Vi2alltid skrev 2011-03-28 20:50:49 följande:
jag vet inte jag, men jag skulle nog välja att besikta huset innan jag skrev på nåt, besiktningsklausul eller ej. Vad jag har förstått så kan dessa klausul göra att du kan avbryta köpet om det visar sig vara nåt fel av "allvarligare art", Men det är ju beror ju lite på vad det innebär och vad ni är beredda att kosta på.
fanns det inte alls någon form av besiktning gjort på huset av mäklaren?
Det är två olika saker att man i annonsen kan stämpla huset som "besiktigat" Det är något som säljeren gör för att höja väerdet och säljbarheten på huset. Och det är såklart bra om det är gjort så man kan se det protokollet och få veta saker utifrån det.
MEN, så kommer det som heter "köparens undersökningsplikt".
Det är en plikt som är mycket större och mer långtgående än man kan tro. Den är både förutsättningen för att man någonsin ska kunna hävda sk "dolda fel" och den står också kvar även om säljaren prestenterar ett besiktningsprotokoll.
Man måste undersöka själv. Och de flesta av oss saknar helt enkelt de djupgående kunskaper om hus som behövs för att man ska kunna fullgöra undersökningsplikten själv. Därför brukar man rekommendera-även från mäklarens håll-att man tar in en auktoriserad besiktningsman för en grundlig besiktning. Det gör man EFTER att man skrivit köpekontraktet och om man vill att besiktningsresultaten ska kunna gälla som skäl att ev häva köpet, måste det stå i en klausul i kontraktet.
I klausulen ska framgå vilka belopp som utgör grund för att häva (om man måste åtgärda fel för si och så mycket) och för egen del skulle jag kontrollera att alla är på det klara med att det är besiktningsmannens ord och bedömning där som gäller.
(Vi har nämligen råkat ut för det osannolika att beiktningsmannen sa "detta är fel och kostar så här mycket att fixa" medan mäklaren-av alla människor sa "nej, det är det inte lalls och det kostar inte alls så. Ni får inte häva" Detta är fullständigt regelvidrigt, eftersom den som isåfall ska protestera och hävda annat, är säljaren-mäklaren ska inte lägga sig i alls.)
TS, jag tycker du ska fortsätta dina frågor i din första hustråd, eftersom det där bla dök upp en mäklare med bra info. det är inte alltid man ser nya trådar och varför inte fortsätta vidareutveckla den tråden alltefter händelsernas utveckling? Jag tror den tjejejn kan ge dig mer bra råd. var det inte "Snart fru sir"?