• tigern83

Du är allt - ännu på ett bröllop?

Direkt jag hörde sången "Du är allt" med Shirley så ha jag änkt ha den som sång i kyrkan dne dagen jag gifter. Det är nu en himla massa år sedan. Nu tycker jag att var och varannan har den på sitt bröllop. Senaste bröllop vi va på så va den också. På det bröllppet var många av våra vänner som också blir bjudna på vårt bröllop, även det brudparet. Kan vi då ha samma låt? Tycker den börjar bli lite sönderspelad i samband med bröllop. Men texten är eå fin och passar utmärkt till vårt bröllop...

Förslag på andra låtar?

• Svar på tråden Du är allt - ännu på ett bröllop?
  • zvartaliljan

Kärleksvisan är rätt populär just nu

Jag älskar "där du andas" med Marie Fredriksson

• Gwennie

Jag kan hålla med dig om att den börjar bli myyyycket vanlig och uttjatat känns ju tråkigt, men jag tycker att det beror mycket på hur den framförs också. Texten är ju som sagt klockren på ett bröllop, så det är synd att avfärda den bara för att många andra haft den. Fundera på om den går att framföra på något annat sätt än med gitarr eller piano som de flesta gör. Jag är med i en vokalgrupp som jag skrivit ett eget a cappellaarrangemang till och att den framförs i annan tappning verkar göra att den upplevs som lite "ny" för åhörarna. Kanske solist med cello? Eller bara solist? Kör?

Har tyvärr inte så mycket andra förslag på svenska låtar. Har själv jättesvårt att hitta någon som jag gillar, men vill gärna ha en låt med svensk text bland alla engelska som vi gillar.

• Gwennie
    zvartaliljan skrev 2011-03-31 14:45:43 följande:
    Kärleksvisan är rätt populär just nu

Jag älskar "där du andas" med Marie Fredriksson
    Bra förslag! "Där du andas" har jag glömt bort. Ska analysera mig igenom den ikväll :)
  • elingillberg
    tigern83 skrev 2011-03-31 14:18:53 följande:
    Direkt jag hörde sången "Du är allt" med Shirley så ha jag änkt ha den som sång i kyrkan dne dagen jag gifter. Det är nu en himla massa år sedan. Nu tycker jag att var och varannan har den på sitt bröllop. Senaste bröllop vi va på så va den också. På det bröllppet var många av våra vänner som också blir bjudna på vårt bröllop, även det brudparet. Kan vi då ha samma låt? Tycker den börjar bli lite sönderspelad i samband med bröllop. Men texten är eå fin och passar utmärkt till vårt bröllop...

Förslag på andra låtar?
    Jag sjunger ofta på bröllop och jag och min blivande man (som brukar spela till) har satt ihop en lista, om du kollar upp dessa på spotify så kanske du hittar något du gillar:

Annie´s song  - john denver
    Nothing´s gonna stop us now  - starship
    I wanna be loved by you  - marilyn monroe
    If you were a sailboat- Katie Melua
    Just the way you are- Bille Joel
    You raise me up -- olika artister
    A moment like this- Kelly Clarkson
    Ett liv för mig- The Real group
    My everything- Jennifer Brown
    För kärlekens skull- Ted Gärdestad (väldigt vanlig. kanske trist..)
    I love you because- johnny Cash
    I walk the line - Johnny Cash
    Utan dina andetag- Kent

Det är några alternativ som alla är väldigt olika.. Hoppas du hittar något du gillar!
    Själva ska vi ha "Just the way you are" för att texten passar så fruktansvärt bra till oss och det vi har i bagaget. Och så ska vi även ha "Nothing´s gonna stop us now" fast i en liite mer musikaliskt avskalad variant.
  • nobbelov1

Som en saga Shirley Clamp och Utan dina andetag med Kent

• Cantaton

Visst är "Du är allt" en av de vanligare sångerna på bröllop, men absolut inte så att var och varannan har den - åtminstone inte när jag sjunger. "Kärleksvisan", som nämndes ovan, har seglat högre upp på listan, liksom "Annie's Song", förvånande nog.

