• iSusanna

Traditionell bordsplacering ett måste?

Jag och min blivande man har pratat om att vi gärna vill ha en icke-traditionell bordsplacering vid vårt bröllop. Inget honnörsbord t ex. Vi vill hellre sitta nära vänner än med föräldrarna. Hur vanligt är detta tror ni? Kommer det tyckas konstigt? Finns det fler som resonerar som vi?

Hur gör NI?

Susanna 

• Svar på tråden Traditionell bordsplacering ett måste?
  • Ankis88

Vi kommer att sitta nära våra föräldrar tror jag nog. Däremot kommer vi inte att bestämma bordsplaceringen helt, utan vi kommer att bestämma vilka kommer att sitta vid vilka bord (kaos annars om man har 120 gäster) men sedan så kommer gästerna att bestämma hur de kommer sitta vid bordet, vilka de ska sitta bredvid alltså. Min kusin gjorde så när de gifte sig förra sommaren, och jag tycker att det blev smidigt.

• iSusanna

Jag antar att det blev lite si och så med varannan damer-varannan herrar då också? Låter superhärligt!

Jag tyckte att jag gjort en superfin bordsplacering, tills jag insåg att vissa bord nästan bara var män och andra nästan bara kvinnor...  

• prinsessanogrodan

Vi kommer ha våra föräldrar vid honnörsbordet men inte exakt enligt traditionen, och sen blir det blandat vänner och familj. Vi har bara 25 gäster så vi kommer ha alla nära i alla fall

• iSusanna

Glömde säga... vi kommer att ha 65 gäster (+ oss två). 

Vi har dessutom tänkt att ha runda bord, då vi tror att det blir roligare samtal då...

• MuBu

Det finns inga måsten Solig
    Det är erat bröllop och ni ska ha det precis som ni vill Skrattande

• lovis80
    iSusanna skrev 2011-03-22 14:59:28 följande:
    Glömde säga... vi kommer att ha 65 gäster (+ oss två). 

Vi har dessutom tänkt att ha runda bord, då vi tror att det blir roligare samtal då...

Vi hade också tänkt ha runda bord men det ser inte ut som att det är så lätt fixat vare sig på uthyrningsfirmor eller på festlokaler.Rynkar på näsan 
  • TheD

Det gör ni helt som vi vill... Vi kör tradition men vid H-bordet kommer inte min blivandes mamma med karl att sitta!

• MagicBride

Vi kommer nog köra traditionsenligt med H-bord, men vi tänker placera par ihop - även gifta! Ser ingen mening med att folk ska sitta isär bara för att de valt att höra ihop Obestämd Tror det blir bra hur man än gör Är ju bara medan man äter man behöver sitta på sin plats!

• Moster Stina
    MagicBride skrev 2011-03-22 16:32:36 följande:
    Vi kommer nog köra traditionsenligt med H-bord, men vi tänker placera par ihop - även gifta! Ser ingen mening med att folk ska sitta isär bara för att de valt att höra ihop Obestämd Tror det blir bra hur man än gör Är ju bara medan man äter man behöver sitta på sin plats!
    Jag älskar verkligen att gå på fester och tillställningar med min blivande, men alltid så blir man ju litet besviken när man blir placerade långt ifrån varandra.
    Därför tänker vi också låta par sitta vis samma småbord på vårt bröllop. sen om de väljer att sitta exakt bredvid varandra eller inte, får de själva bestämma.
  • Amejuli

Jag tycker inte heller det finns några måsten. Själv har jag två "föräldrapar" och något traditionellt skulle inte funka utan bara ställa till med problem.
    Gör som ni känner att ni vill ha det! Jag skulle iaf inte tycka det var konstigt! :)

• Jag han

vi kommer väl ha någorlunda traditionell bordsplacering.
    Men vi vill sätta vänner/ par tillsammans.
    Par kommer vi sätta mittemot varandra. Vill att alla ska känns sig bekväma och inte sitta bland folk de inte känner alls. Sen blir det ju lite nya ansikten ändå.
    Men vet själv hur nervös jag blir inför detta när jag är bjuden till bröllop. Vill gärna ha någon jag känner ifall man inte har något att prata om med de andra :)

• Aniara4

Finns inga måsten!  Att ha småbord och bara säga vid vilket bord folk ska sitta är trevligt. Helt fri placering kan ha nackdelar, det finns alltid en risk att nån stackare hamnar ensam på ett hörn, men då är det iofs inte värre än att man kan flytta om sig lite.

Vi kommer att ha traditionell bordsplacering, och ärligt talat ser jag fram emot utmaningen att pussla ihop gästerna. Jag vill att de både ska ha någon de känner i närheten och kunna göra nya trevliga bekantskaper med folk de inte visste att de hade nåt gemensamt med. Har även lite hemliga funderingar på att som av en händelse sätta en av hans singelkompisar bredvid en av mina singelkompisar utan att göra nån grej av det. Man kan ju också sätta folk bredvid varandra utan att de har varandra till bordet, så blir det ännu mindre uppenbart! Drömmer

• L8PR

Min mening är att vi lever på 2000-talet och traditione med H-bort låter som en kvarleva från 1900-frös ihjäl så vi ska sitta med våra vänner. Vi har arbetat i flera år för att betala för vår fest. då vill vi sitta brevid de som ger oss mest och i mitt fall är det mina vänner. Mna svärföräldrar förstår mig och har sagt att de kan sitta var som. Man behöver inte följa traditionen, men man ska nog vara beredd på ett jäkla tjat från de gamla om att man inte gjort "rätt".

• ClaraH

Vi ska ha ett bord för oss själva med gäststolar mitt emot så att gästerna kan komma och prata. Sen är gästerna placerade på långbord i solfjäderform. Vi kommer nog att sätta de äldre vid ett bord och ungdomarna vid ett, och resten utspritt. Alla ska känna någon vid sitt bord ( mitt emot eller bredvid).

• Moemoe

Vi kommer ha honörsbord, jag kommer ha min pappa till bordet, men sedan spricker traditionen. Som fler här tidigare sagt kommer vi inte heller separera par bara för de är gifta, de vill säkert sitta med varandra lika mycket som jag och min bilvande vill. Glad

Tror inte det kommer tyckas konstigt om ni inte har många i era kretsar som är väldigt traditionella.

• Aniara4
    Moemoe skrev 2011-03-22 21:00:37 följande:
    Vi kommer ha honörsbord, jag kommer ha min pappa till bordet, 
    Du menar att han ska sitta på din högra sida va? För du ska väl ändå ha din nyblivna make till bordet?!
  • Moemoe
    Aniara4 skrev 2011-03-22 21:08:06 följande:
    Du menar att han ska sitta på din högra sida va? För du ska väl ändå ha din nyblivna make till bordet?!
    Självklart menar jag så, haha. Fint om jag och pappa skulle sitta i mitten av honören!Solig
Svar på tråden Traditionell bordsplacering ett måste?