer till bordet 

  • simple
    Chicita skrev 2011-03-31 17:15:28 följande:
    Det är alltid bra att ha en värd/ värdinna eller tostmaster/ toastmadame.
    Om inte annat så kan ni lämna över ansvaret till denne så fort bröllopet är över och middagen ska börja.

    Jag tror inte på lekar för att göra det mindre stelt. Det finns alltid någon eller några som tycker att det är pinsamt och besvärligt.
    Lägg hellre lite tid på bordsplaceringen.

    Om ni inte vill ha direkt bordsplacering men ändå vill para ihop gästerna två och två så kan ni ju bara skicka ut dom att skruva sig fram till sin kavaljer. Typ att alla tjejer tar en mutter ur en skål och alla herrar en skruv ur en annan. Och sen får dom sätta sig i dom par som dom hamnar i, men på valfri plats annars...

    Vi har kört denna variant på mindre sällskap när vi haft sittande middagar. Och det brukar vara en höjdare. Dom som är blyga kan vänta tills det inte finns så många kvar att prova sig fram hos och dom som är mer framåt hinner ta kontakt med en hel del människor på kort tid 
    Är det ojämna par så får den som "är över" sätta sig mellan två "ihopskruvade" par. Eller så låter man någon ta två skruvar (eller två muttrar) beroende på om det är en kille eller tjej som blir över...Så att någon alltså får TVÅ kavaljerer / damer till bordet 
    Ska fundera på över vem som skulle kunna va toastmaster el värdinna...mmm de tåls att tänkas på..

    Ja de med muttrar och skruvar va ju rätt bra grej..=0) de ska jag verkligen tänka på, då blir de blandning mellan plasering och fritt =0)

    Tack så mycket =0) 
  • lovis80

    Tycker också att det kan vara en bra ide att ha en värd eller värdinna trotts att ni inte är ett stort sällskap.

    Vad gäller bordsplasering så tycker jag att man kan plasera par snätt mittimot varandra, så även om det blir stelt så har man ändå sin partner att prata med och kanske föra ett gemensamt samtal frammåt. Vi var nämligen på ett bröllop i sommras som hade detta upplägg för att många av gästerna inte kände varandra och det var jette lyckat.

  • TheD
    Chicita skrev 2011-03-31 17:15:28 följande:
    Det är alltid bra att ha en värd/ värdinna eller tostmaster/ toastmadame.
    Om inte annat så kan ni lämna över ansvaret till denne så fort bröllopet är över och middagen ska börja.

    Jag tror inte på lekar för att göra det mindre stelt. Det finns alltid någon eller några som tycker att det är pinsamt och besvärligt.
    Lägg hellre lite tid på bordsplaceringen.

    Om ni inte vill ha direkt bordsplacering men ändå vill para ihop gästerna två och två så kan ni ju bara skicka ut dom att skruva sig fram till sin kavaljer. Typ att alla tjejer tar en mutter ur en skål och alla herrar en skruv ur en annan. Och sen får dom sätta sig i dom par som dom hamnar i, men på valfri plats annars...

    Vi har kört denna variant på mindre sällskap när vi haft sittande middagar. Och det brukar vara en höjdare. Dom som är blyga kan vänta tills det inte finns så många kvar att prova sig fram hos och dom som är mer framåt hinner ta kontakt med en hel del människor på kort tid 
    Är det ojämna par så får den som "är över" sätta sig mellan två "ihopskruvade" par. Eller så låter man någon ta två skruvar (eller två muttrar) beroende på om det är en kille eller tjej som blir över...Så att någon alltså får TVÅ kavaljerer / damer till bordet 
    Lekar underlättar inte. Jag är en person som drar mig undan vid sånt för det är bara pinsamt och jag vet då ingen som med gott samvete skulle binda en tråd runt magen med en penna som hänger ner för att få den i en flaska...alltså.. nej tack.

    Fokusera påplaceringen för det är ändå själva grunden. Det blir nog bra tillslut men det kan krävas någon alvedon eller två innan placerngen blir perfekt :)
  • simple
    lovis80 skrev 2011-04-01 15:32:37 följande:
    Tycker också att det kan vara en bra ide att ha en värd eller värdinna trotts att ni inte är ett stort sällskap.

    Vad gäller bordsplasering så tycker jag att man kan plasera par snätt mittimot varandra, så även om det blir stelt så har man ändå sin partner att prata med och kanske föra ett gemensamt samtal frammåt. Vi var nämligen på ett bröllop i sommras som hade detta upplägg för att många av gästerna inte kände varandra och det var jette lyckat.
    Vi har bestämt att vi ska ha en toastmaster, han kommer passa utmärkt till detta..sen är de ju där med placeringarna...de va ett väldigt bra förslag..!!! =0)
  • simple
    TheD skrev 2011-04-01 15:54:34 följande:
    Lekar underlättar inte. Jag är en person som drar mig undan vid sånt för det är bara pinsamt och jag vet då ingen som med gott samvete skulle binda en tråd runt magen med en penna som hänger ner för att få den i en flaska...alltså.. nej tack.

    Fokusera påplaceringen för det är ändå själva grunden. Det blir nog bra tillslut men det kan krävas någon alvedon eller två innan placerngen blir perfekt :)
    Ne de är sant, vi kommer nog ha en kompis som är lite trubadur som kommer spela lite allsång mm, de kommer uppskattas tror jag efter maten då såklart.. =0) 

    Ja de kommer de nog krävas *haha* men gillar med snett emot el med muttrarna..vinner sambon så blir de muttrarna, han fastna helt för de, han är enkel och praktisk så *ler* 
  • Styrka

    När min kusin gifte sig hade de sammanställt ett festhäfte med lite kortfattad och rolig information om alla gästerna.

    Ungefär:

    Sara - kusin till bruden- joggar en mil före frukost varje dag utom onsdagar, fråga henne varför.
    Lennart - brudgummens farbror och gudfar, fast han har en lite annorlunda inställning till religion, fråga gärna om han tror på ödet.
    Astrid - brudens mor, har en gång gått vilse i sin egen trädgård, fråga om hon hittat ut än?

    och så vidare. Detta var bara fiktiva exempel men nåt liknande borde man väl kunna skriva ihop? Inte så roligt jobb om man planerar bröllop för 100 gäster, men för 25 borde det väl inte vara så svårt?

    Alternativt håll ett tal och presentera alla med liknande kort och underhållande information.

    Det var det jag kunde komma på. Så hade jag nog gjort, eller kommer jag nog göra. Plus namnskyltar till alla gäster, en drift med mitt eget ökända dåliga minne.

  • Kattpoet

    Våra föräldrar hade aldrig träffas innan men vi tänkte att om det finns kaffe och kakor så kommer mammorna nog snacka öronen av sig och det funkade.

Svar på tråden Litet bröllop där familjerna inte känner varandra, tips?