• Sats

Körschema sittning?

Hej!

Jag gifter mig nu på valborg, tycker det är supersvårt att göra ett bra körschema till festen samt att avgöra
    hur länge som middagen ska pågå. Har tänkt ha 3-rätters middag på ca 3 timmar, vad tror ni om längden på middan, blir det forcerat? Tårtan serveras efter middagen i en annan salong, ca 35 min, därefter vals. Har följande upplägg:

Vigsel: 16.00-16.35
    Lyckönskningar + fota utanför kyrkan: 16.35-16.50
    Buss avgår med gäster till slottet: 16.50
    Buss framme: 17.15

Fördrink: 17.20 - 17.50
    Till bords: 17.50-17.55

Förrätt: 17.55 - 19.00
    Varmrätt: 19.00 - 20.15
    Dessert: 20.15 - 21.10

Paus + byte av salong

Tårta: 21.40 - 22.15

Bröllopsvals: 22.15    

Kommentarer? Supertacksam för alla tips!

• Svar på tråden Körschema sittning?
  • Biscuit

Jag har inte gift mig än själv jag tror att det är bra om du planerar in lite mellanrum. Exempelvis så beroende på hur många ni är men jag tror att det blir lite tajt för exempelvis 80 personer att hitta sin plats och sätta sig på 5 minuter. Det är ju alltid någon som vill prata klart med den de pratat med under fördrinken osv.

Men 3 timmar för mat tror jag annars kan vara rätt lagom, men det är klart, det beror ju på hur många tal det är och så.

• Biscuit

Just det, vi gifter oss också kl 16 och tror att vi kommer kunna sätta oss o äta mellan 18.30-19.00 om det inte ska bli stressigt. Men som sagt jag tror detta beroro väldigt mycket på hur många ni är.

• Sats

Tack för ditt svar! Håller med, vet att det kan bli stressigt men problemet är att vi har ett band som ska spela och de får bara spela tills kl. 1.00:-
    Vill därför att "festen och dansen" ska komma igång så snart som möjligt, annars känns det bortkastat med bandet....usch, funderar på att skippa desserten eller tårtan för att "spara" tid, vi är 72 personer på bröllopet by the way...

• Liina86

Till bords kommer defnitivt ta mer än 5 minuter. Jag har anordnat många sittningar och middagar och är det något som jag lärt mig så är det att det inte går att flytta 70 personer två meter ens på några minuter. Alltid folk som ska på toa eller kolla sminket eller prata med någon. Det viktigaste tror jag ändå är att du försöker låta bli att bli stressad om något går lite över tiden. Kanske går något annat fortare eller så blir det helt enkelt lite mindre tid för bandet att spela även om det är tråkigt. Det viktigaste är väl ändå att du, din blivande och era gäster minns bröllopet som trevligt och roligt?

• annicka

Jag tycker spontant att det ser tight ut i början av schemat. Speciellt tiden utanför kyrkan verkar "snål". Inför vår vigsel har vi räknat med 45 min i kyrkan och 45 min utanför. (Vi vigs kl 15 och tror att vi sätter oss till bords ca 18.) På de bröllop jag varit på brukar det nog ta ca en kvart innan folk ens börjar gratulera på kyrkbacken. Första kvarten brukar gå till riskastning och att folk vill fotografera brudparet, kyssen osv. Men det går säkert att komprimera det - dock tror jag att en kvart utanför kyrkan med 72 gäster blir väldigt tight för er.

Tyvärr är det ju lätt att bli väldigt stressad av hela situationen om du ser att tidsschemat börjar haverera, och som Liina86 säger, ni får nog låta sakerna "ta sin tid" och ev blir det så att bandet får spela lite kortare tid. Det viktigaste är att ni har en underbar bröllopsdag med era nära och kära, att tidsschemat sedan kanske inte håller till punkt och pricka må väl vara hänt.

• prinsessanogrodan

Jag håller med annicka om att det viktigaste är ju inte att schemat håller och att om bandet spelar kortare tid än ni tänkt, vad gör det? Låt det ta tid med middagen, stressa inte på, låt gästerna äta i lugn och ro och om det blir så att bandet bara spelar 1 timme eller 2...så är det bättre än att ni ska bli stressade och titta på klockan stup i kvarten.

• Salat

Annica skrev: På de bröllop jag varit på brukar det nog ta ca en kvart innan folk ens börjar gratulera på kyrkbacken.
    Nu hänger jag inte med (kan ju bero på att jag är från Norge...alltid en bra ursäktSkrattande) När brudparet är vigda och går först ut ställer dom sig i dörröppningen och alla som går efter dom gratulerar.... eller??? Så är det iaf i Norge...

• Salat

Ursäkta Annicka, så här skiver du ditt namn!

• Sats

Tack för alla bra råd!!
    Har insett att jag måste utöka framförallt ledtiderna samt tiden utanför kyrkan!
    Håller med - helt klart bättre att ha trevligt än att stressa för längre tid med bandet..

• Meeru

Tre timmar för trerättersmiddag låter lite stressigt tycker jag. Vi hade vår fest på ett ställe som håller bröllopsfester nästan varje helg under sommarmånaderna, och de sa att man skulle beräkna ca fyra timmar. Vi tyckte det lät enoromt länge, men så blev vår egen middag nästan fem timmar! Vi var 67 personer, och ca 8-10 tal/sånger från gästerna. Det beror ju givetvis på hur många man är, hur många som serverar och hur mycket tal det blir, men tre timmar är nog i kortaste laget.

• annicka
    Salat skrev 2011-03-30 20:28:10 följande:

Annica skrev: På de bröllop jag varit på brukar det nog ta ca en kvart innan folk ens börjar gratulera på kyrkbacken.
    Nu hänger jag inte med (kan ju bero på att jag är från Norge...alltid en bra ursäktSkrattande) När brudparet är vigda och går först ut ställer dom sig i dörröppningen och alla som går efter dom gratulerar.... eller??? Så är det iaf i Norge...

Haha, ok :) I Sverige (eller iaf på de bröllop jag varit på) brukar brudparet smita undan i ett rum intill vapenhuset medan gästerna går ut ur kyrkan. När sedan alla gäster står utanför kyrkan går brudparet ut på kyrktrappan. Det brukar då bli riskastning och att folk fotograferar denna + att de vill ha bild på kyssen + bild med föräldrar + bild med marsalk och tärna osv. Så innan gästerna ens börjar gratulera brudparet brukar minuterna ha hunnit springa iväg endel. :)
Svar på tråden Körschema sittning?