• Ciccci
    Äldre 26 Mar 07:16
    3659 visningar
    10 svar
    10
    3659

    Prag Tips! =)

    Hej alla blivande brudar och fruar!

    Jag & min m2b har ÄNTLIGEN bokat vår bröllopsresa, vi reser till Prag!
    Här längtat i flera år att åka till Prag och nu blir det av! =)
    Vi kommer att åka tisdag morgon och åka hem fredag kväll..

    Men nu vill jag har ERA tips på vad man absolut inte ska missa..
    Vad man ska se upp för?
    maten?
    Shoppingen? Billigt, dyrt?

    Vi kommer bo på ett hotell som heter Akcent hotell.. (Om jag minns rätt.. Annars Hotell Akcent)
    Ligger typ 3 km frn karlsbron och vi ska vara där för att gå gå gå gå!! =)

    TIPS tack!

  • Svar på tråden Prag Tips! =)
  • Jag han
    Äldre 26 Mar 07:26
    #1

    Åh, vi ska också åka dit efter bröllopet!
    Har aldrig varit där, men har bara hört gott om det. :)
    Biligt ska det vara har jag hört :) Fin stad och god öl ;) haha

  • Ciccci
    Äldre 26 Mar 07:27
    #2
    Jag han skrev 2011-03-26 07:26:19 följande:

    Åh, vi ska också åka dit efter bröllopet!
    Har aldrig varit där, men har bara hört gott om det. :)
    Biligt ska det vara har jag hört :) Fin stad och god öl ;) haha


    Ja, man hör så jättemycket om Prag.
    Min pappa var där för några år sen och han sa att han rekommenderar Prag starkt!!
    Men man ska ha med sköna promenadskor, eftersom om man ska uppleva o se prag ordentligt så ska man gå gå gå gå! =)

    LÄNGTAR!!

    Har hört att det ska finnas ett sexmuseum, tortyrmuseum och ett spindelmuseum..
    Spindelmuseumet tror jag vi hoppar över... ^_^

    Billigt mat o öl är ju alltid bra.. :D
  • Jag han
    Äldre 26 Mar 07:31
    #3
    Ciccci skrev 2011-03-26 07:27:58 följande:
    Ja, man hör så jättemycket om Prag.
    Min pappa var där för några år sen och han sa att han rekommenderar Prag starkt!!
    Men man ska ha med sköna promenadskor, eftersom om man ska uppleva o se prag ordentligt så ska man gå gå gå gå! =)

    LÄNGTAR!!

    Har hört att det ska finnas ett sexmuseum, tortyrmuseum och ett spindelmuseum..
    Spindelmuseumet tror jag vi hoppar över... ^_^

    Billigt mat o öl är ju alltid bra.. :D
    ja det var min svärfar som tipsade oss :)
    uäähh.. spindelmuseum blir det inte för min del heller!
    Har också hört att man ska gå mycket för att få uppleva allt.
    Fick hem Damernas värld i veckan, där det var ett reportage om Prag.
    Har inte läst än, men verkar vara lite mer för shoppingintresserade och de som vill äta lite finare. Kanske nåt för dig?
  • Ciccci
    Äldre 26 Mar 08:02
    #4
    Jag han skrev 2011-03-26 07:31:41 följande:
    ja det var min svärfar som tipsade oss :)
    uäähh.. spindelmuseum blir det inte för min del heller!
    Har också hört att man ska gå mycket för att få uppleva allt.
    Fick hem Damernas värld i veckan, där det var ett reportage om Prag.
    Har inte läst än, men verkar vara lite mer för shoppingintresserade och de som vill äta lite finare. Kanske nåt för dig?
    Nja, det vet jag inte.. Vi åker nog dit för att uppleva det riktig genuina Prag.. :P
    Men lite shopping kommer man väl göra..
    Har beställt hem 3 böcker om prag, typ reseguider o sånt..
    Mycket bra att ha med!
  • Jag han
    Äldre 26 Mar 08:16
    #5
    Ciccci skrev 2011-03-26 08:02:01 följande:
    Nja, det vet jag inte.. Vi åker nog dit för att uppleva det riktig genuina Prag.. :P
    Men lite shopping kommer man väl göra..
    Har beställt hem 3 böcker om prag, typ reseguider o sånt..
    Mycket bra att ha med!
    ja sånt brukar vi också köpa med oss när vi är ute och reser :) Får alltid användning för dom på nåt sätt.
  • stjärn­a18
    Äldre 28 Mar 15:34
    #6

