• Pinkgrape

Vad ska man ha på knoppen dagen till ära?

På kroppen kommer jag ha denna skönheten! :D

Vad passar då att ha för dekoration på huvudet? Och vilken frisyr? Hjälp!
    Jag har lite drygt axellångt och hyffsat rakt hår, hur fixar man till det fint själv hemma?
    Har inte råd att gå till någon frisör, spenderar hellre de pengarna på annat.

Vad finns det för fint då? Slöja, diadem, tiara, krona osv?
  • Svar på tråden Vad ska man ha på knoppen dagen till ära?
  • Millemoj

Jag hade nog gjort något liknande bilden faktiskt... Jättefint med en enkel uppsättning med ett vackert diadem - passar klänningen tycker jag!

• Smuppra

Vilken söt klänning! Jag är mer för tiara, ev diadem, än slöja. Tycker klänningen står sig bra och är rädd att slöja förtar lite från klänningens charm. Krona tycker jag alltid känns overkill, om det inte är typ kronprinsessan då...

• Pinkgrape
    Millemoj skrev 2011-03-26 22:54:50 följande:
    Jag hade nog gjort något liknande bilden faktiskt... Jättefint med en enkel uppsättning med ett vackert diadem - passar klänningen tycker jag!
    Hur sätter man upp håret sådär? Och hur ser det ut utan luggen?

Jag är vanligtvis lite obekväm i uppsatt hår, men tänker att dagen till ära, så kanske man skulle satsa på det iaf :) hehe
  • Pinkgrape
    Smuppra skrev 2011-03-26 22:56:22 följande:
    Vilken söt klänning! Jag är mer för tiara, ev diadem, än slöja. Tycker klänningen står sig bra och är rädd att slöja förtar lite från klänningens charm. Krona tycker jag alltid känns overkill, om det inte är typ kronprinsessan då...
    Haha ja, krona känns... kronprinsessa eller 6-åring :P Slöja hade varit mysigt, men det känns lite som att, det kanske inte passar klänningen, nej.

Tiara kanske, eller något liknande, är det lätt att hitta en sån med pärlor istället för strass? Jag tycker inte om när det glittrar och har sig.
  • Amejuli

Alltså jag hade gått all in på retrokänslan. Nu är jag ganska old school själv. Men jag brukar göra pincurls med hjälp av läggningsvätska på samma vis som man gjorde förr. Det finns jättabra instruktionsvideor för hur man gör på sig själv på you tube. Det går sedan "borsta" fram en frisyr med hjälp av lockarna med rätta retrokänslan.

Är lite svårt att förklara men jag ska själv göra så på min stora dag och sen bara fästa upp håret på ena sidan med en fin kam som jag har satt i flor i. (Blir alltså som en birdcage veil fast med ett litet extra smycke.)

Tycker iaf det skulle passa väldigt bra till klänningen!

• Millemoj

Kan inte direkt beskriva hur du ska sätta upp håret för att det ska bli så men kolla youtube och sök på håruppsättning eller fråga din frisör.

annars kan du göra en högt uppsatt hästsvans, tupera håret och "vika" in det med hårnålar så att det blir som en liten boll... Lagom förvirrande, jag vet...

Jag köpte ett diadem på Glitter av alla ställen. Tycker själv att det är jättefint med pärlor och bara lite strasstenar. Tycker inte heller om när det glittrar för mycket. Billigt var det också!

• Smuppra
    Pinkgrape skrev 2011-03-26 22:58:34 följande:
    Haha ja, krona känns... kronprinsessa eller 6-åring :P Slöja hade varit mysigt, men det känns lite som att, det kanske inte passar klänningen, nej.

