• vifyra

    Skulle ni våga?

    just nu finns det knappt några pengar till bröllop men vi har satt datum. Så vi har att spara i ett halv år! Skulle ni våga skicka inbnjudningskorten trots att det inte finns pengar nu men att det kommer finnas när det är dags?

    Eller har ni alla pengar klart och sen bestämmer bröllop?

  • Svar på tråden Skulle ni våga?
  • Pinkgrape

    Vi hade inga pengar klart till bröllopet när vi bokade tid i kyrkan. Vi bokade ca 5 månader före det datum vi ska vigas. Vi har dock försökt räkna på vad det kommer gå på och hela tiden varit införstådda på att ha ett väldigt lågbudgetbröllop. Vi kommer dessutom ha kuvertavgift, så vi behöver inte spara ihop pengar till all mat.

    De flesta skulle nog säga att ni ska vänta och spara och vänta och spara tills ni har en budget klar och kan bjuda alla på allt den dagen. Det är dock inte vad jag tycker. Har ni bara lite koll på exakt hur mkt ni kan lägga undan varje månad och hur mycket ni vill att hela kalaset ska gå på, så kör hårt!

    Ni kommer ju förmodligen inte att köpa allt nu direkt ändå och ni kommer nog inte köpa allt sista veckan före bröllopet heller, utan pytsa ut kostnaderna under de månaderna som kommer, så har vi gjort iaf.


  • förlovadflicka

    Vi har inte alla pengar sparade än och har också ett halvår på oss men vi har typ 20.000 som vi vet täcker lokalerna och det mesta av maten så vi kommer skicka inbjudningarna nu. Men vi har inte så mycket utgifter just nu och kan lägga undan mycket. Om ni ändå skickar dem och sedan inte har några pengar kan man ju alltid bjuda på cup cakes i trädgården, ha knytis osv. :) 

  • Humlan66

    Nej vi har inte heller alla pengar ännu som behövs men bollen är redan i rullning för oss så det ordnar sig.
     Men du skriver ju att ni KOMMER att ha alla pengar som behövs när det är dags så kör då säger jag

  • M Berg

    vi skickade ut och bokade allt innan alla pengar va på kontot!
    gifter oss i sommar å till dess har allt löst sig.

  • iSusanna

    Jag skulle ha svårt att skicka ut inbjudningar om jag inte visste att det skulle finnas pengar. 

    Däremot så måste det ju kanske inte vara så att man sparat ihop ALLT... men såpass att man vet att det kan bli av (om än lite enklare än vad man tänkt från början) oavsett om man inte lyckas spara mera.

    Oförutsedda utgifter kan dyka upp och det är ju tråkigt om t ex restskatt skulle förstöra möjligheterna till bröllop.

    Nej, jag skulle tycka det kändes lite jobbigt att planera så nära marginalerna. Vi skulle kunna betala hela vårt bröllop efter nästa löning (totalt ca. 165 000), men då skulle vi i princip vara utan pengar sedan... Så vi har fram till september på oss att bygga upp den buffert som kommer finnas kvar när vi vaknar dagen efter bröllopet. För det finns ju en fortsättning också, fastän man har svårt att tro det när man planerar för denna stora dag!

    Men om ni är SÄKRA på att det kommer finnas pengar när det är dags så kanske ni kan köra på. Det måste ni ju själv känna. Dessutom är det ju inte så att man betalar en klumpsumma på bröllopsdagen. Många av utgifterna kommer löpande under planeringen. 

    Lycka till med allt!

     

  • Aniara4

    Ni känner nog er själva bäst - är ni två personer som kommer att kunna vara disciplinerade och spara så mycket som ni har tänkt er, eller finns det en risk att det liksom glider iväg lite för att det dyker upp andra saker som ni bara måste ha och göra?