Jag har satt ihop en Spotifylista med (så här långt) 191 låtar som passar på bröllop. Den innehåller alltifrån de nämnda ovan till Meatloaf och Kiss.

open.spotify.com/user/cantaton/playlist/7xAU2i144XkMRBEFyBdPGZ

• Cantaton

Jag glömde ju säga att jag tycker att ni visst kan ha "Du är allt" på ert bröllop. Som sagt är ju texten klockren!

• elingillberg
    Cantaton skrev 2011-04-01 11:02:39 följande:
    Visst är "Du är allt" en av de vanligare sångerna på bröllop, men absolut inte så att var och varannan har den - åtminstone inte när jag sjunger. "Kärleksvisan", som nämndes ovan, har seglat högre upp på listan, liksom "Annie's Song", förvånande nog.

Jag har satt ihop en Spotifylista med (så här långt) 191 låtar som passar på bröllop. Den innehåller alltifrån de nämnda ovan till Meatloaf och Kiss.

open.spotify.com/user/cantaton/playlist/7xAU2...
    Fast jag tycker inte det är så förvånande att Annie´s song har seglat upp- den är ju jättefin och texten passar väldigt bra! Och jag håller med. Jag har nästan aldrig fått frågan att sjunga "Du är allt" och jag har hållit på ett tag..
    Dessutom tycker jag folk i allmänhet har blivit väldigt noga med att ha det de verkligen gillar och inte följa alla konventioner så det blir mkt olika nu för tiden..
  • Cantaton
    elingillberg skrev 2011-04-01 12:34:50 följande:
    Fast jag tycker inte det är så förvånande att Annie´s song har seglat upp- den är ju jättefin och texten passar väldigt bra! Och jag håller med. Jag har nästan aldrig fått frågan att sjunga "Du är allt" och jag har hållit på ett tag..
    Dessutom tycker jag folk i allmänhet har blivit väldigt noga med att ha det de verkligen gillar och inte följa alla konventioner så det blir mkt olika nu för tiden..
    Alltså, inte förvånande sett till text och melodi - den är jättefin. Jag blev bara så förvånad att den plötsligt blev så väldigt populär förra året. Den är ju inte ny
  • zvartaliljan
    elingillberg skrev 2011-04-01 12:34:50 följande:
    haha jag har fått förfrågan om "du är allt" så många gånger (och då sjunger jag bara på dop och bröllop inom släkten) så min 4-åriga dotter lärde sig den utantill bara av att lyssna på mig öva på den hela tiden Så förra gången vi skulle sjunga den på ett dop så blev det en liten överraskning för hon som bad mig sjunga...jag ställde mikrofonen framför dottern istället, blev väl inte helt perfekt då hon mest lekte med mikrofonen men tycker ändå det blev fint {#emotions_dlg.flower}

Ignorera hur jag ser ut och hur jag sjunger...o så hör ni nog att han spelade fel så inte mitt fel att vi tappade av oss Men är så jäkla stolt över min lilla tjej som vågade göra detta Hjärta och nu TJATAR hon om att få sjunga på bröllopet...o då vill hon såklart sjunga samma sång igen men jag är bara SÅ trött på den
  • Chicita

Vi kommer att ha:
    En dåre som jag - Nordman
    Genom eld och vatten - Sarek (omarrangerad så den är långsammare) 
    Om du tvekar - Sarek

Vi har gett dom som ska sjunga och spela 5 låtar att välja bland. Nordman ville vi absolut ha. Men dom fick välja vilka 2 av Sarek som dom hellst ville göra.

