• Junibrud

    Brudbukett?

    Hej!

    Ska gifta mig i juni och har inte varit hos någon florist än. När ska man göra det? Hur långt tid innan bokade ni floristen? Är lite rädd att det är försent nu? Räcker det med två månader?

    Tack 

    eros2011psyche.wordpress.com/ 

  • Svar på tråden Brudbukett?
  • Chicita

    Gör det så fort som möjligt nu.


    Det är inte för sent, men det är bra att inte vara ute i sista minuten

  • Sebastiána

    Jag har inte heller varit hos florist. Jag gifter mig om två månader. Jag ska inte ha en särskild sorts blommor egentligen utan tänker gå dit i dagarna och säga att jag ska ha vita blommor, vilka som helst, för max 200 kronor. Om de mot förmodan inte har vita blommor funkar det med annat. Jag är inte sååå jättenoga.

  • passionsblomman

    Det är lagom att du börjar ta tag i floristbiten nu. Det kan ju faktiskt hända att du kommer att vilja byta florist eller så, så det är bra att ha lite tid även för egen del.


    Somliga florister har oerhört många brudbinderier och där kan man behöva vara ute minst tre månader i förväg för att inte betraktas som "sista minuten". Andra har inte alls samma tryck på just den delen och där kan man komma med kortare varsel. Men mellan 2-4 månader innan, är vanligt att man vill få boka tid för en konsultation. Det handlar mycket om att verkligen kunna avsätta egen tid med bruden, för att i lugn och ro jobba fram förslag och få klart för sig vad kunden vill ha.


    Det Sebasitiana beskriver är ju egentligen inget annat än en "rakt-över-disk-beställning" som ivöken bukett som helst, och så kan man ju absolut göra om kraven är enligt det beskrivna. men du kan inte göra så om du vill ha ett mer traditionellt brudbinderi och där rätt sorts blommor ska beställas hem i god tid.


    Inte heller om du behöver tid att prata ihop dig med floristen. Då ska du boka konsultation.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Junibrud
    passionsblomman skrev 2011-03-28 13:12:15 följande:

    Det är lagom att du börjar ta tag i floristbiten nu. Det kan ju faktiskt hända att du kommer att vilja byta florist eller så, så det är bra att ha lite tid även för egen del.


    Somliga florister har oerhört många brudbinderier och där kan man behöva vara ute minst tre månader i förväg för att inte betraktas som "sista minuten". Andra har inte alls samma tryck på just den delen och där kan man komma med kortare varsel. Men mellan 2-4 månader innan, är vanligt att man vill få boka tid för en konsultation. Det handlar mycket om att verkligen kunna avsätta egen tid med bruden, för att i lugn och ro jobba fram förslag och få klart för sig vad kunden vill ha.


    Det Sebasitiana beskriver är ju egentligen inget annat än en "rakt-över-disk-beställning" som ivöken bukett som helst, och så kan man ju absolut göra om kraven är enligt det beskrivna. men du kan inte göra så om du vill ha ett mer traditionellt brudbinderi och där rätt sorts blommor ska beställas hem i god tid.


    Inte heller om du behöver tid att prata ihop dig med floristen. Då ska du boka konsultation.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack för alla svaren! 
    Jag vill ju ha en traditionell brudbukett med många pioner. Undrar var man kan beställa en lite billigare bukett men ändå fin. Vad jag har sett så kostar de mellan 2000-2500 och det är mycket tycker jag. Eller är det så mycket en brudbukett brukar kosta nuförtiden? Jag skulle också vilja beställa blommor till borden och till vigseln. Brukar dessa kosta lika mycket? Eller är de billigare? Jag skulle vilja ha rosor på borden och lokalen. Måste dessa också specialbeställas? 

    Bild på min bukett. Det kommer vara en kombination av dessa två



     
  • passionsblomman

    Du betalar per blomma och dessutom för arbetstid om det är ett binderi. Ska du dekorera ett flertal bord kan du se till att du beställr hela buntar. Då kan man ofta få ner priset lite, eftersom floristen inte behöver lägga mer tid på de blommorna än att ställa dem i hink.

    Då får du ju däremot själv göra all varuvård, som att rensa blad och så.

    För att komma ner i pris på buketten skulle du behöva välja helt andra blommor, eftersom Pioner kostar en hel del/styck., och även större rosor.
    Det är två rejält stora buketter du visar, med vad som verkar minst 12-15 pioner i varje, och därmed säkerligen lika många rosor eller fler.

    Säg att pionerna skulle kosta 70kr/st x 15 st = 1050 kr
                                             rosor 40 kr/st x 15st =   600 kr

    Då har du alltså en materilkostnad på 1650 kr, utan att ha räknat sidenband, mellanstick och inte heller någon arbetskostnad. Arbetskostnaden (konsultationstid, binderitiden, + massor av annan tid som specialbeställningar ofta tar) brukar behöva vara minst en femhundring.  Då är du uppe på 2 200 kr utan vidare.

    Skulle du välja en bukett med exempelvis nejlikor och Dahlior blandat, så kostar de blommorna en bråkdel av detta och buketten skulle snarare landa någonstans runt 1300 kr inkl allt.

    Så, det är lite rätta munnen efter matsäcken eller valen efter plånboken snarare.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Biscuit

    Åhh passionsblomma kan du räkna på min bukett också. Funderar på om det är billigt eller inte det pris jag fått. Eventuellt blir det inte kallor utan orkideer istället. 

     

  • passionsblomman
    Biscuit skrev 2011-03-29 15:10:42 följande:
    runt 2000...
    Det skulle jag säga tom är ett mycket bra pris. Det beror på så mycket och vad för blomkvalité osv, men mellan 2000 och 2500 för den bukettypen och såpass exklusiva blommor är helt normalt.

    Annars är det vansligt och rätt dumt att hålla på och ange för mycket priser hit och dit. Man har väldigt olika prisbild mellan olika delar av landet och alla florister tar ju betalt utifrån sin företagsidé och sina förutsättningar och tankegångar. Man kan gott be dem speca vad som kostar vad tycker jag. Jag står tex 100% för avad jag tar för arbetskostnad-eftersom jag tycker det är viktigt att vi florister lär oss och kommer ihåg att vår tid kostar pengar, presic som den gör vilken hantverkare man än anlitar för ett jobb.

    (I själva verket kostar vår tid pinsamt mycket mindre än de flesta andras. Ring rörmokaren eller elektrikern tex...)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Mariamilena80

    Ska man välja en liten florist affär eller en större blomsteraffär???

Svar på tråden Brudbukett?