Tiara kanske, eller något liknande, är det lätt att hitta en sån med pärlor istället för strass? Jag tycker inte om när det glittrar och har sig.
    Jag är själv inne på tiara. Har dock inte bestämt mig för någon särskild eller särskild sajt än. Men det finns ju massor om du kikar på amerikanska sidor. Man får helt klart mer för pengarna därifrån... Men ja, det finns med pärlor och sådant också. Bara att börja söka

Jag känner för tiara själv för att det är en speciell dag. Diadem har jag då och då i vardagen och även om den är finare än de gamla vanliga så tillför det inte det där extra tycker jag.
  • Pinkgrape

Nu är jag själv inte så jättemycket för just den där retrokänslan kanske riktigt, utan mer åt rockhållet skulle man väl kunna säga. Klänningen kommer ha svart band i midjan, svarta pumps till och kommer ha en ganska svart sotade ögon till, typ.

Tycker dock det där med håret är jättesvårt!

Har dessutom ingen frisör, klipper mig själv :P haha
    Kanske får bita i det sura äpplet och traska mig till en frisör likförbenat hehe
    (Nej, jag är inte överförtjust i frisörer)

• Amejuli

Lite idébilder om hur det kan se ut:

Find out how to style the pinup hairstyle, the pin curl and the victory

• Amejuli
    Pinkgrape skrev 2011-03-26 23:19:14 följande:
    Nu är jag själv inte så jättemycket för just den där retrokänslan kanske riktigt, utan mer åt rockhållet skulle man väl kunna säga. Klänningen kommer ha svart band i midjan, svarta pumps till och kommer ha en ganska svart sotade ögon till, typ.

Tycker dock det där med håret är jättesvårt!

Har dessutom ingen frisör, klipper mig själv :P haha
    Kanske får bita i det sura äpplet och traska mig till en frisör likförbenat hehe
    (Nej, jag är inte överförtjust i frisörer)
    ah, då förstår jag. Såg ditt meddelande först efteråt. Sorry. Är det mer typ rockabilly-hållet du menar. Det kan nog gå att ordna något sånt själv ockå kanske.

Jag är också jätteslarvig med mitt hår! (Eller lite snål kanske :-P) Det bara växer och växer och ibland brukar jag och sambon klippa varandra. Det blir la sådär...
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-03-26 23:23:25 följande:
    ah, då förstår jag. Såg ditt meddelande först efteråt. Sorry. Är det mer typ rockabilly-hållet du menar. Det kan nog gå att ordna något sånt själv ockå kanske.

Jag är också jätteslarvig med mitt hår! (Eller lite snål kanske :-P) Det bara växer och växer och ibland brukar jag och sambon klippa varandra. Det blir la sådär...
    Det är mer åt.. typ.. jag vet inte. Inte rockabilly, absolut inte. Inte heller hårdrock med massor av nitar, mc-läderjackor och band t-shirts. Inte heller åt goth eller punk hållet. Svårt att förklara. Till vardags har jag oftast svart plattångat hår, något sotade ögon, tajta jeans, converse osv.

Jag vill bara inte kika i spegeln då det är dags och inte riktigt känna igen mig själv. Jag vill vara en finare version av mig själv, har dock ingen aning om hur jag gör för att bli det :/

Haha jag är extremt snål och jag litar inte på frisörer alls. Aldrig någonsin kommit från en frisörsalong och varit nöjd över resultatet, tyvärr.
  • Amejuli
    Pinkgrape skrev 2011-03-26 23:28:52 följande:
    Det är mer åt.. typ.. jag vet inte. Inte rockabilly, absolut inte. Inte heller hårdrock med massor av nitar, mc-läderjackor och band t-shirts. Inte heller åt goth eller punk hållet. Svårt att förklara. Till vardags har jag oftast svart plattångat hår, något sotade ögon, tajta jeans, converse osv.

Jag vill bara inte kika i spegeln då det är dags och inte riktigt känna igen mig själv. Jag vill vara en finare version av mig själv, har dock ingen aning om hur jag gör för att bli det :/

Haha jag är extremt snål och jag litar inte på frisörer alls. Aldrig någonsin kommit från en frisörsalong och varit nöjd över resultatet, tyvärr.
    Okej då förstår jag. Svårt vad man ska hitta på till den stilen mennågon måste ju kunna komma med nåt bra förslag här tycker jag!

