• daydreamer

    Måste prästen säga alla namn i kyrkan?

    Är det någon som vet om man kan be prästen säga bara tilltalsnamnen i kyrkan under vigseln? Dvs "jag Karin tager dig Nils" istället för "jag Karin Barbro...bla bla"

  • Svar på tråden Måste prästen säga alla namn i kyrkan?
  • TheD

    Därför är jag glad över att endast  ha förnamn och efternamn ;) Ursäkta nu men jag hatar mellannamn, förstår inte varför man har det? Oftast är det ändå pinsamma/fula namn  du som person inte gillar iaf. Ingen i min familj ha mellannamn och det kommer inte heller mina barn ha.

  • 11juni2011

    Åh det undrar jag med! Jag heter rätt kort och enkelt. Andranamn+Tilltalsnamn+Efternamn typ: anna maria svensson... Men min blivande har en hel hög med namn, dessutom är han från sydamerika så det är väl sådär lätt att uttala om man inte är van... Jag antar att man får fråga prästen om detta!!

  • Emblas Mamma

    jag är dock ganska stolt över mitt ena mellannamn som har gått i arv från den förstfödda flickan i väldigt många generationer :)
    Dock hatade jag det i tonåren! Men i den åldern är det lätt att vara efterklok :P


  • prinsessanogrodan

    Jag har 4 namn dvs tilltalsnamn, 2 mellannamn och efternamn och jag tycker väldigt mycket om tilltalsnamnet och mellannamnen (tycker om efternamnet också men det ska bytas bort nu när vi gifter oss ).
     Jag förstår inte problemet? Mina mellannamn är släktnamn som gått i släkten i generationer och jag är stolt och glad över att den kopplingen bakåt i tiden. Jag vet att mina släktingar var otroligt fina människor och att jag har deras gener och deras namn gör mig glad och stolt!
    Om jag och m2b får barn kommer dom definitivt att få mellannamn.
    Jag kommer inte skämmas ett enda dugg över mina mellannamn i kyrkan och m2b kommer inte skämmas över sina heller, han har samma värderingar och syn på det som jag. Om någon frågar om mina mellannamn så kommer jag gladeligen berätta att det är fina släktnamn och vilka personer jag är döpt efter och hur fina och starka dessa kvinnor var!

  • Kjell Präst

    Man kan inte bara säga förnamn, detta är en del av den juridiska vigseln. Däremot behöver man knappast rabbla upp alla eventuella extra förnamn utöver tilltalsnamnet. Jag skulle säga att ett förnamn och efternamnet räcker. Har någon annan präst på BT avvikande uppfattning får ni gärna berätta det!

Svar på tråden Måste prästen säga alla namn i kyrkan?