• Albertina83

Köpekontrakt och besiktning

Köpekontraktet för huset jag och min fästman vill köpa är på väg, mäklaren har skickat det till oss. Vet inte om det finns nån besiktningsklausul i kontraktet, skulle vi sagt till om vi ville att det skulle finnas?
    Vi har fått tid för besiktning av huset den 7 april. Så vi kommer få kontraktet ett tag innan besiktning. Vi vet inte om det är bäst att skriva på köpekontraktet efter besiktningen men risken finns ju att nån annan lägger ett högre bud. Kommer det nån annan och lägger bud så får vi glömma detta hus, för vi har inte råd med att lägga högre bud.
    Vi känner att detta är rätt hus för oss så vi är nervösa och oroliga för om nån lägger högre bud. Men i nuläget är vi dom enda som lagt bud på huset, vi har fått ner priset från 700 000 till 650 000.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 15:03
    Idag var vi på besiktning av huset och det gick bra. Det finns inga större fel på huset, inga fukt eller mögel skador. Det finns lite att fixa på huset men det är normala slitage med tanke på att huset är 40 år gammalt. Så nu ska vi skriva på kontraktet. Säljaren har en del dom vill sälja, som dom inte kommer behöva för dom flyttar till lägenhet. Så vi ska åka dit och kolla vad vi vill köpa. Det känns bra att vi får köpa gräsklippare, verktyg, trädgårdsredskap, lampor, möbler m.m. För det blir ju billigare än att behöva köpa nytt. Tillträdesdagen är den 1 Juli, vi längtar så himla mycket tills vi flyttar in i huset.

• Svar på tråden Köpekontrakt och besiktning
  • passionsblomman

Men det här har du ju redan frågat i din förra tråd? Du fick bla svar av en mäklare minns jag. Skriv inte på ett kontrakt om där inte finns besiktningsklausul! Det brukar iofs ofta finnas, men ja, det är en sådan sak ni skulle pratat med mäklaren om. Ifall det inte finns med en sådan, får ni be dem skicka ett nytt kontrakt! Genomför INTE en besiktning utan att ha kontraktet i hamn! I värsta fall kan säljaren ta till sig all info från den besiktningen, dra tillbaka huset och sälja det till någon annan. Han har inga som helst skyldigheter mot er i det fallet. Varför betala de pengarna utan att veta att ni får köpa? Och med ett besiktningsprotokoll har ni ju dessutom ett förhandlingsläge. Ni kan komma att vilja få priset sänkt tex.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Albertina83

Jag frågade inte om besiktningsklasul i min förra tråd, jag har frågat om när besiktning skall göras. Besiktningsklasul hade jag alldrig hört talas om för än det togs upp i förra tråden. Det är inte lätt att veta att vi skulle pratat med mäklaren om besiktningsklausul för det här är helt nytt för oss, vi har alldrig köpt en bostad innan.

• passionsblomman
    Albertina83 skrev 2011-03-26 11:40:19 följande:
    Jag frågade inte om besiktningsklasul i min förra tråd, jag har frågat om när besiktning skall göras. Besiktningsklasul hade jag alldrig hört talas om för än det togs upp i förra tråden. Det är inte lätt att veta att vi skulle pratat med mäklaren om besiktningsklausul för det här är helt nytt för oss, vi har alldrig köpt en bostad innan.
    Nej jag vet att ni inte har det-och jag vet att det är både svårt, mycket och läskigt.Jag vet också hur förfärligt det är när det går illa. Jag vill gärna bespara alla människor det. Därför var både jag och andra noga med att berätta om besiktningsförfarandet i förra tråden. Det är jätteviktigt! Så, om igen: skriv inte på ett kontrakt utan sådan klausul! Ring mäklaren och fråga redan nu ifall den finns med, så slipper ni lägga energi på att undra. Den brukar finnas med.
    Stort lycka till med ert husköp, jag har följt ert letande sedan du började skriva om det. Hoppas detta är just ert hus och att allt blir kanon!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Albertina83
    Jag fick ett mail av mäklaren igår där han skrev enligt avtal bifogas härmed ut­kast till köpekontrakt med alla bilagor och handlingar.
    Det var meningen att han skulle skicka ett mail där han visar kontraktet men det blev fel så den bifogade filen kom inte med. Så jag kunde inte se om besiktningsklasul finns med men jag har skrivit och frågat om den finns med i kontraktet.
Svar på tråden Köpekontrakt och besiktning