  • salsa775

    Jag och min blivande man hade knappt ngt sparat..men sen kom vi på den briljanta idén att ta kuvertavgift istället för presenter!
    Så nu har vi bjudit 50 pers, ska ha budget varianten men ändå fint, billig lokal, har köpt klänning på REA, osv.
    Så det GÅR att ha ett billigt bröllop och folk förstår..
    Lycka till! 

  • Pinkgrape
    salsa775 skrev 2011-03-29 16:10:16 följande:
    Jag och min blivande man hade knappt ngt sparat..men sen kom vi på den briljanta idén att ta kuvertavgift istället för presenter!
    Så nu har vi bjudit 50 pers, ska ha budget varianten men ändå fint, billig lokal, har köpt klänning på REA, osv.
    Så det GÅR att ha ett billigt bröllop och folk förstår..
    Lycka till! 
    Exakt så har vi också gjort (fast vi har bjudit ca 90 pers) och jag är helt säker på att det kommer bli jättebra! :D
    Den stora kostnaden för oss är lokalen, men det är ändå inte speciellt dyrt, 3000kr. Klart att allt annat blir ju dyrt om man slår ihop det, men vår budget är 15 000kr för allt, förutom maten och drickat på kvällen, då vi kommer ha bar till självkostnadspris.
  • Jeliqa

    Vi har aldrig haft någon direkt bröllopsfond. Vi skickade ut inbjudningar utan några större mängder på kontot och har köpt allting succesivt. Nu är det mesta klart och betalt till bröllopet och det som kvarstår att betala är blommor, hår och smink på dagen. Det är inga problem.
    Har man ett mål så fixar man det, det gäller bara att vara stenhård med att inte köpa massa onödigt utan lägga alla pengar på bröllopet :) 


  • TheD

    Vi hade det inte klart när vi bokade kyrkan förra sommaren :) Så det är bara att köra på så länge ni tror på det självaGlad

  • Semlorna

    Vi visste att vi skulle ha råd iom bonus i vår osv men samtidigt vill vi inte ha ett påkostat bröllop utan håller det rätt lugnt på pengafronten. Det var inga större tankar kring ekonomin även om pengarna då inte fanns på kontot.

  • Sebastiána
    vifyra skrev 2011-03-29 10:49:53 följande:
    just nu finns det knappt några pengar till bröllop men vi har satt datum. Så vi har att spara i ett halv år! Skulle ni våga skicka inbnjudningskorten trots att det inte finns pengar nu men att det kommer finnas när det är dags?

    Eller har ni alla pengar klart och sen bestämmer bröllop?
    Jag tycker såhär: skicka inte ut inbjudningarna förrän ni vet att ni kan finansiera bröllopet. Tänk om något händer så att ni tex måste leta billigare festlokal. Då kommer inte rätt lokal med i inbjudan...
  • Invincible

    Vi hade i stort sett de pengarna (sparande för sparandets skull) vi behövde redan när han friade, men jag är en sådan person som aldrig skulle stå utan en buffert. Så vi har sparat sen juli 2010 och blev chockade hur lätt det var att spara pengar. Vet inte vad bi spenderat alla pengar på innan... Så lite fick man skämmas där. Jag tycker gott ni kan skicka ut inbjudningar nu om ni känner er trygga i planen för sparande fram till bröllopet. Om inte så hade jag iallafall övervägt att vänta.


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Amejuli

    Vi hade största delen av pengarna redan när vi började planera på allvar. Men hade vi också bestämt oss för att anpassa bröllopet efter vår ekonomi. Sedan har vi kunnat spara under tiden också så att vi har kunnat göra det lite enklare (och dyrare) för oss.
    Man kan säga att vi hade förhoppningen om att spara mer pengar redan när vi började planera så att vi kunde göra det ännu finare, men hade redan pengar till ett bröllop med den standarden som vi kände att vi ändå skulle kunna känna oss nöjda med.

    En sak som är viktig för mig är att jag fortfarande vill ha en buffert kvar efter bröllopet (vilket jag tycker att man alltid ska ha utifall att något händer) så att man inte står helt barskrapad.

Svar på tråden Skulle ni våga?