• Andrea­s brud
    Äldre 24 Mar 19:54
    3181 visningar
    12 svar
    12
    3181

    Bröllopsresa till Bali - vad rekommenderas?

    Jag och min blivande man ska åka till Bali på bröllopsresa i september eller oktober. Är det någon av Er som har varit där? Vad rekommenderar ni? Vi är ute efter en typiskt romantisk plats med inte överdrivet mycket turister.. Någon särskild ort eller ö som passar in på min beskrivning..? :)

    Vill ha mycket tips och råd så är tacksam för alla svar jag kan få.

    Tack på förhand!

    /Blivande fru Wik

  • Svar på tråden Bröllopsresa till Bali - vad rekommenderas?
  • Äldre 24 Mar 20:02
    #1

    Deras regnperiod börjar runt december...

    Högsäsong aoril till oktober... Gå in och läs på olika sidor om Bali och kolla bilder :)

    Hoppas ni hittar er resa!

  • Junibr­ud
    Äldre 24 Mar 20:05
    #2

    Jag var i Bali för två somrar sen och det var det hemskaste jag varit med om. Naturen är jätte fin men fina stränder och massa möjligheter finns för surfing. MEN Det värsta med Bali för mig var att det inte var rent. Jag levde på vatten på flaska och frukt som jag skalade själv. Utnyttjandet av turister, säljare finns överallt, varnar för Kuta beach som är väldigt fin men man kan inte vara i lugn och ro för alla säljare, massörer som kommer och frågar.

    Det finns tonvis med ödlor precis överallt, men jag har fobi från de så det var ett helvete. Kan dock rekommendera elefantsafari, Monkey safari utanför innerstaden. Ta in på en hotell som är lite mindre men lyxigare med egna pooler och spa. 

    Det jobbigaste med Bali var ändå attityden till turister då man inte köpte deras grejer.  

    Hoppas ni kommer ha ett bättre minne av Bali 

  • Andrea­s brud
    Äldre 24 Mar 20:20
    #3

    Jag har inga problem med jobbiga säljare, har varit ute och rest en del tidigare i Asien (bl a Kina) men det är ju olika det där.. Kan tänka mig att det handlar om tur och otur också beroende på vart man hamnar.

    Vi har tittat lite på Vings utbud för Sanur eller Nusa Dua då de rekommenderar dessa som lite lugnare ställen. Bl a tittat på ett hotell som heter Bali Hyatt i Sanur.. Någon som har varit där?

    Tack så mycket, det hoppas vi också :)

  • Fru Kvarns­tröm
    Äldre 5 Apr 09:37
    #4

    Vi bodde i Sanur. På Puri Santrian. Åååh, vilket hotell det var! Kan varmt rekommendera det! Jättemysigt, fina pooler och god frukost.. :)
    http://www.booking.com/hotel/id/puri-santrian.html?aid=310018;label=sanur-1hHUaNNxNS35XHbystxv1AS5639005150;sid=dd19acbdd9cf8153cb630e30e879ed97

  • Aniara­4
    Äldre 5 Apr 10:01
    #5

    Vi ska åka i november, och Bali skulle egentligen ligga väldigt bra till eftersom vi förmodligen kommer att utgå från Singapore (jobbresa), men det känns som att det är lite för stor risk för regn då va...?

  • Challa­n83
    Äldre 5 Apr 13:06
    #6

    Vi åker i augusti, dagen efter bröllopet! Flört

    Vi har bokat de tre första nätterna i Nusa Dua. Därefter 4 nätter i Sanur och till sist avslutar vi med 4 nätter i Seminayak. Hoppas och tror att vi har lyckats pricka in bra stränder och bra hotell.

    Nusa Dua ska vara lite lyxigare, men erbjuder mest avkoppling.
    Sanur ska vara vackert, med långa stränder och lite mer "hålligång".
    Seminayak är stranden ovanför Kuta. Vi ville avsluta på ett ställe som både erbjuder fina stränder samtidigt som där finns mycket restauranger, marknader, shopping osv.

    Hojta till om du hittar något "som man inte får missa!

  • Hoppe
    Äldre 5 Apr 21:18
    #7
    Fru Kvarnström skrev 2011-04-05 09:37:40 följande:
    Vi bodde i Sanur. På Puri Santrian. Åååh, vilket hotell det var! Kan varmt rekommendera det! Jättemysigt, fina pooler och god frukost.. :)
    www.booking.com/hotel/id/puri-santrian.html?a...
    Vad kul, precis på det hotellet bodde jag också och jag kan rekommendera det lika varmt!

    Fina fräsha rum (de bäddade t o m nytt varje dag), superbra frukostbuffe där man kan beställa scrambled eggs efter egen smak, finaste stranden längst hela strandpromenaden (varje hotell 'äger' stranden nedanför sitt hotell), en underbar lugn pool som ligger lite längre in till skillnad från den vanliga hotellpoolen, känns som ett SPA.
    Vill man ha lugn och romantik är Kuta beach inget att rekommendera, men däremot är det kul nån kväll sådär. Finns ett fantastiskt reggaeställe där de har liveband och sand på golvet, helt underbart!
  • Hoppe
    Äldre 5 Apr 21:21
    #8

    Måste tillägga en kommentar om att jag är jätteförvånad att vissa upplevt människorna som jobbiga eller otrevliga, antingen hade ni otur eller så hade jag en fantastisk tur på min resa.

    Har man varit i Thailand och andra delar av Asien så är man ganska van vid att folk ler och är trevliga, men på Bali kändes det verkligen mer genuint, som att de är glada människor.

    Sen att folk är ihärdiga med att sälja på en saker, det är ju svårt att komma ifrån i fattiga länder. En fördel på hotellet ovan var att inga strandförsäljare var tillåtna att komma in på deras område, så där fick man vara ifred.

  • Oberon
    Äldre 21 Apr 12:41
    #9

    Glöm inte bort de norra delarna, Lovina med omnejd är underbart, Ubud likaså.

    Skicka gärna ett privat meddelande om ni vill ha lite mer tips.

  • lillal­yckan
    Äldre 28 Apr 19:48
    #10

    Bali är underbart! Upplevde inte alls att folk var jobbiga. Visst, en del säljare var påträngande men det var ju bara att hålla sig borta från just de gatorna där man visste att det var mest sånt. Typ som Poppies i Kuta. Nusa Dua är underbart, vi var där och bara njöt av lugnet. Men vill man ha mer liv är det inget att rekomendera. Kuta är värt ett besök men inte särskilt mysigt. Vi tog en sväng till Ubud och konstnärsbyarna också. men tyvärr missade vi Lovina, nåt som jag hade velat se...

  • lindac­j
    Äldre 2 May 16:37
    #11

    Kan också rekomendera Ubud helt underbart åk på utflykter och kolla in alla vackra risfält, Nusa Lembongan är härligt tar ca 1,5 timme med speed boat från  sanur.

  • lindac­j
    Äldre 2 May 16:39
    #12

    giliöarna ligger ju också nära och är jätte fina och trevliga.

Svar på tråden Bröllopsresa till Bali - vad rekommenderas?