Dom två som inte kom med i valet är:
    Här vid min sida
    Du får ännu mitt hjärta att slå 

• tigern83
    zvartaliljan skrev 2011-04-01 19:06:14 följande:
    haha jag har fått förfrågan om "du är allt" så många gånger (och då sjunger jag bara på dop och bröllop inom släkten) så min 4-åriga dotter lärde sig den utantill bara av att lyssna på mig öva på den hela tiden Så förra gången vi skulle sjunga den på ett dop så blev det en liten överraskning för hon som bad mig sjunga...jag ställde mikrofonen framför dottern istället, blev väl inte helt perfekt då hon mest lekte med mikrofonen men tycker ändå det blev fint {#emotions_dlg.flower}

" target="_blank">

Ignorera hur jag ser ut och hur jag sjunger...o så hör ni nog att han spelade fel så inte mitt fel att vi tappade av oss Men är så jäkla stolt över min lilla tjej som vågade göra detta Hjärta och nu TJATAR hon om att få sjunga på bröllopet...o då vill hon såklart sjunga samma sång igen men jag är bara SÅ trött på den
    Alltså gudars vad sött! Gåshud till max och tårar i ögonen samt ett stort leende på läpparna! Vilket sött framförande! Man blir ju rörd för mindre ;)
  • tigern83
    Cantaton skrev 2011-04-01 11:02:39 följande:

open.spotify.com/user/cantaton/playlist/7xAU2...
    Tack för listan! Ska spara den och gå igenom nån dag då dottern e vaken, för nu just sover hon :)
  • tigern83

Tack alla andra också för era förslag! Fortsätt bara att ge fler! Tackar och tar emot med glädje :)

• zvartaliljan
    tigern83 skrev 2011-04-01 21:41:01 följande:
    Alltså gudars vad sött! Gåshud till max och tårar i ögonen samt ett stort leende på läpparna! Vilket sött framförande! Man blir ju rörd för mindre ;)
    just därför jag är tveksam till att låta henne sjunga på bröllopet...jag lär ju böla som bara den då!! Det är just att hon VILL sjunga som gör mig så glad...dock gör hon mig ganska tokig med hennes brölande här hemma hela dagarna...tar i så högt hon kan o inte är det någon skönsång då o just nu har jag öroninflammation så får be henne vara tyst
  • Cantaton
    zvartaliljan skrev 2011-04-01 21:57:42 följande:
    just därför jag är tveksam till att låta henne sjunga på bröllopet...jag lär ju böla som bara den då!! Det är just att hon VILL sjunga som gör mig så glad...dock gör hon mig ganska tokig med hennes brölande här hemma hela dagarna...tar i så högt hon kan o inte är det någon skönsång då o just nu har jag öroninflammation så får be henne vara tyst
    Haha. När jag hade öroninflammation senast var jag näst intill döv. Hör du henne ens? :) Men alla måste ju börja nånstans! Hennes taktik kanske är att börja med att låta Mycket. :)
  • zvartaliljan
    Cantaton skrev 2011-04-01 22:00:45 följande:
    Haha. När jag hade öroninflammation senast var jag näst intill döv. Hör du henne ens? :) Men alla måste ju börja nånstans! Hennes taktik kanske är att börja med att låta Mycket. :)
    det gör AJ AJ AJ när hon sjunger, omöjligt att inte höra henne, tror grannarna gör det Och varje gång jag snyter mig hör jag henne tydligare och mer aj aj ^^ ja hennes taktik är absolut inte att lära sig sjunga rent och fint utan så högt (och en hel del falskt) som möjligt hela tiden...men som mamma får man väl försöka stå ut Fast nu tycker lillebror ofta att han ska stämma in i hennes sång (= sitter o skriker "AAAAAA" bredvid henne) o tillsammans kan de ju spräcka glas!!
  • Cantaton
    zvartaliljan skrev 2011-04-01 22:22:32 följande:
    det gör AJ AJ AJ när hon sjunger, omöjligt att inte höra henne, tror grannarna gör det Och varje gång jag snyter mig hör jag henne tydligare och mer aj aj ^^ ja hennes taktik är absolut inte att lära sig sjunga rent och fint utan så högt (och en hel del falskt) som möjligt hela tiden...men som mamma får man väl försöka stå ut Fast nu tycker lillebror ofta att han ska stämma in i hennes sång (= sitter o skriker "AAAAAA" bredvid henne) o tillsammans kan de ju spräcka glas!!
    Tur att barn är söta.
Svar på tråden Du är allt - ännu på ett bröllop?