Sådär tänker jag med. Att man vill se ut som sig själv, bara lite extra liksom. Jag vågar inte släppa sminket till någon heller fast jag skulle tycka det var skönt egentligen. Är så rädd för att det ser ut som att jag lagt en pannkaka över ansiktet liksom. :-P

Jag har en kompis som är fisör som kanske ska hjälpa mig lite med håret men är väldigt nojig över att hon inte ska förstå min stil och vilja locka det med locktång. (vilket bara faller ihop efter någon timme och inte ser bra ut enligt min mening) Hon är dessutom utbildad makeup-artist så krisar det kanske hon kan hjälpa mig lite. Men som sagt. Känner mig sjukt nojig över om jag överhuvudtaget vågar släppa något alls till någon annan...
  • Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-03-26 23:35:59 följande:
    Okej då förstår jag. Svårt vad man ska hitta på till den stilen mennågon måste ju kunna komma med nåt bra förslag här tycker jag!

Sådär tänker jag med. Att man vill se ut som sig själv, bara lite extra liksom. Jag vågar inte släppa sminket till någon heller fast jag skulle tycka det var skönt egentligen. Är så rädd för att det ser ut som att jag lagt en pannkaka över ansiktet liksom. :-P

Jag har en kompis som är fisör som kanske ska hjälpa mig lite med håret men är väldigt nojig över att hon inte ska förstå min stil och vilja locka det med locktång. (vilket bara faller ihop efter någon timme och inte ser bra ut enligt min mening) Hon är dessutom utbildad makeup-artist så krisar det kanske hon kan hjälpa mig lite. Men som sagt. Känner mig sjukt nojig över om jag överhuvudtaget vågar släppa något alls till någon annan...
    Jag förstår precis hur du känner! Jag kommer sminka mig själv, tänker inte låta någon annan gå lös och göra det. Har dock fått lite tips på den fronten av en bekant som är utbildad makeup-artist, så känner mig hyffsat säker på den fronten nu :)

Jag hoppas att det ska gå bra för dig och att du lyckas få det som du vill ha det och känner dig nöjd :D
  • Amejuli
    Pinkgrape skrev 2011-03-26 23:40:25 följande:
    Jag förstår precis hur du känner! Jag kommer sminka mig själv, tänker inte låta någon annan gå lös och göra det. Har dock fått lite tips på den fronten av en bekant som är utbildad makeup-artist, så känner mig hyffsat säker på den fronten nu :)

Jag hoppas att det ska gå bra för dig och att du lyckas få det som du vill ha det och känner dig nöjd :D
    Åh, tack! Önskar dig detsamma!
  • Smuppra
    Pinkgrape skrev 2011-03-27 00:13:11 följande:

Snyggt! Hur fasiken får man det sådär?
    Jag är då inget proffs men min gissning är att först locka håret lite, sedan tupera det förutom topparna och därefter massa hårsprej :-P
  • Pinkgrape
    Smuppra skrev 2011-03-27 00:23:08 följande:
    Jag är då inget proffs men min gissning är att först locka håret lite, sedan tupera det förutom topparna och därefter massa hårsprej :-P
    Ja, så kanske man kan göra :D Jag får nog dra in min syster i detta och öva, öva, öva. Tillslut måste vi ju hitta ett sätt som liknar det på bilen åtminstone :P
  • Chicita

Jag skulle nog kört på det du känner dig bekväm i. Kanske tupera lite vid hårrötterna för att få lite mer volym än vanligt bara, och sen ett hårsmycke eller diadem. Om du vill piffa till det.
    Ett snyggt mindre spänne på ena sidan som håller undan håret från ansiktet bara?

Kör på glansspray eller scilicondroppar för att få håret extra fint och glansigt den dagen men gör en frisyr som du känner dig trygg med. Risken är ju annars att du kommer att känna dig som om du är på maskerad. Och det är ju det sista man vill göra på sin dag

Svar på tråden Vad ska man ha på knoppen dagen till ära?