• Bröllo­p
    Äldre 29 Mar 11:44
    1864 visningar
    10 svar
    10
    1864

    Hjälp skapa minnesvärd resa för studentpar

    Hej!

    I Augusti gifter jag mig så vi har börjat titta på bröllopsresa. Som vanligt när vi ska ut och resa drömmer vi oss bort till tropiska öar med vita stränder, turkosa vatten, lyxiga hotell och fantastisk mat. Vi börjar närma oss treetioårsåldern, men tyvärr är vi båda två studenter fortfarande så pengar är konstant ett problem när vi är utomlands och detta är så himla jobbigt! När vi var i Paris härom våren kunde vi inte unna oss någonting. Jag minns speciellt en förmiddag när vi hittade ett jättemysigt kaffé som låg med en fantastisk utsikt över staden. Vi var dessutom jättesugna på kaffe, men när vi såg att dom skulle ha 60 spänn för kaffet gick vi vidare. I efterhand inser jag att vi naturligtvis borde suttit oss ner och tagit den där koppen, men när man går och snålar på varenda cent tar det emot. Vi var tre veckor på en ö utanför malaysia i somras och då var det samma visa igen; vi ville så gärna ta in på öns enda fina hotell, men det kändes bara fel att betala 1200 kr per natt när de enklare boendena låg runt 200 kronor. "Vi lägger hellre mellanskillnaden på restauranger och upplevelser", resonerade vi. I slutändan snålade vi in även på dessa delar och hela resan upplevdes som ganska platt.

    Nu när det vankas bröllopsresa vill vi inte göra om samma misstag, och pratar därför om att boka en kortade resa så vi har möjlighet att uppleva mer varje dag. Igår läste vi massor om Bulgarien och det verkar vara ett bra val om man vill ha bad och kultur men inte kan lägga så stora pengar på resan. När vi googlar efter prisvärda resställen kommer alltid Thailand upp efter ett tag, och vi har redan hunnit med en resa dit så vi vet hur bra det kan vara där. Vår resa till Thailand var faktiskt vår bästa resa hittills. Vi köpte flygbiljetter för 4800 kr styck och var två veckor på nån ö. Sen tröttnade vi på stranden och tog inrikesflyget till Bangkok och shoppade loss i nästan två veckor till. Helt perfekt och inte så dyrt, vi la nog drygt 20000 per person på den resan.

    Någon som har förslag på hur vi kan få en bröllopsresa full med upplevelser utan att det kostar skjortan? Vi vill nog lägga 15000 var inklusive allt. Vi uppskattar fina stränder och mysiga gränder. Vi avskyr andra turister och försäljare som pratar svenska. Helst av allt vill vi undvika att känna oss lurade hela tiden. I malaysia tog det alltid 15 minuter att ta en taxi för att taxichauffören ville ha 100 pengar för en resa som kostar 15 pengar med taxameter. Vi är så otroligt trötta på sånt.

    Tips och förslag mottages gärna. Inte bara på resmål, utan även generella tips på hur man kan göra en sån här resa lyckad och minnesvärd.

    /Filip

  • Svar på tråden Hjälp skapa minnesvärd resa för studentpar
  • Blomst­erdrot­tninge­n
    Äldre 29 Mar 12:00
    #1

    Det är nog inte riktigt det Ni har tänkt Er, men jag kan tipsa om att åka en Medelhavskryssning med Royal Carribean. Vi gjorde det på min 30 årsdag ifjol.

    1 veckas kryssning med bra mat, bra boende och stopp på massa olika platser kostade oss med flygbiljetter 20 000 kr. Det som tillkom var alla utflykter + shopping + alkohol/läsk på båten. Vi gjorde allt vi ville (organiserade utflykter i nästan varje hamn) och hade det bra för totalt 30 000 kr.

    Titta in på deras hemsida. Hyttpriserna gäller för 2 personer.

  • Jag han
    Äldre 29 Mar 12:03
    #2

    Vi ska åka till Prag efter bröllopet. Har aldrig varit där, men alla jag pratat med säger att det är en fin stad. Det är hyffsat billigt också.
    Vi bokade hotell via booking.com och där hittade vi massor av hotell i olika prisklasser och standard.
    Hoppas ni hittar ett bra resmål tillslut.

  • Liina8­6
    Äldre 29 Mar 13:45
    #3

    Vi hade kompisar som gifte sig förra året och tågluffade. De kom undan väldigt billigt och var bland annat både i Bulgarien som du pratade om och i Prag som någon tipsade om

  • Ciccci
    Äldre 30 Mar 07:23
    #4

    Vi ska oxå åka till Prag på bröllopsresa.
    Vår resa gick på TOTALT 5800kr, med flyg och hotell..
    Finns mycket att se, göra osv.
    Maten är billig och likaså ölen..
    Har förstått att om man håller sig undan från turiststråken så kan man hitta billig shopping oxå.. :)

    Lycka till!

  • Bröllo­p
    Äldre 30 Mar 08:52
    #5

    Prag verkar populärt :) Enda negativa är väl att där inte finns några korallrev 

  • Junibr­ud
    Äldre 30 Mar 08:56
    #6

    Jag röstar på Prag! Relativt billigt! Fantastisk vacker stad och såååå romantisk! För mig är Paris, Prag, och Venice de absolut mest romantiska städerna! 

  • Junibr­ud
    Äldre 30 Mar 09:00
    #7

    Vill också tillägga städer som Nice och Bordeaux i Frankrike, där hittar du också hav! 

  • Kattpo­et
    Äldre 30 Mar 09:06
    #8

    Semstrar blir så bra som man gör dem, om man suktar efter något man inte har råd och påminner sig själv hela tiden, ja visst då kommer det at suga.

    Något som jag lärt mig från min far är att googla och ringa runt,  han är expert på att hitta stugförmedlingar, kanon bra privata uthyrare i  de flesta länderna.   I stralsund för 8 år sen bodde vi en tre rums stuga för samma pris  per natt som en tältplats på det lokala campingen kostade.I Schweiz hittade han en  bonde som bodde högt uppe på ett berg, det var jätte vackert och inte dyrt alls!   I sverige för något år sen hittade han en familj som hyrde ut en helt hus för 500 kr per natt för hela familjen.

    Googla och du kommer hitta något billigt och bra var du än åker. 

  • M Berg
    Äldre 30 Mar 10:38
    #9

    Hur fungerar språket i Prag??
    Går det m engelska bara?

  • Ciccci
    Äldre 30 Mar 10:59
    #10
    M Berg skrev 2011-03-30 10:38:31 följande:
    Hur fungerar språket i Prag??
    Går det m engelska bara?
    Min pappa var i Prag för några år sen o han pratade engelska bara.
    O han har inte sagt att några missförstånd uppstått..
    Jag längtar grymt mycket tills vi får bege oss till prag! =)
Svar på tråden Hjälp skapa minnesvärd resa för studentpar