    Jag och min sambo var där i somras och jag hade också hört att det skulle vara billigt, men sådär tycker jag väl det var.
    Sista dagen tog vi en fika bestående av 1 kaffe, 1 glas färskpressad apelsinjuice och delade på 3 kulor glass på wenceslas square och betalade över 300 svenska kronor =)
    Kyparen var väldigt snabb med att ta beställningen innan vi hann titta i menyn och se priserna. Hans kommentar när vi skulle betala var " Vi är ju på wenceslas square" precis som att vi skulle förstå det bättre. Var ju verkligen inget speciellt alls. Ett vanligt café på ett vanligt torg! Så det kan jag varna för annars finns det mkt att se.
    Man kan gå omkring i evigheter i alla mysiga gränder och äta gott gör man överallt!

  • Ciccci
    Äldre 28 Mar 16:05
    #7
    stjärna18 skrev 2011-03-28 15:34:55 följande:
    Jag och min sambo var där i somras och jag hade också hört att det skulle vara billigt, men sådär tycker jag väl det var.
    Sista dagen tog vi en fika bestående av 1 kaffe, 1 glas färskpressad apelsinjuice och delade på 3 kulor glass på wenceslas square och betalade över 300 svenska kronor =)
    Kyparen var väldigt snabb med att ta beställningen innan vi hann titta i menyn och se priserna. Hans kommentar när vi skulle betala var " Vi är ju på wenceslas square" precis som att vi skulle förstå det bättre. Var ju verkligen inget speciellt alls. Ett vanligt café på ett vanligt torg! Så det kan jag varna för annars finns det mkt att se.
    Man kan gå omkring i evigheter i alla mysiga gränder och äta gott gör man överallt!
    Ja, jag kan förstå er..
    Vad jag har hört o tagit lärdom av är att man ska ALDRIG äta/fika osv vid de största turiststråken.. Där är det mycket dyrare..

    Hur har ni gjort med pengar o sånt?
    Växlat färdig hemma eller tagit ut eller hur har ni gjort?
  • stjärn­a18
    Äldre 28 Mar 17:00
    #8

    Vi växlade in allt hemma, det gör jag alltid. Är väl för bekväm av mig =)
    Vi betalade med kort i några klädbutiker utan problem. Annars var det kontanter som gällde hela veckan =)

  • Maddeå­Mats
    Äldre 28 Mar 17:11
    #9

    Glöm inte titta på den fina klockan som finns på det stora torget, wenceslas square, tror jag det heter. klockmakaren som gjorde klockan fick ögonen utstuckna när han gjort den bara för att han inte skulle kunna göra en likadan igen.
    Varja hel-timme så viasr den ett fint litet "klockspel".

  • Ciccci
    Äldre 29 Mar 07:09
    #10
    stjärna18 skrev 2011-03-28 17:00:43 följande:
    Vi växlade in allt hemma, det gör jag alltid. Är väl för bekväm av mig =)
    Vi betalade med kort i några klädbutiker utan problem. Annars var det kontanter som gällde hela veckan =)
    Ja vi funderar på att växla pengarna hemma oxå...
    eventuellt tar vi med pengar dit så vi kan växla in till tjeckiska kronor sen, OM det skulle behövas.

    Hur mycket pengar går det åt måntro?
Svar på tråden Prag Tips! =)